Gå till innehåll

André's 375L kar


Andy88

Rekommenderade inlägg

  • Svar 731
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Det såg likadant ut hos mig i går. Det var slangen i doseringspumpen för bikarbonat som spruckit. KH = 6,4.

Men nu är en ny slang i...

Ajdå! Det är ju inte det första man tänker på om något händer. Tur att du upptäckte för med din dosering så kunde de blivit mycket på golvet på kort tid. :P

/André

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mätte nitraten precis och fick det till 5-10 så den är snarare hög än för låg. :/ Man skulle ju haft en Hanna så man fick lite mer exakt värde. Får bli i present i maj när man fyller år. ;)

Tror att de höga värdet kan bero på att jag varit lite försiktigt med mängden pellets i filtret.

/André

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har endå 10.9 kh så det tycker jag inte är för lågt.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Nej de är absolut inte för lågt. När de börjar gå under 8 så är det lågt. :P Om inte minnet sviker så tror jag det är vid 5.6 som tillväxten stoppas helt och hållet.

/André

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Var tillväxten stannar är olika på koraller och det beror också på magnesium- och kalciumhalt. Temperatur inverkar också.

Ja det är klart de är mer som spelar in. Hur som helst så är det inte allt för bra med så lågt kh. Även om alla andra värde varit klockrena så tror jag inte de växt så bra med 5.6. :/ Klart att koraller skiljer sig åt också. :)

/André

---

I am here: http://tapatalk.com/map.php?kd5moo

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Va Fa*! Nu kommer man hem och ser att alla musslor är helt ihopdragna. :( Känns nästan som de ska börja gå utför. :( Det får bli ett VB imorgon eller senare ikväll och se om de blir bättre. Kan vara Rostratusen som varit i farten med.

/André

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har tyvärr inte hunnit göra någon Vb idag, det har varit kalas och massa annat på listan. Jag har däremot gjort en liten utredning på varför musslorna varit ihopdragna.

Jag har satt upp en webbkamera framför musslorna som aktiveras med rörelse. Har ungefär 350 videos och än så länge har jag hittat vem som är boven i dramat vid 6 tillfällen. Många fiskar pickar på skalet men den som har varit på manteln är, hör och häpna, min hepatus. :/ Ska köra igång min foderautomat ett par gånger om dagen och hoppas på att de räcker för att hålla han mätt och sluta upp med att käka på musslorna. Annars får de bli till att riva revet när han sover och plocka ur honom. :( För den som vill se så kan jag lägga upp video på allt.

Det är alltså inte min rostratus som är boven som jag trodde. Allt började efter att jag köpte en ny mussla, dvs min 4 som jag har vid liv just nu. Men det är inte bara den han är på utan även den gamla som alltid funnits där. :( Dock så har den nya ganska så mycket mer bitmärken på manteln.

/André

Ändrat av Andy88
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skulle prova med Nori. Min Kaninfisk och mina gula kirurger äter på korallerna ibland. Sätter jag i lite Nori på en klämma så rör de inte korallerna på en 1 - 2 veckor efter det att Norin är slut.

Okej! Tack för tipset. Ska prova och se om de hjälper.

/André

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tråkigt att dom gör det, men endå sjukt grymt att du lyckades få det på film :)

Sent from my iPhone using Tapatalk

Ja det är lite tråkigt men firren börjar bli rätt stor nu och med bara ett mål om dagen så kan jag förstå att han letar mat på andra vägar. Tänkte fixa nori idag och eventuellt köra igång min foderautomat och hoppas de räcker. :)

Jag har flera klipp när han är på musslorna. Och det är inte bara derasan han noppar på.

/André

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

3 av mina musslor såg inget vidare ut idag när jag kom hem efter jobbet. Alla var helt stängda och såg inte ut att vilja öppna sig direkt. Lirkade loss alla 3 som satt fast i sten eller botten på karet och tog en skrubb med tandborsten. Jag såg inga snäckor alls på musslorna men i sanden så hittade jag en del som plockades upp. De kan omöjligt ha kommit från den nya musslan för jag granskade den rätt bra innan jag la i den förra helgen. I vilket fall som så fick de ett tillfälligt nytt hem i nanot och efter bara några minuter var de fullt öppna. Märkligt rent ut sagt. Nu mår de iaf bra och jag mår också bra. :)

Min stora derasa var den enda som var fullt utslagen när jag kom hem så den fick ligga kvar. Kan de möjligtvis ha något att göra med foten på musslan, om den sitter fast eller ej. Alla drabbade satt fast men inte derasan. :/

/André

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Min ena Max slocknade någon gång under dagen idag. Alla blåa chip, precis som förra gången och samma ramp dessutom. Tog en snabbkoll på alla chip men såg inget synligt. Tryckte till alla snabbkopplingar på de blåa och vipps så fungerade allt som vanligt. :) Ska snart gå över de andra två ramperna också, vet att ett blått är kasst på den ena iaf. Har som tur är ett extra liggandes men behöver ändå snart göra en beställning på rapidled så man har i reserv. :P

/André

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Häromdagen var det fraggning på gång i karet och råkade stöta till en tång som låg på kanten av baljan. Den ramlade såklart i karet och rev med sig min caliendrum ner mot botten. :( Den var limmade på en vertikal yta som en fragg och kan nu omöjligt få dit den igen pga sin storlek och tyngd. Ska istället limma den på toppen av den högra pelaren som för tillfället är tom.

Men nu till en liten fråga. Det blir till att ersätta den gamla platsen med en ny sps men vad för någon? Kom gärna med förslag på något annat färgglatt som inte redan finns i karet.

/André

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...