Gå till innehåll

André's 375L kar


Andy88

Rekommenderade inlägg

  • Svar 731
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Fick till en bra bild i blåljuse på min trachyphyllia igår. Men det var inte därför jag fota den. På högersida ser man att den har blivit blekare i färgerna, eller rött har gått till rosa och grönt till skrikigt grönt. Inte mig emot men den har blivit bränd av en bta på den sidan och nu sprider sig de ljusa färgerna mer och mer. Den är fortfarande uppsvälld som den brukar och ser inga tecken på att den skulle må dåligt. Något som kan svara på varför det blivit såhär?

[ATTACH=CONFIG]69339[/ATTACH]

/André

flyttade du den efter att den blivit bränd? då kanske det är zooxanthellerna som anpassar sig till det nya ljuset?

(läste det precis i min bok så jag har ingen erfarenhet)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

flyttade du den efter att den blivit bränd? då kanske det är zooxanthellerna som anpassar sig till det nya ljuset?

(läste det precis i min bok så jag har ingen erfarenhet)

Jag flyttade den 5cm så den står en bit ifrån nu, efter att den blev bränd. Ljuset är nästan identiskt och innan har den stått på en annan plats och då hade den samma färg. :/

/André

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Fick min anemon såld idag och blev kanon med lite mer öppen yta. Spsen som satt på toppen ska limmas dit på nytt och ska möblera om lite nere på botten runt pelaren. Så snart finns det mer plats till annat skoj. :) Har precis matat korallerna så det är lite grumligt på bilden, sorry.

post-5254-14468924334564_thumb.jpg

/André

post-5254-14468924334355_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Har varit dålig på att uppdatera här men har tyvärr haft annat och göra. :/ Nu har jag iaf en negativ och en positiv sak att berätta.

Vi börjar med de negativa och de är att min euphylliasamling har bråkat lite om utrymmet och den ena arten är påväg att tyna bort. :( Har fått fragga några huvud på den för att rädda lite och fått flytta på resten till en bättre plats. :(

Det positiva är att min rostratus äntligen börjat smaka på glasrosorna. Det började med att jag bekämpade alla synliga manuellt. Tyckte de var märkligt att alla dog och ingen av dem överlevde mitt preparat vilket 1/3 brukar göra. :/ Kollade nu och kan inte hitta någon alls, inte ens inne i revet där jag vet har varit 10-20st. Jag är hur glad som helst och ska ta någon glasros från avrinningen för att testa och se hur länge den överlever i karet. :):)

/André

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Har varit dålig på att skriva men det har inte direkt hänt så mycket. Allt flyter på som det ska, vilket är positivt. :)

Min första omgång med 10L ballingdunkar har tagit slut så de blev en timmes jobb idag med att blanda nytt.

Ska försöka lägga upp lite bilder inom kort. Tänka att jag skulle fixa bilder enda från starten till nu. :P Ska bli intressant att se.

/André

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hej,

kör också med 10liters dunkar, funderar på att man måste ju kunna dubblera mängden pulver och vips så vara den ännu längre,

hur mycket doserar du och hur ofta??

Mvh Chrille

Kör du med ett balanserat recept på din balling dvs att du doserar lika mycket från varje dunk så kan du inte spetsa det mer i dunkarna. Det går att maxa dunkarna men då kan du inte dosera lika mycket från varje. De kommer inte ta slut samtidigt vilket kan bli lite jobbigt. Använd aquacalc så förstår du lite mer. :)

Jag doserar 180ml/dag från varje dunk. 8 gånger om dagen.

/André

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

tror inte riktigt att du förstod vad jag menade;)

kör ballanserad balling idag doserar lika mycket från alla dunkarna, dubbla man mängden pulver i alla 3 dunkarna så behöver man bara dosera hälften av mängden så i ditt fall hade det räckt med 90ml per dag, och vips så räcker dunkarna dubbelt så länge, ( varför skulle dunkarna ta slut olika samtidigt om man doserar lika mycket av alla dunkarna?)

Mvh Chrille

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

tror inte riktigt att du förstod vad jag menade;)

kör ballanserad balling idag doserar lika mycket från alla dunkarna, dubbla man mängden pulver i alla 3 dunkarna så behöver man bara dosera hälften av mängden så i ditt fall hade det räckt med 90ml per dag, och vips så räcker dunkarna dubbelt så länge, ( varför skulle dunkarna ta slut olika samtidigt om man doserar lika mycket av alla dunkarna?)

Mvh Chrille

Jo jag hängde med på hur du menade men precis som Oskar skrev så mättas vattnet och tillslut går det inte lösa med kemikalier i det.

Maximal blandning för tex Kh i 1L vatten är ca 90g. Har man i mer så går inte de att lösa i vattnet och allt kommer lägga sig på botten.

Räkna på hur många gram Natriumbikarbonat du har per liter i ditt recept så ska du se att du kommer rätt nära 90. :) jag ligger på 82g/liter och det är inte jättelätt att få de sista att lösa sig ordentligt.

/André

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu kommer lite bilder från bara några dagar efter start av karet till dagens datum. Har försökt hitta bilder månad för månad men vissa saknas tyvärr eller så hittar jag bara inte dem på datorn. Inte så lätt när man har över 1tb med saker i "hyfsad" ordning på diskarna. :/

Den första bilden är tagen den 2 december 2010 och redan i februari 2011 så blev de 3 max'ar. :) Kollar man på tillväxten så var de lätt värt varenda krona.

post-5254-14468924720077_thumb.jpg

post-5254-14468924721609_thumb.jpg

/André

post-5254-14468924719064_thumb.jpg

post-5254-14468924719275_thumb.jpg

post-5254-14468924719474_thumb.jpg

post-5254-14468924719676_thumb.jpg

post-5254-14468924719885_thumb.jpg

post-5254-14468924720263_thumb.jpg

post-5254-14468924720458_thumb.jpg

post-5254-14468924720642_thumb.jpg

post-5254-14468924720836_thumb.jpg

post-5254-14468924721018_thumb.jpg

post-5254-14468924721208_thumb.jpg

post-5254-14468924721406_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Någon som kan svara på varför mina euphyllia inte riktigt vill slå ut som de ska? Allt är som normalt förutom kh som smugit sig ner från 9.3 till 8.8. (måste öka ballingen). Har inte ändrat på något annat utan karet har bara rullat på som vanligt. De började faktiskt lite efter att de krigade med varandra och 3 huvud dog på den ena.

post-5254-14468924742745_thumb.jpg

/André

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kolla nitraten, sjunker den för lågt så har jag fått samma problem med Euphyllia hos mig.

Får göra det. Har ju bara saliferts tester så får göra så gott det går. Men ser jag ingen färgskiftning så är det värt ett försök att dosera lite nitrat.

Är det inget annat i baljan som kan visa att nitraten är för låg? Så har man ju svart på vitt.

/André

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...