Linnex Postat 10 oktober 2015 Postat 10 oktober 2015 Ja jag blev glad härom dagen när jag såg att du skrev i din tråd.? Alltid kul att gamla SG folk kommer tillbaka. Har du kvar ditt hörnakvarium och special sumpen?/ChristianHörnakvariet är kvar. Blir vinterns ombyggnadsprojekt. Sumpen blir ersatt av teknikrummet. Projektet finns att följa genom min signatur. Citera
Stefan molin Postat 11 oktober 2015 Postat 11 oktober 2015 Hej Christian , det du skulle behöva är en paus i salt träsket , att ta en paus från salt är det bästa jag gjort , eller att du går tillbaka i tiden före appar led belysningar och konstanta vatten analyser och diverse tillsatser , glädjen man hade när man lyckades komma över en begagnad mh lampa , en egen snickrad kalkreaktor och kalk mixer och det mesta man slängde i karet överlevde , eller att man lyckades hitta nåt levande att köpa till karet ,den glädjen tror jag nog aldrig jag kommer att få tillbaka , nu är jag ju tillfällig saltvattens vakt , men redan efter ett par dagar kom jag på varför jag kasta ut skiten , blanda vatten och det brummar allt som hör till , så pumpen är för det mesta avstängd , så för min del är det långt kvar till att hålla på med salt , mvh Stefan Citera
wrang Postat 11 oktober 2015 Författare Postat 11 oktober 2015 så sant Stefan. Men jag skulle inte kunna ta bort akvariet då baRnen står gärna å kollar på det som finns kvar. Dottern på 1.5år står gärna å kollar å utbrister i glädje-Räka/Christian Citera
Stefan molin Postat 11 oktober 2015 Postat 11 oktober 2015 Hej Christian , http://bondmoran.nu/?attachment_id=8899 , detta funkar och är garanterat ljudlöst , mvh Stefan Citera
Stefan molin Postat 11 oktober 2015 Postat 11 oktober 2015 Hej Christian , glömde en sak ,https://www.google.se/search?q=Reeflo+BlowHoles&es_sm=93&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ved=0CCwQsARqFQoTCM-zi4qbusgCFYtYLAodr-UKfA&biw=1352&bih=639 , detta är varmvattens pumpar med rostfritt pumphus , har en wilo pump till mitt söt kar , den är fast skruvad i skåpet men det går att leva med det ljudet, ska ändra om det med längre slangar sedan , och då går det inte att höra om pumpen är av eller på , fast den jag har är det mässings hus på , .http://www.rorprodukter.se/cirkulationspumpar/wilo_cirkulationspumpar/wilo_star_z/vvc-pump_wilo_star-z_20__4-15--5805964 , mvh Stefan Citera
wrang Postat 11 oktober 2015 Författare Postat 11 oktober 2015 Fattar inget det du skriver.Har ej pratat om byta pump..../Christian Citera
Stefan molin Postat 11 oktober 2015 Postat 11 oktober 2015 Hej Christian , förlåt , jag menade att jag äntligen har hittat en pump som funkar för mitt öra för att köra salt , så att salt för mig kanske inte är helt uteslutet i framtiden , mvh Stefan Citera
wrang Postat 12 oktober 2015 Författare Postat 12 oktober 2015 Hej Christian , förlåt , jag menade att jag äntligen har hittat en pump som funkar för mitt öra för att köra salt , så att salt för mig kanske inte är helt uteslutet i framtiden , mvh Stefanokey jahaa då fattar jag Ja Wilo är en bra pump har bytt många utav dessa på jobbet men då gruppen Wilo Stratos Citera
wrang Postat 12 oktober 2015 Författare Postat 12 oktober 2015 Nått funkar iallafall 8sept med knäckt arm vänster sida11 oktober arm läkt och fler utskott på väg Citera
peterj66 Postat 12 oktober 2015 Postat 12 oktober 2015 Härligt att det börjar röra sig åt rätt håll. Riktigt tradigt att du haft sånt strul. Citera
wrang Postat 15 oktober 2015 Författare Postat 15 oktober 2015 Flyttade pumpen horisontellt istället för att testa men det är så otroligt fult med denna kloss uppe vid ytan och rätt i synfältet.Funderar om det funkar med att dra ner den strax bakom levandestenen och flödet snett uppåt./Christian Citera
Laggeman Postat 16 oktober 2015 Postat 16 oktober 2015 Hört andra säga det samma, men hade en tanke, Tunze har ju deras "Tunze rocks" där de gömmer sina streamers, borde man inte kunna konstruera något liknande till dessa? Citera
wrang Postat 16 oktober 2015 Författare Postat 16 oktober 2015 (ändrat) Tack.Kan bli svårt att göra nått tror jag. Mina förhoppningar så kommer korallerna täcka det mesta sedan så kanske även denna "försvinner" bakom...En tunze eller mp10 är betydligt lättare att gömma undan å blir mer med akvariet /Christian Ändrat 16 oktober 2015 av wrang Citera
wrang Postat 16 oktober 2015 Författare Postat 16 oktober 2015 Måste bara måla om baksidan. Ser inte så kul ut. Kommer även sätta i sand igen ska bara se vad som finns inne i butiken /Christian Citera
wrang Postat 19 oktober 2015 Författare Postat 19 oktober 2015 (ändrat) Mitt Kh sjönk i helgen å fattar ej varför. Mätte 4 gånger imorse å då var det 7.0 i Kh men nu kl 15 var det samma. Tester är ok tom 2018 så det är ej gamlaBlandat till en bikarbonat lösning å höjer igen sakta (40gram / 0.5l h2O)Övriga värden ligger påMg 1350Ca 430K 410 Ändrat 19 oktober 2015 av wrang Citera
wrang Postat 19 oktober 2015 Författare Postat 19 oktober 2015 I torsdags var det dessa värden My waterparameters; Alkalinität: 7,7 °dHCalcium: 430 mg/lMagnesium: 1350 mg/lKalium: 420 mg/lSalinität: 32,0 psuTemperatur: 25,7 °C/Christian Citera
wrang Postat 21 oktober 2015 Författare Postat 21 oktober 2015 Läste att man skulle göra rent sin skummare för att få bättre effekt. Jag har ju en gammal trotjänare ATI BM 200 som är hellimmad, Dagens skummare kan man ju plocka isär å lätt göra rent men vad är det bästa medlet för att göra rent med.Räcker det med det vanliga Ättika Citera
Laggeman Postat 21 oktober 2015 Postat 21 oktober 2015 Kalkalger löser sig ju lätt i ljummet vatten och ättika.Annars är det lätt att komma åt med en flaskborste då man kan vinkla borsten och komma ner där händerna inte kan. Citera
wrang Postat 3 november 2015 Författare Postat 3 november 2015 Fattar inget. Vävnaden fortsatte igen att försvinna på milcan. En annan grön stylopora började nu i veckan köpte nytt KH test å mätte det till 7.7Ca 430Mg 1350.Funderar om min ytavrinnings hörna kan vara ett problem?Det är ju en svart glasskiva . Inte genomfärgad svart utan film dom sitter på glasets insida. Köpte ju den från glasmästaren så här. Ät kanske en långsökt idé./Christian Citera
wrang Postat 3 november 2015 Författare Postat 3 november 2015 Funderar om jag ska ställa undan akvariet på annan plats så man får en "ny" tänning och ev bygga om bänken./Christian Citera
wrang Postat 23 november 2015 Författare Postat 23 november 2015 Dagens mätvärden: Alkalinität: 7,7 °dHCalcium: 420 mg/lMagnesium: 1320 mg/lNitrat: 0,01 mg/lPhosphat: 0,000 mg/lKalium: 430 mg/lSalinität: 34,0 psuTemperatur: 25,8 °CMvh Christian Skickat från min iPhone 6S Citera
bjomat Postat 23 november 2015 Postat 23 november 2015 Det ser ju bra ut det där Doserar du Kalium? 1 Citera
wrang Postat 23 november 2015 Författare Postat 23 november 2015 Tack nja jag kör med Triton flaskorna 1,2,3A,3B men sen så har jag justerat upp det som vart lågt enligt metoden. Ja värderna ser okey ut men korallerna säger nått annat Fattar ej varför det ej funkar Citera
wrang Postat 24 november 2015 Författare Postat 24 november 2015 (ändrat) Akvariet nu 24/11 kl 18:44Möblerat om och satt pumpen på vertikalen igen. Får nu strömmen runt pelaren i mitten istället Tyvärr så trivs inte korallerna ändå så testade att möblera om i karet å suga ut div skit...Hoppas på lite fraggar å pynta karet med om ekonomin tillåter Mvh Christian Skickat från min iPhone 6S Ändrat 24 november 2015 av wrang Citera
rickard81 Postat 24 november 2015 Postat 24 november 2015 Ser bra ut. Hur många kilo ls har du i?Sent from my iPhone using Tapatalk 1 Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.