Laggeman Postat 21 februari 2015 Postat 21 februari 2015 Christian, hade du inte använt någon form av plastskiva för din skåpsdörr? Som man kunde få uppkapat i valfri storlek typ? Har du namn på det materialet? Citera
wrang Postat 22 februari 2015 Författare Postat 22 februari 2015 Christian, hade du inte använt någon form av plastskiva för din skåpsdörr? Som man kunde få uppkapat i valfri storlek typ? Har du namn på det materialet?Nej inte till mitt bygge i karet men eget bygge badrumsskåpJag köpte material från en skyltfrabrik å då hete det PVC skum skivorbetalade 600.- /m2 för 10mmtror det även kalas för forex skivaLimmade skåpet med tangit lim å är svårt att knäcka även i limningen.Vad ska du nu bygga Citera
Laggeman Postat 22 februari 2015 Postat 22 februari 2015 Nej inte till mitt bygge i karet men eget bygge badrumsskåpJag köpte material från en skyltfrabrik å då hete det PVC skum skivorbetalade 600.- /m2 för 10mmtror det även kalas för forex skivaLimmade skåpet med tangit lim å är svårt att knäcka även i limningen.Vad ska du nu bygga Tack, jag har planer på att sätta ihop ett utekök i sommar och behöver då dörrar som tål lite fuktig luft. Citera
jimmy Postat 22 februari 2015 Postat 22 februari 2015 Lite ot men jag har klätt hela min bänk och huv i forex.välldigt lättjobbat material.bara att såga med sänksåg.mitt är lite känsligt för repor men inte överdrivet.jag har iofs bara 3mm tjockt Citera
wrang Postat 22 februari 2015 Författare Postat 22 februari 2015 För att säkra kortsidorna på pvc skivan så tog jag sånt band som man stryker på för laminatskivor/Christian Citera
wrang Postat 27 februari 2015 Författare Postat 27 februari 2015 Inte mycket att hurra över men nya belysningen på plats.Allt dog tyvärr för 1.5vecka sedan å väntar på en ny skummar pump.Så endast 2 halvdöda anemoner å glada clownfiskar https://vimeo.com/120793112Ser inget ljus i tunneln för inköp av djur eller koraller då renovering hus och 3 barn är prio,.... /Christian Citera
wrang Postat 1 mars 2015 Författare Postat 1 mars 2015 Gjort lite vatten koll å allt verkar vara okeyKör med FM kol å hoppas skummar pumpen kommer i veckanMina mätvärden:Alkalinität: 8,0 °dHCalcium: 420 mg/lMagnesium: 1140 mg/lNitrat: 3,00 mg/lPhosphat: 0,020 mg/lKalium: 360 mg/lTemperatur: 25,7 °C/Christian Citera
jimmy Postat 1 mars 2015 Postat 1 mars 2015 Fan lider med dig du har haft lite otur imellanåt med dina kar.jag skulle göra lite täta vattenbyten nu å ganska stora för säkerhets skull.hade du bott närmre hade du gärna fått lite fraggar. Citera
wrang Postat 3 mars 2015 Författare Postat 3 mars 2015 (ändrat) Hittar ej min andra tråd om sump i källaren så spinner vidare här:Ska ha en uppsamlings kärl / volym kärl i källaren men funderar om1: bygg själv i glas 2: bygg själv i playwood/glasfiber/polyester/gelcot.1: har fått 2st 600liters alukar, skära ner å limma ihop enbart glasen utan ram.Max bredd 60cm eller ha dom som dom ät och koppla ihop dom ovan varandra 2 sätta ihop en lång smal sump utav playwood å så sätt få ett renare design Kan få storleken jag vill tex 180x80x60Typ denna Edit läste just: bättre med epoxi istället för polyester är att det är tätt utan att man behöver lägga en topcoat ytterst. Man ruggar bara upp ytan innan man lägger nästa lager om man inte kan lägga lagren vått i vått.Epoxi 275A från www.Carbix.se den luktar inget/Christian Ändrat 3 mars 2015 av wrang Citera
Wassberg Postat 4 mars 2015 Postat 4 mars 2015 Regnvattentunnor finns smala och höga och är billiga. Kolla tex Lantmännen/Granngården eller vad de heter. Citera
wrang Postat 4 mars 2015 Författare Postat 4 mars 2015 Regnvattentunnor finns smala och höga och är billiga. Kolla tex Lantmännen/Granngården eller vad de heter.Okey ja där fanns det okey behållarehttp://www.granngarden.se/Sortiment/Lantbruk-%26-Skog/Vattenf%C3%B6rs%C3%B6rjning/Vattentr%C3%A5g-%26-Vattenkar/Vattenkar-Vatten--och-foderkar%2C-modell-860/p/1166266_BASE 200 litersdet är bara att börja sätta ihop några Citera
wrang Postat 4 mars 2015 Författare Postat 4 mars 2015 Idag kom skummar pumpen!En jebao Marine Aqua dc3000 impellerTog även med ett triton test för koll av vattnet /Christian Citera
blackizzz Postat 4 mars 2015 Postat 4 mars 2015 Cool impeller! Undrar hur den står sig mot de andra varianterna som finns! Citera
wrang Postat 4 mars 2015 Författare Postat 4 mars 2015 (ändrat) Så grymt nöjd med pumpen redan.8 lägen på kontrollernläge 8 lite brum men vilket skum. Blött men ändå fluffigtläge 6 bra tryck fortfarande lite mindre bubblor å fluffighetenläge 3 hårt torrt skum men ändå fick jag en bra skumpelare som krämar sig upp..Kör på Läge 5 just nu för att skumma ut mer blött skum då jag kört utan skummare i 2 veckor och haft glasros död som orsakade massdöden i karet tror jagHar filmat så lägger upp detta strax.Stort tack till AquariaTech Europe. En pump som alla affärer skulle ha som lagervara för snabb leverans till kund. Jag fick min på ca 1 vecka från Österrrike - AquariaTech Europe - DHL hem till mig (23/2-4/3) Ändrat 4 mars 2015 av wrang Citera
wrang Postat 5 mars 2015 Författare Postat 5 mars 2015 Allt tuffar på med karet höjd balling 1 lite granna å skopar i MgSo4 manuellt så värdena kommer upp för detta.Dagens mätning:Alkalinität: 8,0 °dHCalcium: 430 mg/lMagnesium: 1260 mg/lKalium: 410 mg/lTemperatur: 24,8 °C--Ska bli kul å jämföra med triton testet sedan---Skummaren tuffar på bra med den nya pumpen https://vimeo.com/121336692Läge 4 på pump kontrollern./Christian Citera
hansson_1985 Postat 8 mars 2015 Postat 8 mars 2015 Kan vi få en till film med läge 8 också. Skulle vars kul att se hur skummet ser ut då./Johan Citera
wrang Postat 8 mars 2015 Författare Postat 8 mars 2015 Kan vi få en till film med läge 8 också. Skulle vars kul att se hur skummet ser ut då./JohanDet är nog svårt att få till. Gjorde precis rent skummar koppen men här kommer en annan film1-10 Sek läge 810-20sek läge 720-30sek läge 630-40sek läge 540-50sek läge 4https://vimeo.com/121615098Grymt nöjd iallafall. Har ju nästan ingen belastning på karet just nu....Kör idag på läge 5Har postat kuvertet med mina vattenprover till triton idag. Så de skickas vidare på onsdag enligt leverantör. Ska bli kul å se huru det ligger till.Dagens mätvärden är iallafall helt okMy waterparameters:Alkalinität: 8,0 °dHCalcium: 420 mg/lMagnesium: 1320 mg/lKalium: 400 mg/lTemperatur: 25,0 °C/Christian Citera
Laggeman Postat 9 mars 2015 Postat 9 mars 2015 Kör du alltid med så mycket vatten i skummare/skummarhalsen? Citera
wrang Postat 9 mars 2015 Författare Postat 9 mars 2015 Japp får inte upp nått skit om jag kör lägre , men det beror kanske att det inte finns nått att skumma ur??/Christian Citera
wrang Postat 9 mars 2015 Författare Postat 9 mars 2015 Antagligen. Men testar en sak.Sänkte vatten nivån till början av stigröret å höjde pumpens frekvens (läge 7) å se om det blir mer skum....Lätt att labba mer då man är hemma nu. Börjar jobba igen om bara 308dagar /Christian Citera
Laggeman Postat 9 mars 2015 Postat 9 mars 2015 Det tar antagligen lite längre innan du får upp ett skum i koppen, som antagligen kommer att vara lite torrare, men jag tror att det blir mer effektivt om skummaren får jobba "rätt". Citera
wrang Postat 10 mars 2015 Författare Postat 10 mars 2015 (ändrat) tack sänkte nivån i stigarröret och kör nu på läge 5 på kontrollern. Bättre skum än innan.Har ju en virvel med algen Chaetomorpha sp i ytavriningen men tycker den ej växer så mycket. Är det bättre att ha den i sumpen å belysa separat med omvänd tid mot akvarietiden?Växtlampa eller nån annan bra lampa för dettaKänns gött att värdena håller i sigMy waterparameters 10/3:Alkalinität: 8,0 °dHCalcium: 430 mg/lMagnesium: 1350 mg/lKalium: 390 mg/lTemperatur: 25,4 °C Ändrat 10 mars 2015 av wrang Citera
wrang Postat 11 mars 2015 Författare Postat 11 mars 2015 Lite städdjur i karet inköpt idag Eremitkräfta - Calcinus leavimanus.Acreichthys tomentosus - glasroätare filfiskå så en försöks fragg Acropora sp. Ultracolor ljusblå Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.