Gå till innehåll

Testa Kinaprylar


TgL9705

Rekommenderade inlägg

Oftast är det att sakerna kommer ut på kinamarknaden och blir kallad kina prylar.

Sedan efter ett år tycker vissa att dom är så pass bra och tar in dom och det blir kvalitets saker från kina istl.

Jag bestälde min Bubbel magnus och streamers från kina pga det låga priset samt att triton inte hadde skummaren hemma och det har ju stått tillfället slut ett antal månader nu på sidan och inte har jag sett dom inne.

Hoppas dock dom och andra hanlare tar hem fler samt lite andra low budget saker.

Sen för oss i norr så spelar ju ingen roll om vi beställer från Stockholm eller kina.

Vi har inga lokala handlare som säljer i affär utan dom kan ta hem men med deras påslag i affären så har man betalat det dubbla mot tex samma sak som finns i butik i Stockholm.

Levande stöder jag faktist de när liggande affärena om dom kan ta hem.Men oftast är det Stockholm som får kallas närliggande för mig om man vill ha kvalite.

Ne åter till tråden.

Köpte även doserpump BM någonting 3 kanalig funkar kanon har endast testkört den men den funkar som den skall.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 85
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Hej , en del Kina pumpar säljs under ett annat namn ibland ,http://www.grotech-shop.de/customer/product.php?productid=2259&cat=122246&page=1 , och det är ju inget hutlöst på slag på priset , sen om du beställer i din lokala zoo butik så är det skillnad på lager varor , och varor som du beställer , mvh stefan

blev ju dubbla priset ändå på vad jag gav för samma pump ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det sura är ju att man betalar moms även på frakten.
Du betalar moms på värdet av försändelsen. Normalt, när inget annat anges är det totalsumman paketet är försäkrat för, och där tar man i för att täcka just frakten, men i grund och botten är det du ska betala för varorna i förpackningen, så en packlista med prislappar borde ge en möjlighet att hävda rätt tullkostnad?

Jag vet faktiskt inte riktigt hur man gör för att tulla ett packet man anser har hanterats felaktigt. Om jag handlar böcker för 1500 spänn, lite odlingsutrustning och ett par pumpar för 1500, så kommer ju avsändaren skriva "akvarieutrustning" på förpackningen, vilket ger fel tullsats på hälften av värdet. Det borde gå att få det justerat. Om det sen är värt den tid och de eventuella kostnader det medför... Fan vet.

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du betalar moms på värdet av försändelsen. Normalt, när inget annat anges är det totalsumman paketet är försäkrat för, och där tar man i för att täcka just frakten, men i grund och botten är det du ska betala för varorna i förpackningen, så en packlista med prislappar borde ge en möjlighet att hävda rätt tullkostnad?

Jag vet faktiskt inte riktigt hur man gör för att tulla ett packet man anser har hanterats felaktigt. Om jag handlar böcker för 1500 spänn, lite odlingsutrustning och ett par pumpar för 1500, så kommer ju avsändaren skriva "akvarieutrustning" på förpackningen, vilket ger fel tullsats på hälften av värdet. Det borde gå att få det justerat. Om det sen är värt den tid och de eventuella kostnader det medför... Fan vet.

B!

Man brukar väll faxa/maila/posta sin order till Tullen där paketet fastnar, om jag inte missförstått det hela :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om ni "göder" er lokala zoobutik slipper ni dessa oöverstigliga problem med tull, moms och andra pappersproblem. Kan kanske var värt en och annan krona?

Så länge man föder lokalbutikerna med pengar, å dom visar inga tendenser på att sänka sina priser, då handlar jag hellre utomlands!.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Alltså, jag har inte mer rätt än någon annan till en åsikt, men ja, vi har sett din åsikt, och du skyltar med den under varje jävla inlägg. Måste du verkligen hålla på och tramsa om det i varje tråd? Tydligen ligger det en hel jävla massa saltvattensbutiker i Ankeborg, men här där jag bor, trots att stan får anses relativt stor, finns det faktiskt ingen seriös saltvattenshandlare, och det närmaste man kommer är en eldsjäls hobbyverksamhet med kvällsförsäljning och ett mycket begränsat utbud. Honom sponsrar jag efter bästa förmåga, men faktum är att det inte är rimligt att förvänta sig att han ska spendera sin lön från dagjobbet på att köpa inventarier till en verksamhet han har öppet tre kvällar i veckan, samt lördagar. Med andra ord, vill du se något innan du binder dig till att betala? Hoppas han har det hemma, annars är du körd likförbannat.

Och jag vet inte hur det är för alla andra, men jag är inte intresserad av att flytta för en av mina hobbys. Speciellt inte till Ankeborg.

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag måste bekänna att jag även köper lokalt om de kan gå ner så pass i pris att det är intressant,men som exempel kostar en burk Ocean Nutrion 400g 395kr där jag bor,en liten pingisboll röd anemon 900kr en helt vanlig liten flavecens 595kr när och om de finns hemma.

Köpte faktiskt fisk på Bromma,några flavecenser för 300kr st och lite annat roligt och allt överlevde och mår jättefint.

Så varför ska jag handla hos den runt hörnet när jag kan köpa billigare på storzoo:n eller utomlands ?

Men som sagt de gånger de kan gå ner i pris och matcha nätbutikerna eller andra billiga butiker så köper jag hellre lokalt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vet inte om jag tycker att påslaget är det som spelar nån roll, iallafall inte vid köp av hårdvara från utlandet. (om vi droppar det levande)

Det är mer det faktum att det i Svenska butiker i princip endast går att hitta Tyska produkter. Ingen kan få mig att tro att en tysk plastbit är uppemot 700% bättre än en kinesisk plastbit.

Man undrar varför inte fler butiker vågar ta in "billigare" grejer. Uppenbarligen finns det ju en stor marknad för det då jag tycker nästan var o varannan tråd här på guiden har en Hong-Kong beställning i sig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Käre Björn,

Verkar som man trampat på en öm tå med tanke på ditt ordval. Tycker det är en märklig attityd att först tala om att alla har rätt till en åsikt för att i nästa andetag kalla någon annans åsikt för trams!

Skulle vara intressant att höra vad några av våra svenska handlare (och annonsörer här på SG) har att tillägga i denna debatt? Kan inte vara kul att hela tiden bara höra att man är dyr med för dåligt urval. Vi har nog det urval och de priser vi förtjänar, och det kommer inte att bli bättre om vi bara köper "snikprylar" från Kina och fiskar och koraller på "postorder".

Ps.

Det finns snart inga kvartersbutiker kvar, bara stormarknader. Även här i Ankeborg.

-boxing

Ändrat av Carl Barks
Stavfel
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det handlar även om handlarens relation till sin leverantör. Garantiåtaganden, reservdelstillgång, manualer, miljöaspekt, tillvägagångsätt vid tillverkning(fairtrade), rimmliga leveransstorlekar(hur mycket du tvingas ta in för att få ekonomi i det hela).

Det har igentligen inte med hur många procent bättre en plastbit är eller inte...

Om det nu handlas så mycket från kina och våra handlare förlorar på detta, tror ni inte de hade tagit hem dessa "billiga" produkter om de ansåg det rimmligt?

Men åter, vad är ett rimmligt påslag?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tycker det är en märklig attityd att först tala om att alla har rätt till en åsikt för att i nästa andetag kalla någon annans åsikt för trams!
Du har rätt till din åsikt, men att hålla på och tramsa i alla trådar är inte en del av den rättigheten.
Skulle vara intressant att höra vad några av våra svenska handlare (och annonsörer här på SG) har att tillägga i denna debatt? Kan inte vara kul att hela tiden bara höra att man är dyr med för dåligt urval. Vi har nog det urval och de priser vi förtjänar, och det kommer inte att bli bättre om vi bara köper "snikprylar" från Kina och fiskar och koraller på "postorder".
Fråga Triton... En handlare som tagit åt sig av kritiken och försöker köpa in kinesisk plast. Konstant slutsålt vilket antingen beror på att grejerna säljer bra, eller på att de inte får nya leveranser, och jag har ingen aning om vilket som är orsaken.

Så, ja, du har säkert rätt. Vi har det utbud, och de priser vi förtjänar. Framför man önskemål till handlarna så kan de eventuellt genomföras. Om man bara knyter handen i fickan och köper vad som erbjuds, så får man ingen förändring.

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

om dom beställer hem ett antal produkter från tex kina så borde dom ju få ett bättre pris än vi privatpersoner så det inte behövde bli ett påslag på ett par hundra procent.

tänkte nu spela lite nätpoker måste jag spela på svenskaspel eller får jag spela på nåt utländskt bolag ?? mest så det inte blir en massa hugg på det med ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Som handlare kan jag bekräfta det mesta i det som Metcrue skriver.

Problemet med många Kina-produkter är inte att de är dåliga, snarare att de är ojämna. Se på Resunpumparna där vissa fungerar perfekt och andra låter som ett tröskverk. För att jag ska få nöjda kunder så skulle jag behöva hantera returer på 30%. Då försvinner snabbt alla marginaler och en bra affär förvandlas till en usel affär.

Istället kan jag tänka mig en lägre marginal och en säkrare affär och sälja tyska produkter som jag vet fungerar. Då hamnar jag på en returprocent på under 5%. Och de få procenten är lätta att hantera med reservdelar och tillverkare som står för garantin.

Skulle jag dessutom välja att börja sälja mängder med "Kina"-produkter så hade jag ändå inte kunnat konkurrera med HongKong företag som säljer utan skatter och fuskar med tullar.

Så jag väljer till stor del bort "Kina"-produkterna. Det är inte värt besväret eller risken för min del.

Mvh

Hans

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det handlar även om handlarens relation till sin leverantör. Garantiåtaganden, reservdelstillgång, manualer, miljöaspekt, tillvägagångsätt vid tillverkning(fairtrade), rimmliga leveransstorlekar(hur mycket du tvingas ta in för att få ekonomi i det hela).

Det har igentligen inte med hur många procent bättre en plastbit är eller inte...

Om det nu handlas så mycket från kina och våra handlare förlorar på detta, tror ni inte de hade tagit hem dessa "billiga" produkter om de ansåg det rimmligt?

Men åter, vad är ett rimmligt påslag?

Som Mr.B sa. Triton har ju gjort det.. Med framgång. Då borde andra kunna prova också?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...