Gå till innehåll

60x30x30 funderingar


JonWil

Rekommenderade inlägg

Jag har i mitt förråd gamla förbrukade sötvattenskar av diverse storlekar, 2 300L, 1 18L, 2 70L.

Ett av dom 70Liters karen igång med salt men blivit väldigt intresserad av alla fyrkantiga nanokar och har nu en idé ang mitt andra 70liters

Båda två karen är identiska, men vill nu bygga om det ena(30x60x30) till ett som är 60cm högt istället för 60cm långt.

Frågorna som slår mig är

hur får jag rätt cirkulation i ett högt kar ?

Rätt ljus ? bör jag ha ljus på baksidan av karet för botten ? Detta kanske är en dum idé dock.

Skummare blir en rio nano skimmer då jag tycker den är så lätt att flytta på och ser inte ut som ett helvete.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kan inte svara på så mycket i denna frågan, men det som direkt slog mig var hur tjockt glaset var, tycket blir högre ju djupare karet blir.

Ska karet vara så djupt behöver du nog minst en 150W MH eller led som motsvarar liknande för ljust skall nå botten, med t5 tror jag det blir lite svårt att få plats med allt på en 30x30 yta.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ett tips är att inte förlita dig på rio nanoskummaren. Provkörde en sådan och den funkade kanon i början och efter ett tag tappade den vattnet och stod bara och brummade. Skummade dock ganska bra innan det hände något med den. Kanske bara jag som hade oflyt med min.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det blir LED lampor, antagligen något hemmabygge då färdiga led ställningar kostar hiskeliga summor.

Jag har ett glasmästeri några meter ifrån min dörr och känner dem som jobbar där, hade tänkt be dom göra det hela, men det är sant som ni säger att det kanske inte klarar av trycket på höjden, men detta borde kunna lösas om jag byggde en solid träram som hjälper till att hålla ihop karet ? fast du kanske menar att själva glaset är för tunt, dvs att det spricker i mitten istället för i limningen?

Glaset är 4mm tjockt.

Och angående skummaren, jo, den slutar skumma ibland, men endast om vattennivån sjunker i mitt fall. Jag dubbelkollar numera min varje dag för att se så den skummar.

Med lite hopp så håller glaset, och isåfall,

tror ni att en streampump på 1500l/h skulle räcka eller skulle kanske 2st mindre vara bättre ?

Edit: Glömde säga hur jag hade tänkt bygga om det..

Karet har nu svart silikon som håller ihop det, detta hade jag tänkt byta ut mot vitt silikon då jag tycker svart är så synligt.

Sedan var det tänkt att jag skulle få en ny långsida utskuren och en av kortsidorna borttagen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

4mm är för tunnt ingen tvekan om saken för 60 hög. tror inte träramen skulle hjälpa så mycket. trycket ligger på mitten av glaset inte runt kanterna.

Ett akvarium i den storleken i 8-10mm tjockt glas bör inte kosta mer än 1000spänn eller något. Känns inte lönt att snåla med tanke på vad man riskerar.

Pratade med en lokal glasmästare förra veckan om en skiva 150x60x1cm Optiwhite glas vilket skulle kosta 1500kr. (vilket är mer glas än vad du egentligen behöver). Så i mina ögon tror jag det är bättre att bygga ett nytt med tanke på vad denna hobbyn ändå kostar :).

1x 1500l streamer bör räcka fint MEN du får mycket vildare turbulens om du har två mindre i, samt att man kan få bort med några döda punkter i karet där streamern inte riktigt kommer åt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Haha, Nej, Det känns inte så lönt att snåla på det, vatten över hela golvet är det sista jag vill ha, det är 870 liter vatten totalt i akvarium runt om i lägenheten som förövrigt är på 24kvm och allihop står på träställningar, vatten kan nog få alltihop att braka.

Då får det karet bli en sump åt mitt ciklidkar (Nystartat).

Jag får kika runt lite här och var, se om jag hittar ett akvarium på 10mm, gärna med svälvda(Stavas det så?) kanter.

Det var precis det jag menade om det var bättre med 2 streamers, så jag inte får bubblor i stenen, då denna skulle stå som en hög pelare i mitten av karet var det tänkt.

Tack för varningen, hade jag inte fått den hade det nog skett en olycka.

Jon

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Haha, tackar tackar, dock så tror jag att jag ska plocka ner ett av dom stora karen då jag gärna vill ha ett matbord igen :D

Jag kan ta lite bilder och lägga upp så fort jag får tag på en duglig kamera, vill även ha lite tips, funderingar och tankar om vad som bör göras med mitt lilla saltkar och för det krävs en bild. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

4mm är för tunnt ingen tvekan om saken för 60 hög. tror inte träramen skulle hjälpa så mycket..
Så jävla tveklöst är det inte. Aros glas ger inte några specifikationer för vilken säkerhetsfaktor man har räknat med, men enligt deras diagram räcker 4mm till 50 högt utan problem. Så är man villig att skära ned lite på höjden är man hemma.
Ett akvarium i den storleken i 8-10mm tjockt glas bör inte kosta mer än 1000spänn eller något. Känns inte lönt att snåla med tanke på vad man riskerar.
8-10mm's glas till en 30x30 balja kan utan vidare vara nästan 2 meter hög... Bara lite overkill kan tyckas.

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tackar! Om jag sänker vattennivån till 55cm istället för 60 verkar det som att det borde hålla. Dock så kommer det ju finnas 5cm sand i akvariumet, så teoretiskt sett borde jag kunna ha det helt fyllt och ändå behålla "Safety factor" på en säker nivå?

60x30x4=1.6

55x30x4=2.2

Hoppas ni förstår vad jag försöker säga. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jojo, självklart, det var bara jag som yrade.

Fick precis tag i ett 13.5L kar jag tänkte ha som experiment kar, och lära mig lite mer om koraller och mindre djur.

Duger då denna Lampa för att det hela ska växa så det knakar ?

Läst om 1W/liter osv, men att ha 6W/L kan inte vara dåligt på något sätt, eller har jag helt fel nu ?

En sak som slog mig nu var att om korallerna växer upp i detta ljus, kan dom då få problem om dom flyttas till 2W/L ?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det handlar om att få allt det där ljuset ner i karet också. Ska du använda dig utav den lampan så bör du ha en reflektor där insatsen sitter rakt uppåt, med en bra reflektor som skickar ner ljuset i karet.

Men jag tror ändå att det blir lite för bra, du kan riskera att bränna korallerna istället.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hade tänkt en relativt stor halvglob som skulle reflektera ner det, och lampan riktat uppåt mot taket av halvgloben så att inga ljusstrålar hamnade direkt på korallerna, detta borde sprida ut ljuset rätt bra över karet skulle jag tro?

Hade varit lite ledsamt om det brände korallerna dock.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Glasmästaren skär ut det jag behöver i 8mm glas för 800, limma hade jag tänkt göra själv för att lära mig hur :)

Lite off-topic men;

Jag införskaffade också en 250w röd och 125w blå med armatur, 250W får vänta tills det stora saltkaret någon gång, men 125W lyser nu upp mitt lilla saltkar duktigt och jag ser redan massor av små röda rörmaskar som börjat öppna upp sig.

Dock fick jag en liten chock när skrapade rutorna i akvariumet, jag råkade jag putta på en sten och såg att stenen under denna var helt kritvit, nyfiken som jag är fick jag lov att kolla, och den är verkligen kritvit och ser lite ut som att vara gjord av betong eller liknande, kommer den repa sig och återfå sin färg ? Jag lade nu stenen så att lampan lyser på den.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Inatt hände det som inte fick hända, jag satt och titta i akvariumet efter nånting som levde på natten, hittade dock ingenting och märkte att doppvärmaren hade lossnat från sin plats så jag körde ner händerna i akvariumet för att räta till den, men på vägen råkar jag på nått sätt stöta i min nya mina powerplant armatur och ha ner den med lampa rakt ner i vattnet...

Nu har mitt kar stått mörkt flera timmar då det borde varit ljust, detta gillar jag inte men jag kan inte hitta en lampa någonstans och den enda jag har över är en 250w röd som verkligen inte kan sitta i denna armatur då den blir för varm.

Någon i dalarna området med en 100-150w blå lampa ? e40 sockel.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...