Gå till innehåll

Nitrat skyhögt!


Mejsel

Rekommenderade inlägg

Man får göra rätt mycke/stora vattenbyten för att få ner nitraten, om inget annat är fel så kan vodka/vsv vara ett alternativ.

Du bör dock läsa på ordentligt så att du är införstådd med riskerna och hur man skall göra/dosera.

Om nitraten stigit så radikal så skulle jag ta en extra titt på testet, eventuellt låna någon annans test för att dubbelkolla.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Frågan man alltid ska ställa sig är VARFÖR nitraten plötsligt är hög, om du kör med samma test som för några veckor sen så känns det ju inte som den går helt åt skogen på nån vecka. Men kan ju vara en idé att testa med ett annat kit.

Annars så får man ju inse att nånting har hänt i karet som frigjort stora mängder kväve, och för mig är ju att bota högt nitrat med vodka eller liknande som att bota symptomen och inte orsaken. Vet man om orsaken (hög belastning, riklig matning m.m.) kan man välja att tillföra kolkälla för att hålla symptomen nere. Nitrat skapas inte av sig själv och om man inte vet källan till det så har man ju inte koll på balansen i sitt kar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har inte gjort nånting det är det som är så skumt!

Flyttat 15 kg sten från akvarium till sump kan väl vara lite djur som dog där men annars är det som det varit i ett år nu.

Har 90 kg sten i sump och akvarium på ett 450 liters så det ska väl räcka.

Köper ett nytt test och drar ner på matningen till 1 ggr per dag.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om levande sten har flyttats runt så skulle jag sätta en slant på att det är ett mätfel - troligen är det låga halter av nitrit som förefaller vara höga halter av nitrat; jag såg exakt samma sak i mitt kar. Avvakta ett par veckor och om "nitraten" försvinner som på ett trollslag så var det nitrit.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det finns ingen biologisk process som kan producera så mycket nitrat på så liten tid om du inte har vräkt i mat. Skulle tro att du har mätfel pga av nitrit. Tips när du testar nitraten - ta pulver 2 först, vänta en liten stund - får du färgning då så har du nitrit i karet och nitrattesten kan slå ordentligt fel.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...