Gå till innehåll

Borstmask...??


Spindelmannen

Rekommenderade inlägg

Jag har nog fått en Borstmask i karet, den bor i min levande sten...

Vad ska/måste jag göra, låta den vara, gillra en fälla eller ta upp stenen, slå sönder den och på så sätt få tag på den....??

Den verkar vara stor och ser för jävlig ut....

Har tyvärr ingen bild på den, då den inte vågat sig ut än....

Den har jävulska käftar, ben längs sidorna och är rödbrun till färgen....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hakar på tråden.. Har haft mitt kar igång ett halvår och en och annan fireworm har man såklart sätt till och från. Dock såg jag igår för första gången ett monster till mask!

Svårt att förklara men den va säkert 2 dm lång (minst) och ordentligt tjock. Börjar tröttna ordentligt på dem! Inte för de gör något men de är inte speciellt trevliga att titta på.

Hur brukar ni lyckas få upp dem? Har tagit någon liten med pincett men hur fångar jag monstret?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det Jonas beskriver låter dock inte riktigt som en borstmask.

Jag är nog lite inne på Stigs linje om att det är en rovmask som mera liknar en monstermunnad tusenfoting från nån billig Sci-Fi rulle.

Dom kan bli riktigt häftiga om dom får växa till sig, men inget jag skulle vilja ha med nåt annat levande jag värderar;)

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det Jonas beskriver låter dock inte riktigt som en borstmask.

Jag är nog lite inne på Stigs linje om att det är en rovmask som mera liknar en monstermunnad tusenfoting från nån billig Sci-Fi rulle.

Dom kan bli riktigt häftiga om dom får växa till sig, men inget jag skulle vilja ha med nåt annat levande jag värderar;)

//NiXoN

Fy f... Inget stort fan av billiga sci-fi filmer och ännu mindre gillar jag det hemma i lägenheten.

Faktiskt bästa varianten jag sett, blir nog till att testa.. Kommer blir helmysigt på morgonen när det är dags att se om man fått napp!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag vann "slaget"....!!!!:ler:

02:00 kom jag hem... Fällan var tom, men jag såg att den hade lämnat sin favorit sten....

Som tur var hade Petrol varit här och givit mig tips på hur jag skulle fånga den, doppa stenen i vatten med hög salthalt... Det gjorde jag, och ut kommer en riktigt stor jävel.....

Den var 52 cm lång....!!!!!!!!

post-2256-14468920652139_thumb.jpg

post-2256-14468920652373_thumb.jpg

post-2256-14468920652566_thumb.jpg

post-2256-14468920652765_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Där ser man, då får jag gratulera! Det ser ut som en Eunice ( http://se.reeflex.net/tiere/2279_Eunice_sp.%2002.htm ), en lite ovanligare borstmask i våra akvarier. Det var nog bra att du fick upp den då den kan äta i stort sätt vad som helst när den svälter.

Jag passar på och ber om ursäkt, jag trodde från början att det var den lite vanligare borstmasken Eurythoe. ( http://se.reeflex.net/tiere/2204_Eurythoe_sp.%2001.htm )

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Grymt Jonas! 52 cm!

Hur menar du att du exakt gjorde? Plockade du upp just hans sten och doppade i extra salt vatten? Bara doppade stenen eller lät den ligga i saltvattnet?

Själv tänkte jag försöka mig på rätt många stenar för allmän masktömning. Någon som vet om LSen kan på något sätt skadas av detta? Man vill ju inte störa bakteriekulturen..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tog vatten ur karet, hälde det i en hink och tillsatte extra salt. Tog ur stenen med masken i och doppade den i hinken med den starkare blandningen, det gillade han inte....

Petter berättada att andra djur inte heller gillar den höga salthalten och kan dö, men det fick det vara värt....

Jag hade inte klarat detta utan hjälpen från Petter, (Petrol). Han berättade hur jag skulle göra och det funkade....:) Tack Petter...!!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är nästan så att man blir sugen på att ha en sån jätte i ett specialakvarium, undrar hur stora de kan bli?

Det där lutar ju åt någon sorts äckel-fetisch.. :smiley12: asså jag har inga problem med slemmiga djur men den där tog ju priset.

Spindelmannen: tog du upp den med bara händerna? Isf får du nån sorts manlighetsmedalj :ler:

Vi kanske borde skapa en sån grej, månadens manlighetsmedalj, först att posera med en mask av modell äcklig på över 40 cm liggandes som en rävboa runt axlarna vinner Novembers manlighetsmedalj.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

OMG,,,,, En sån svart mask såg jag nyss i mitt nystartade akvarium fast den var max 1 cm och ja tyckte de va kul att se de första livet i akvariet. Den kröp runt på botten tills den fick nog och simmade iväg i nån ful rörelse, lixom simma i spriraler. Men så står vill ja verkligen inte ha den, då kommer man ju inte våga sova:)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...