junros Postat 18 augusti 2010 Postat 18 augusti 2010 Jag har sedan ett tag tillbaka funderat på att börja med biopellets, men hade inget bra filter hemma, gillar att bygga själv, och ville inte spendera 1700 på det filtret jag tyckte var intressant, så jag beslöt mig för att bygga om ett relativt billigt filter.beslöt mig för att använda classes filterhus.http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=133039969Delar1x Filterhus från classe1x Väggupphänging för filterhus1x Newjet 2300 pump1x 25mm tryckslang från classe1x Hozelock Trevägsförgrening från classe (om man vill koppla på annat med samma pump) 1x vitt plaströr 16mm utvändigt1x tub Tangit lim1x gängtejp2x plastlockPvc:1x 32mm 45vinkel1x 32-25mm förminskning1x slanganslutning från pumpen2x 25mm rörstumpVerktyg1x 4mm borr1x 2mm borr1x Lammelslipstift 30x15mmOmmbyggnadObs! sidan där det står "ut" blir in och "in" blir ut!!!den har koppar gängor, så då började jag med att slita, borra, såga, svetta sönder dom =)Sidan märkt "in"1# Börja med att markera maxstorleken för hålet för att 32mm vinkeln skall kunna passas in, skruva fast filtret i ett skruvstäd 2# borra sedan runt koppargängorna, (var försiktig så att du inte råkar borra igenom)...(som jag gjorde) =P (går att lösa genom att svetsa igen hålen på insidan med en lödkolv)3# "fräs" ut hålen med borren så blir det enklare att lirka ut kopparn.När du börjar känna dig nöjd med borrningen så är det bara att påbörja det trevliga arbetet med att banka, vrida och slå ut kopparn försiktigt (akta tummen) =)4# Efter lyckat borttagande utav koppar helvetet, så tar du fram lammelslipstiftet och jämnar ut, snyggar till kanterna så att du får in 32mm vinkeln snyggt och prydligt5# Limma fast vinkel, förminskning och 25mm rörstumpSidan märkt "ut"1# Upprepa steg 1-32# utvidga det lilla hålet med hjälp av lammelslipstiftet, limma (rikligt med lim) och tryck in slanganslutningen så långt in du kan.Annatfäst en ca 5 cm lång 25mm rörstump på innersidan av inloppetKlipp till 2 plastlock så att den ena passar tajt in ca 3 cm ovanför botten på filtret, och den andra ca 5 cm under toppen.använd tillräckligt stor borr för att göra centrum hålet i båda delarna(måste passa tajt emot inner röret)borra en massa hål i båda delarna med 2mm borr, cirkel formsåga ut två hack i plaströret ca 1cm från bottenfäst underplattan på röret med 2 stycken buntband (överplattan skall ej låsas)Klart!!! =)(eller nästan iaf, upptäckte nyss en liten liten läcka till =P)kom gärna med förslag på förbättringar =)Till nästa gångskall jag inte borra inte igenom så att jag får svetsa/täta ställen som tidigare varit helt täta =)Videoklipp: http://www.youtube.com/watch?v=5t4a13Q5QPMhttp://www.youtube.com/watch?v=5t4a13Q5QPM Citera
Claes_A Postat 18 augusti 2010 Postat 18 augusti 2010 Puh, vilket jobb att få ut mässinggängorna men det gick ju till slut!Det kommer säkert att fungera toppen men det var en väldig fart du hade på pelletsen på filmen. Jag vet inte om det spelar någon roll men tillverkaren rekommenderar en lugn rörelse har jag för mig. Rätta mig nu om jag kommer ihåg fel från de 3000 inläggen i frågan på Reefcentral! Citera
Laggeman Postat 18 augusti 2010 Postat 18 augusti 2010 Klockrent! Nu vet jag vad jag ska göra förutom att få på bänkskivor på min bänk! Citera
Benighted Postat 18 augusti 2010 Postat 18 augusti 2010 Hmm, intressant, för min del är det inte biopellets som lockar utan vore perfekt för aktivt kol... Funderar om det inte borde gå att få bort gängorna på ett latmanssätt, värme, för att smälta plasten lite och bara dra ut den.Min tanke är att köpa en nippel/koppling (eller ev gängstav) med motsvarande gänga, värma denna med lödkolv/butanbrännare så värmen leds ner i koppargängorna som smälter plasten närmast och sen helt enkelt dra loss den. Är man lat så är man Sen gäller det väl att hitta nåt som passar i hålet efter gängbiten som man drog loss.. hmm...Men ska nog testas snart, tack för tipset! Citera
Claes_A Postat 18 augusti 2010 Postat 18 augusti 2010 Förresten, måste man ta ut metallgängorna? Går det inte att limma i plaströr som helt täcker metallen så att vattnet aldrig kan komma i kontakt med den? Citera
junros Postat 18 augusti 2010 Författare Postat 18 augusti 2010 Claes_A: vet inte om det är för mycket rörelse, är lika förvirrad i detta som dom flesta skulle jag säga =P Och nej man måste inte ta ut gängorna, men det känns mycket säkrare att veta att sånt inte finns i närheten av vattnet =)Laggeman: Tackar och lycka till =DBenighted: Går inte att bara dra ut gängorna, dom hålls fast utav spår på "utsidan" som går kanske 5 mm in i plasten, men om man värmer tillräckligt länge så kanske det går om man kämpar lite =) och Lycka till =) Citera
Benighted Postat 18 augusti 2010 Postat 18 augusti 2010 Claes_A: vet inte om det är för mycket rörelse, är lika förvirrad i detta som dom flesta skulle jag säga =P Och nej man måste inte ta ut gängorna, men det känns mycket säkrare att veta att sånt inte finns i närheten av vattnet =)Laggeman: Tackar och lycka till =DBenighted: Går inte att bara dra ut gängorna, dom hålls fast utav spår på "utsidan" som går kanske 5 mm in i plasten, men om man värmer tillräckligt länge så kanske det går om man kämpar lite =) och Lycka till =)Tack för beskrivningen på hur den är fastsatt, ska göra ett test och rapporterar hur det gick Slutar väl med en smält plastklump som man ändå får borra ut gängorna ur Citera
Nordin Postat 18 augusti 2010 Postat 18 augusti 2010 Var inte mässingen lätt å få ut?, mässing är ju "klent" material Citera
Laggeman Postat 22 augusti 2010 Postat 22 augusti 2010 Är det möjligt att använda 32mm på både in- och utloppsidan? Citera
junros Postat 22 augusti 2010 Författare Postat 22 augusti 2010 Nordin: haha, jo jag trodde till en början att det var lätt, men man fick kämpa =)Laggeman: Det går utmärkt att använda 32mm på båda sidorna, för mig blev det smidigare att bara använda en slanganslutning på inloppet. =) Citera
Laggeman Postat 22 augusti 2010 Postat 22 augusti 2010 Tack! Det gjorde mycket för min del med det svaret. Citera
Laggeman Postat 11 september 2010 Postat 11 september 2010 Har själv byggt ihop mitt filter till pellets av ett sådant här filter, haft det igång i knappt en vecka nu och är mycket nöjd med filtret som sådant, hade inte orken att borra ur gängorna så jag konade ner ett 25mm rör och bankade ner det på båda sidorna förbi gängorna och ner i plasten. Jag har limmat runt rören för att de ska sitta fast ordentligt. Mitt filter står lite på snedden just nu, mest pga att jag inte haft möjlighet att skruva upp det i taket i sumpen ännu, men det funkar faktiskt riktigt bra, så det får kanske stanna kvar där det sitter. Citera
Amanite Postat 1 november 2010 Postat 1 november 2010 Funderar på ett likadant filter i princip då jag har grejerna på jobb (dock med färdigt rör och ett av locken och med vanlig gängning i plasten och inte mässing som tur är:)) Min fråga är nu: behövs verkligen plastlocket i botten, efterssom flödet alltid kommer att vara ut från röret så finns det ju igentligen inget som kan tvinga pelletsen upp i röret bakvägen, och även om man skulle stänga pumpen så gör ju tyngdkraften att pelletsen stannar på botten. Är detta fel?Mvh Citera
Datate Postat 1 november 2010 Postat 1 november 2010 Funderar faktiskt på exakt samma sak då även jag saknar bottenplattan. Har dock inte provkört filtret med pellets ännu, även om den går just nu med vatten.Här är min modell btw:https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showpost.php?p=357023&postcount=97 Citera
Claes_A Postat 1 november 2010 Postat 1 november 2010 (ändrat) Funderar faktiskt på exakt samma sak då även jag saknar bottenplattan.Jag kör ett hemmabygge som inte har motsvarande bottenplattan och det fungerar mycket bra. Jag började med bottenplatta men det funkade bättre med att bara låta vattnet tryckas ut genom 4 st små hål längst ned på inloppsröret så jag tog bort min platta. Ändrat 1 november 2010 av Claes_A Citera
junros Postat 1 november 2010 Författare Postat 1 november 2010 Hej, vad roligt att det görs fler classe filter =)När pumpen stannar så blir det en hävert ner till pumpen igen (inte roligt om man inte har nånting som stoppar pelletsen från att hänga med =P) vet av egen erfarenhet...lol =PSå plastlocket i botten behövs dels för att hålla pelletsarna kvar i filtret vid eventuellt stopp utav pumpen (påfyllning eller strömavbrott tex)Och dels så märkte jag efter en testkörning utan botten lock att det blev en hel del pellets som blev totalt stillastående i botten utav filtret, med locket så höjer man upp pelletsen och man får en mer jämn rytm på "pellets dansen" =)det går nog bra att köra utan lock om man slitsar röret längst ner eller på något annat sätt förhindrar så att pelletsen inte kan hänga med ut ur filtret, plus att man lägger en upp och ner vänd tratt /\ eller något liknande i botten för att förhindra att pelletsen blir stillastående någonstans.Hoppas att mitt svar duger =)Mvh//Christoffer Junros Citera
Laggeman Postat 1 november 2010 Postat 1 november 2010 Jag kör ett hemmabygge som inte har motsvarande bottenplattan och det fungerar mycket bra. Jag började med bottenplatta men det funkade bättre med att bara låta vattnet tryckas ut genom 4 st små hål längst ned på inloppsröret så jag tog bort min platta.Jag kör på exakt samma sätt, 4 hål i röret längst ner gör att det inte står still heller. Vill man så kan man göra fler hål för att få ut flödet lite jämnare.Om man som jag har inloppet högre än filtret så blir det inget baksug heller. Citera
Amanite Postat 1 november 2010 Postat 1 november 2010 Man kan ju säga att man kan testa sig fram till den rätta "dansen" alltså =) Citera
Amanite Postat 9 november 2010 Postat 9 november 2010 Finns det någon nackdel med att ha pumpen efter filtret så att vattnet sugs från akvariet genom filtret och sedan via pumpen?Tänkte ju köra en newjet 1700 men då jag har den utanför akvariet (ej i sump) så finns ingen inbyggd flödesregulator och tänkte isf använda en av kranarna på filtret att regulera flödet med. Kan detta ställa till med något problem tror ni? Citera
stigigemla Postat 10 november 2010 Postat 10 november 2010 Det kommer inte att fungera. Pumpen är säkert 4 gånger starkare på trycksidan.Så den kommer inte att räcka till på sugsidan. Citera
-=Mr_B=- Postat 10 november 2010 Postat 10 november 2010 Det är inte heller nödvändigt. Man kan koppla pumpen föra, och strypa den med kranarna på filtret oavsett. Fast man ska ju i vanlig ordning inte strypa för hårt, det leder till oönskat slitage.B! Citera
Amanite Postat 10 november 2010 Postat 10 november 2010 Jo det va just det jag ville undvika, att fogarna i filtret skulle ta så mycket stryk, kan ju nog bli till att strypa en hel del då pumpen annars ger 1700l/tim och det kan ju bli lite väl mycket. Tänkte mer på principen att det medföljande reglaget till pumpen (om man använder den i akvariumet) satt på sugsidan. Detta reglage går ju dock inte att använda om man kör pumpen utanför karet. Citera
Slanten Postat 10 november 2010 Postat 10 november 2010 Om man kör pumpen med filtret på sugsidan är risken mycket stor att det blir kavitation i pumpen. Det ger mycket större slitage än att strypa ner pumpen på trycksidan. En centrifugalpump ska generellt ha så korta sugledningar som möjligt. Citera
Curtus Postat 10 november 2010 Postat 10 november 2010 Vet inte riktigt om det nämnts någonstans men jag har iaf missat det isåfall.Hur mycket pellets kör ni med i era hemmabyggen? Samt hur mycket skulle man kunna proppa i och få det att funka tror ni?Hade Citera
Amanite Postat 10 november 2010 Postat 10 november 2010 Om man kör pumpen med filtret på sugsidan är risken mycket stor att det blir kavitation i pumpen. Det ger mycket större slitage än att strypa ner pumpen på trycksidan. En centrifugalpump ska generellt ha så korta sugledningar som möjligt.Okej men borde inte regulatorn som följer med pumpen om man har den i akvariumet orsaka samma kavitation? Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.