Nordin Postat 6 januari 2011 Postat 6 januari 2011 Luxim STA-40 ser ju ut att gå att hitta färdig DIY-kit för på nätet för överkomliga pengar.Och ljuset ser ju inte illa ut (STA-040, lampa typ 1 och 2):[ATTACH]51960[/ATTACH]Fast för de blåskadade kan nog behövas en rejäl blåkälla som t ex ett batteri av Cree Royal Blue LEDar.Det kommer definitivt behövas lite blåa Cree spottar, ifall man nu inte är frälst i gul ljuse Citera
Laggeman Postat 6 januari 2011 Postat 6 januari 2011 Det kommer definitivt behövas lite blåa Cree spottar, ifall man nu inte är frälst i gul ljuseDu menar normalt solljus likt det i havet? Jag kan inte direkt på stå att ljuset på filmen som Wrang länkade till var gult. Snarare normalt dagsljus under blå himmel. Citera
Glenn Postat 6 januari 2011 Postat 6 januari 2011 Luxim STA-40 ser ju ut att gå att hitta färdig DIY-kit för på nätet för överkomliga pengar. Har letat lite efter några butiker, är lite sugen på att testa om det inte är allt för dyrt. Tips på försäljningsställen? Citera
Claes_A Postat 6 januari 2011 Postat 6 januari 2011 Nordin verkar ha länkar till flera plasmalampor.Jag hittade i princip bara denna:http://diyprojectorkits.com/store/index.php?main_page=product_info&cPath=19&products_id=45För visst är det väl Luxim STA-40-2 och allt man behöver för att köra lampan trots att de vänder sig till DIY-projektorfolket? Eller är det något projektorspecifikt? Citera
thore kjellberg Postat 22 januari 2011 Postat 22 januari 2011 PLASMA LITE I FRAMTIDENJag tror att vi kan se slutet på diskussionen det optimala ljuset för korallerna.bye bye med det onaturliga blåljuset.Dom priserna jag har sett på internet är 70 USD för resvdelslslampan och 700 USD för en komplett emitter (280W/18300lm) Utrymmesbehovet är ungefär som med urladdningsbelysningen. Bara LED behöver mindre utrymme.Jag ser fram emot när alla pratar om hur vitt och her naturligt inredningen ser ut. NIKLAS:är du drabbad av svetsblänk.... Citera
Lasse Postat 22 januari 2011 Postat 22 januari 2011 PLASMA LITE I FRAMTIDENJag tror att vi kan se slutet på diskussionen det optimala ljuset för korallerna.bye bye med det onaturliga blåljuset.Dom priserna jag har sett på internet är 70 USD för resvdelslslampan och 700 USD för en komplett emitter (280W/18300lm) Utrymmesbehovet är ungefär som med urladdningsbelysningen. Bara LED behöver mindre utrymme.Jag ser fram emot när alla pratar om hur vitt och her naturligt inredningen ser ut. NIKLAS:är du drabbad av svetsblänk....Vad har du för ljuse 5 meter ner i ett naturligt rev Thore?MVH Lasse Citera
Hirez Postat 22 januari 2011 Postat 22 januari 2011 hehe,Blått, Violett, och gärna lite UVA Mumma Herregud alla får väl ha den färg de vill ha Citera
thore kjellberg Postat 22 januari 2011 Postat 22 januari 2011 (ändrat) Äntligen någon som opponerar sejNEJ Alex, ingen får ha den färg de vill ha,det är de levande organismerna som bestämmer. Ändrat 22 januari 2011 av thore kjellberg Äntligen någon som opponerar sen Citera
Marko Postat 22 januari 2011 Postat 22 januari 2011 Om du skulle fråga dom levande organismerna så skulle dom troligtvis ha synpunkter på många andra saker innan dom skulle påpeka om belysningen. Citera
Lasse Postat 22 januari 2011 Postat 22 januari 2011 Äntligen någon som opponerar sejNEJ Alex, ingen får ha den färg de vill ha,det är de levande organismerna som bestämmer. På 5 meter och djupare har de tyvärr inget val - det blir som Hirez säger, blått, violoett samt gärna lite UVA MVH Lasse Citera
Hirez Postat 23 januari 2011 Postat 23 januari 2011 Tack Lasse oj hade jag rätt också, det var som fan tog bara över 13 månader för att förstå sig på ljuset!om några år kanske man även fattar detta med strömmar och tidvatten Citera
thore kjellberg Postat 23 januari 2011 Postat 23 januari 2011 Vad har du för ljuse 5 meter ner i ett naturligt rev Thore?MVH Lassemitt akvarium är inte så djupt Citera
Maglofster Postat 23 januari 2011 Postat 23 januari 2011 mitt akvarium är inte så djuptInte mitt heller, men många av dom organismer vi försöker hålla i våra burkar lever på det djupet eller ännu djupare. Citera
NiXoN Postat 23 januari 2011 Postat 23 januari 2011 mitt akvarium är inte så djuptSå du kör en biotop som imiterar lagun/brytningszoon med enbart djur som lever där? Om vi nu börjar gå rent på vad djuren skall ha enligt sin biotop och man väljer ut endast lämpliga djur för den zoonen så visst då bör man anpassa ljuset och ha mer gult/rött.Jag har själv en blandad kompott av djuplevande och ytnära koraller i mina kar, likt många andra. Ett rent helgerån för biotopnördarna men jag har inga mål om att imitera ett visst segment av revet.Jag har nog med ljus för båda typer av koraller men väljer då att gå på de som är mer naturligt för dom djuplevande arterna.För mig känns det bara naturligt att plocka bort dom våglängder som filtreras ut av djupet i naturen för att efterlikna deras naturliga miljö.Sen att jag finner det estetisk mycket mer tilltalande är bara en bonus.//NiXoN Citera
thore kjellberg Postat 6 februari 2011 Postat 6 februari 2011 Enligt min lokalblaska så kommer Luxim snart med en plasma lampa på 125W Citera
Hirez Postat 6 februari 2011 Postat 6 februari 2011 Bra att det går framåt, dock är priserna helt åt ¤"#¤ tyvärr.. Citera
thore kjellberg Postat 7 februari 2011 Postat 7 februari 2011 ALEXhar du några priser att presentera? Citera
thore kjellberg Postat 8 februari 2011 Postat 8 februari 2011 straylightoptical.com svarar:We are not currently working on a 125 w LEp.Next out will be a 320w and then a 250w Citera
Hirez Postat 8 februari 2011 Postat 8 februari 2011 Bioted har några armaturer...så priserna och färgen är inte i mitt tycke , men som sagt, jag tycker om att det går framåt! Citera
mr cheezy Postat 9 februari 2011 Postat 9 februari 2011 Ted har två olika märke med plasma nu, sfiligoi och en billigare Citera
Laggeman Postat 9 februari 2011 Postat 9 februari 2011 Synd att man får vänta tills i vinter igen innan man kan få se dem live. Citera
thore kjellberg Postat 9 februari 2011 Postat 9 februari 2011 materialet i en LEP-lampan s.k.(High Intensity Discharge Gas) bestämmer färgen sufur ger gult ljusargongas ger vittljus High Intensity Discharge Citera
Nordin Postat 9 februari 2011 Postat 9 februari 2011 Väntar oxå med stor spänning, hittade en amerikansk sida där dom sålde en 150w (tror jag det var) komplett med hela köret, för runt 5000 SEK, då var det ingen trevlig färg på det ljuset heller (i mina ögon sett) dvs pissgult Citera
Edward Postat 11 juli 2011 Postat 11 juli 2011 Hör med Ted (Biotedmarine) vad han tycker om den, Han har kört plasma över en burk en viss tid nu, gillar faktiskt ljuset man får om man inte kör det till 100% utan dimmar ner det lite grann. Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.