Gå till innehåll

Plasma lampa


DSB

Rekommenderade inlägg

Luxim STA-40 ser ju ut att gå att hitta färdig DIY-kit för på nätet för överkomliga pengar.

Och ljuset ser ju inte illa ut (STA-040, lampa typ 1 och 2):

[ATTACH]51960[/ATTACH]

Fast för de blåskadade kan nog behövas en rejäl blåkälla som t ex ett batteri av Cree Royal Blue LEDar.

Det kommer definitivt behövas lite blåa Cree spottar, ifall man nu inte är frälst i gul ljuse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 77
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Det kommer definitivt behövas lite blåa Cree spottar, ifall man nu inte är frälst i gul ljuse

Du menar normalt solljus likt det i havet? :)

Jag kan inte direkt på stå att ljuset på filmen som Wrang länkade till var gult. Snarare normalt dagsljus under blå himmel.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Luxim STA-40 ser ju ut att gå att hitta färdig DIY-kit för på nätet för överkomliga pengar.

Har letat lite efter några butiker, är lite sugen på att testa om det inte är allt för dyrt. Tips på försäljningsställen?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nordin verkar ha länkar till flera plasmalampor.

Jag hittade i princip bara denna:

http://diyprojectorkits.com/store/index.php?main_page=product_info&cPath=19&products_id=45

För visst är det väl Luxim STA-40-2 och allt man behöver för att köra lampan trots att de vänder sig till DIY-projektorfolket? Eller är det något projektorspecifikt?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

PLASMA LITE I FRAMTIDEN

Jag tror att vi kan se slutet på diskussionen det optimala ljuset för korallerna.

bye bye med det onaturliga blåljuset.

Dom priserna jag har sett på internet är 70 USD för resvdelslslampan och 700 USD för en komplett emitter (280W/18300lm) Utrymmesbehovet är ungefär som med urladdningsbelysningen. Bara LED behöver mindre utrymme.Jag ser fram emot när alla pratar om hur vitt och her naturligt inredningen ser ut. NIKLAS:är du drabbad av svetsblänk....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

PLASMA LITE I FRAMTIDEN

Jag tror att vi kan se slutet på diskussionen det optimala ljuset för korallerna.

bye bye med det onaturliga blåljuset.

Dom priserna jag har sett på internet är 70 USD för resvdelslslampan och 700 USD för en komplett emitter (280W/18300lm) Utrymmesbehovet är ungefär som med urladdningsbelysningen. Bara LED behöver mindre utrymme.Jag ser fram emot när alla pratar om hur vitt och her naturligt inredningen ser ut. NIKLAS:är du drabbad av svetsblänk....

Vad har du för ljuse 5 meter ner i ett naturligt rev Thore?

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Äntligen någon som opponerar sej

NEJ Alex, ingen får ha den färg de vill ha,

det är de levande organismerna som bestämmer.

På 5 meter och djupare har de tyvärr inget val - det blir som Hirez säger, blått, violoett samt gärna lite UVA :)

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

mitt akvarium är inte så djupt

Så du kör en biotop som imiterar lagun/brytningszoon med enbart djur som lever där? Om vi nu börjar gå rent på vad djuren skall ha enligt sin biotop och man väljer ut endast lämpliga djur för den zoonen så visst då bör man anpassa ljuset och ha mer gult/rött.

Jag har själv en blandad kompott av djuplevande och ytnära koraller i mina kar, likt många andra. Ett rent helgerån för biotopnördarna men jag har inga mål om att imitera ett visst segment av revet.

Jag har nog med ljus för båda typer av koraller men väljer då att gå på de som är mer naturligt för dom djuplevande arterna.

För mig känns det bara naturligt att plocka bort dom våglängder som filtreras ut av djupet i naturen för att efterlikna deras naturliga miljö.

Sen att jag finner det estetisk mycket mer tilltalande är bara en bonus.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...
  • 5 månader senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...