Gå till innehåll

Aqua medic chromis


Jack

Rekommenderade inlägg

Det beror helt och hållet på vad man skall ha i sitt akvarium.

Det kan vara jättelätt att sköta och allting som man behöver gör, förrutom skrapa rutorna, kan gå med automatik.

Men sedan finns det en massa saker som man kan lägga till om man nu skall ha ett lite mera avancerat akvarium.

Jag kan inte tänka mig att han sköter om akvarierna särskilt mycket om han säger att det är "mindre" jobb med ett salt än ett sötvattenskar. Om det skulle vara så att söt är jobbigare än salt så antar jag att han inte håller särskilt mycket eller svåra lägre djur. Det är ju mest de som kräver specialbehandling och tillsatser.

Angående osmos så tror jag att det nog är den första handlare som har tagit avstånd från osmos vatten.

Fördelen med just osmos är att det är som destillerat vatten. Det vill säga renat ifrån alla ämnen som kan orsaka "problem" för dig och ditt akvarie.

Vissa län har kranvatten som fungerar likvärdigt med osmosvatten men varför chansa när man kan få rent osmosvatten ifrån en osmos som kostar 875 kr.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag vet att halmstad har bra vatten,så osmos är kanske inte det första man behöver köpa,du kan ju börja att köra utan,sen märker du om det behövs!vet du om söndrums akvarie fortfarande finns?har ringt men ingen svarar! hoppas du kommer igång,man lär efter handsmiley4.gif

ps jag har osmos smiley2.gif.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jaha det var ju trist,men det finns ju seriösa handlare.det är kanske längre att köra,men dom vet ju vad dom sysslar med,kolla länkarna på första sidan,du bor ju bra,hyfsat nära till lomma,och göteborg,jag skulle nog gjort ett besök,om jag var du,så får du säkert bättre hjälp.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

för att hålla oss till änmet så verkar det som ett ganska bra pris för karet du kan inte ha några större fiskar i det med det funkar bra som ett nybörjar kar.

Sen ska du nog inte sätta din fot hoss den handlaren igen för han verkar inte ha en susning om vad han pratar om utan kommer nog bara att lura på dig massa onödiga å dyra grejer

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En fråga bara, varför en delär "rädda" för att nämna namn på bra butiker etc? Kritik ska man vara försiktig med, men positiv feedback?Och nej jag är ingen hemlig delägare från HERKULES ZOO i Göteborg smiley37.gif. Inget allvarligt menat bara undrar om det är någon policy på forumet jag missat.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Man får inte göra reklam för affärer på sidan.

De som annonserar har väl troligen betalat för det och då är det väl inget kul för dem om en massa andra affärer tas upp istället.

Vilket i och för sig inte spelar någon roll då alla köper saker där man vill ändå smiley1.gif

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Detta har varit uppe massor av gånger, och det har såvitt jag förstår bestäms att vi FÅR skriva affärers namn, vi behöver inte censurera oss själva och ingen kommer göra det heller, om det inte är ett klart fall av egenintresse (ekonomiska intressen i affären man nämner).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

tycker det verkar löjligt att börja skriva olika affärs namn med stora bokstäver bara för att få uppmärksamhet det är admin som bestämer här på sidan å vill inte han att man sktiver butiks namn så får vi följa det eller flytta oss till ett annat forum svårare än så är det inte.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Visste väl att någon skulle reta upp sig på det... smiley1.gif

Vill admin att man inte får skriva affärens namn iett positivt sammanhangfår de gärna ta bort mitt "löjliga inlägg" eller om det strider mot stadgarna på forumet.

Tycker dock att det ärmärkvärdigtomman inte skulle fåskrivaen affärs namn om man tycker att de har bra service och vill rekommendera den till andra samtidigt somaffärerna får bra feedback frånen kundgrupp som är väldigt viktig för dem.

Kanske skulle vara bra om admin kunde kommentera detta,då detverkar finnas olika åsikter om detta bland medlemmarna, så vi kan börja skriva ut affärens namn istället för att säga att den ligger någonstans i mellan Sverige eller att den börjar på m etc. Eller om vi inte, som Jimmy hävdar, får omnämna affären i goda ordalag överhuvudtaget.

Tack för ett suveränt forum!

/Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är det inte lite barnsligt att då skriva något om du vetatt folk kommer attreta sig på detClownen!

Den här diskussionen återkommer med jämna mellanrum och många kan uppenbarligen inte släppa det och det är lika trist varje gång!

Det är som Jimmy säger att om man inte gillar reglerna så finns det alternativ!

Frågan är om det tjafsas lika mycket i idrottsföreningaroch andra klubbar mm. hela tiden eller om det bara beror på att man är lite anonym så här på ett internetforum och pga. det hela tiden ifrågasätter allting?

Nu saknas väl bara att någon börjar tjata om demokrati och så! Det här äringet demokratiskt styre hur mycket man än skulle vilja det,Saltvattensguiden planeras och sköts av en person (med hjälp av moderatorer) och om man har svårt att följa de löjligt få regler som faktiskt finns här är man i sin fulla rätt att starta ett eget forum om man nu vill det. Och vill man ha full anarki på det forumet är det helt ok! Svårare än så är det inte. Varför skall allting ifrågasättas hela tiden?

Som vanligt så svänger tråden ifrån den ursprungliga frågan i första inlägget.

//Jörgen

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

personligen ville jag bara vara hjälpsam,jack har ju onekligen hamnat hos en mindre bra handlare,därför tipsade jag om handlare som som jag anser seriösa,och som jag tycker ledde in mig i hobbyn på ett bra sätt.

tyvärr kan mindre kunniga affärer göra skit för många som vill börja med denna hobby.dom som står med på första sidan,förutsätter jag är seriösa,annars vore det ju löjligt

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

"Är det inte lite barnsligt att då skriva något om du vetatt folk kommer attreta sig på detClownen!"

Jag sa att jag misstänkte att någon skulle irretera sig på det. Enda anledning varför jag rekommenderade affären var av precis samma anledning som Crille; att hjälpa honom hitta ett bättre och mer seriöst alternativ.

"Den här diskussionen återkommer med jämna mellanrum och många kan uppenbarligen inte släppa det och det är lika trist varje gång!"

Addoskrev i samma tråd att diskussionen förekommit flera gånger tidigare men att hanuppfattade det somatt manFÅR skriva affärens namn. Verkar inte helt glasklart med andra ord.

JFerm, du tycker intedu överdriver lite när du snackar om total anarki om jag frågar om man får skriva ut affärens hela namn, oavsett fontstorlek?Jag skrev det också med glimten i ögat och skrev därför att inte ska tas på allvar. Att besvara detta med att tipsa mig om att jag kan leta efter ett annat forum med utropstecken tycker jag är barnsligt.

Om sättet jag uttryckte mig på gjorde vissa personerupprörda ber jag om ursäkt, det var inte min mening och inte heller att tråden skulle spåra ur och jag kommer inte att kommentera fler inlägg angående detta. Jag tycker som jag skrivit tidigare attpersonerna som har hand om detta forum gör ett kanonbra jobb och kunskapsnivån här är mycket imponerande.

Så en riktigtgod jul på er allesammans och jag hoppas att duhittar en bättre butik Jack och inte ger upp,men nästa gång får du tydligen pröva dig fram själv.

/Peter

Jag minskade fontstilen på affärens namn i mitt andra inlägg eftersom detta tydligenupprördevissa personer. Jag behåller dock namnet tills jag vet om det strider mot forumets policy.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest sharkbite

Hej Jack

Jag har också varit hos nämd handlare i Halmstad och man blev ju mörkrädd, de karen har sett likadana ut i 10år säkert, och nu sist hade han konstgjorda stenkoraller i olika färger som var dyrare än riktiga och till mig sa han precis samma sak om osmos , jag bara undrar omhan inte har lärt sig något , om så bara lite allmänt om saltvatten han har ju säkert hållt på i akvariebranchen i minst 20 år.

Hör av dig vi är några stycken som håller på med denna otroligt stimulerand hobby i Halmstad

PS. ge inte upp DS.

MM

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...