Gå till innehåll

POPOV's Balja


POPOV

Rekommenderade inlägg

Vilket kort har du använt till dimmningen?

Hittade en del Arduino-kort hos Elektrokit, men det finns ju en uppsjö av komponenter.. :)

Det blir tyvärr inte plug and play direkt.

Jag hade tänkt lägga upp en helt ny tråd inom kort på mitt akvarie dator bygge där jag kan beskriva allt.

Men som lite svar på din fråga kan du bruka vilken Arduino som helst.

I mitt fall har jag drivers som dimmas med en 10V PWM signal, Arduino kan skapa denna PWM signal men den är bara på 5V. Jag har löst detta med hjälp av en 2N2222 .

Se bifogad bild, tar du bort leddarna och 330 motstånden och sätter in driver inputen till dimming där så kanske du ser min lösning.

post-5026-14468920664174_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 65
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Häftigt, precis ett sådant LEDprojekt som jag har tänkt mig sätta igång med. Dock tror jag att jag skippar dimmbara drivare, är eltekniskt analfabet änsålänge så jag vet inte hur jag skulle få det att funka utan att jag var där själv och dimmade upp och ner.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag lägger upp kostnaden direkt här som en post istället.

760$ inklusive frakt till Sverige.

Då ingick två olika kitt (12+48 kit), fem fläktar och 5 kylflänsar enligt nedan:

http://www.rapidled.com/servlet/the-32/48-Premium-LED-DIY/Detail

http://www.rapidled.com/servlet/the-36/12-Premium-LED-DIY/Detail

http://www.rapidled.com/servlet/the-83/Drilled-and-Tapped-5.9%22/Detail

http://www.rapidled.com/servlet/the-73/92mm-Vantec-Stealth-Fan/Detail

Jag beställde under sommar månaderna, då var priserna lite högre än det som ligger ute nu så det blir billigare för er nu.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Att notera angående LED belysning är att belysningen som några av er kan antaga har en dålig spridning. Dels den punktbelyser under armaturen men får inte ljuset att sprida sig på samma sätt som ett lysrör. Men det går alltid att komplettera med en t5 armatur. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det blir tyvärr inte plug and play direkt.

Jag hade tänkt lägga upp en helt ny tråd inom kort på mitt akvarie dator bygge där jag kan beskriva allt.

Men som lite svar på din fråga kan du bruka vilken Arduino som helst.

I mitt fall har jag drivers som dimmas med en 10V PWM signal, Arduino kan skapa denna PWM signal men den är bara på 5V. Jag har löst detta med hjälp av en 2N2222 .

Se bifogad bild, tar du bort leddarna och 330 motstånden och sätter in driver inputen till dimming där så kanske du ser min lösning.

Bara en liten fråga för att stilla mitt sinne... :)

För att få en PWM på 10V, visst måste man öka spänning på collectorsidan av dioden till 10V?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bara en liten fråga för att stilla mitt sinne... :)

För att få en PWM på 10V, visst måste man öka spänning på collectorsidan av dioden till 10V?

Korrekt, jag glömde nämna att 5V input ska vara 10V istället!!

Där det står Arduino 5V i ritningen ska du ha 10V och sen ska allt kopplas till gemensam jord.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 månader senare...

Åter på besök i Beijing, tänkte dela med mig av några bilder på en korall och en fisk jag tagit som jag inte skådat innan.

Den som kan får gärna förtälja mig namnen.

Korallen må förknippas med en barbie klänning.

Kejsaren var svart med små ränder av blått och större i skrikig gul färg, men den rackaren ville ej vara med på bild riktigt så det blev två suddiga bilder istället.

post-5026-14468921059512_thumb.jpg

post-5026-14468921059755_thumb.jpg

post-5026-14468921059973_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mjukkoraller skeppas ibland utan vatten men med mycket fukt i påsen (indränkt tidningspapper exempelvis) Kan ibland vara bättre än vatten eftersom syret snabbt tar slut i lite vatten men om den ligger väldigt fuktigt så kan korallen ta upp syre från luften via den tunna vattenhinnan som den har. Hur det är just med din korall vet jag inte men knappar exempelvis har mycket högre överlevnad vid långa transporter utan vatten men fuktigt.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...