Gå till innehåll

Testa Kinaprylar


TgL9705

Rekommenderade inlägg

Så man får bara säga sin åsikt där det passar dig, annars är det trams?
Du får hjärtans gärna ha en åsikt, men i en tråd runt produkter producerade i kina, och då oundvikligen även privatimport därifrån, eftersom handlare till stor del väljer att inte ta hem dessa varor, är följande meningslöst trams:
Jaha Tomas, du tänker så!

"Stöd ej din lokala handlare så länge som det tar ut sjuka priser "iaf i mina trakter" ;) Tja med dessa tankar har vi snart inga zoobutiker kvar i Sverige och var skall vi då köpa våra djur?

Om ni "göder" er lokala zoobutik slipper ni dessa oöverstigliga problem med tull, moms och andra pappersproblem. Kan kanske var värt en och annan krona?

Ta det i trådar där det är relevant. Den där "Heligare än dig" attityden får närmast motsatt effekt i i trådar som den här.

*Välformulerad text*

Det är uppenbart att man får göra val. I ditt fall har du valt att ta smällen med de högre priserna för att slippa strul med reklamationer, och eventuellt oväntade kostnader. Jag är nu inte helt övertygad om att du som handlare inte skulle få returerna täckta av tillverkaren bara för att grejerna kommer från asien, men helt klart är att det tar längre tid, och det är inte alls omöjligt att tolleranserna vid tillverkning är så pass stora att en mycket högre andel färdiga produkter inte håller måttet. Samtidigt får man ju kanske ta med i beräkningen att en kund som väljer mellan en billig kinespump, och en dyr tysk pump VET att han köper en billigare produkt och med det får han eventuellt leva med att den inte är av samma kvalité som man kunde önska. Den väsnas, visst, men fungerar den? Bra, då gör den jobbet. Det är upp till kunden att välja. Sen kan det ju vara smart av handlaren att stoppa i en pump som man får i retur av en kund i en demoburk så att kunder kan lyssna på, och veta vad de har att förvänta sig när de väljer. "Din kan vara tystare, men det finns inga garantier för det, och låter den så här, får du leva med det" typ.

Uppenbarligen har du hittat en modell som fungerar för dig, men Triton har ju tydligt visat att det går att sälja Kinesplast utan större problem. De har inte ens valt bort skummarna med ataman pumpar, som trots allt är kända för att inte vilja starta efter tillfällig avstängning osv. Så det finns flera vägar.

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 85
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Som handlare kan jag bekräfta det mesta i det som Metcrue skriver.

Problemet med många Kina-produkter är inte att de är dåliga, snarare att de är ojämna. Se på Resunpumparna där vissa fungerar perfekt och andra låter som ett tröskverk. För att jag ska få nöjda kunder så skulle jag behöva hantera returer på 30%. Då försvinner snabbt alla marginaler och en bra affär förvandlas till en usel affär.

Istället kan jag tänka mig en lägre marginal och en säkrare affär och sälja tyska produkter som jag vet fungerar. Då hamnar jag på en returprocent på under 5%. Och de få procenten är lätta att hantera med reservdelar och tillverkare som står för garantin.

Skulle jag dessutom välja att börja sälja mängder med "Kina"-produkter så hade jag ändå inte kunnat konkurrera med HongKong företag som säljer utan skatter och fuskar med tullar.

Så jag väljer till stor del bort "Kina"-produkterna. Det är inte värt besväret eller risken för min del.

Mvh

Hans

Hej Hans,

Till att börja med, tack för att du sticker in med din erfarenhet i diskussionen.

Enligt din erfarenhet så är det alltså fel på var tredje produkt från Kina? Det verkar som en väl tilltagen summa? Hursom, även om det är fler garantiärenden på en kinesisk produkt så torde det vara så att även ett garantiärende är betydligt billigare än ett tyskt garantiärende? Allrahelst om man räknar in den ökade försäljningen som billigare (kina) produkter borde ge?

Angående konkurrens från Hong-Kong om man som Svensk handlare tar in Kinaprylar så kan det ju även vara så att folk orkar inte trillskas med tull o 3-4 veckors leveranstid om varan finns att tillgå på Svensk mark? De är troligtvis istället villiga att lägga några extra hundralappar på att få produkten direkt från en Svensk handlare, jag vet att jag gärna skulle betala lite extra för en kinaskummare från en Svensk handlare för att slippa eventuella problem med att beställa från Hong Kong eller annat. Det skulle även kännas mer motiverat att handla av en Svensk butik om jag vet att de lyssnar på marknaden (sina kunder).

Jag kan även tänka mig att Svenska handlare skulle norpa lite andelar från begagnatmarknaden om de skulle ha billigare (kina) produkter i sitt sortiment då fler skulle motiveras att köpa nytt istället för beggat?

Men om det nu är så att det funkar för dig och andra att endast satsa på de tyska prylarna så finns det ju ingen anledning för er att ändra den inställningen. Men då kan jag tycka att det "gnäll" (ingen nämnd, ingen glömd) man ofta hör från Svenska handlare och deras anhängare här på guiden om att det är så "synd att man inte stöttar sina lokala handlare och att man riskerar att förlora handlare på hemmaplan" är fullkomligt poänglös...

Jag misstänker att saltvattenshobbyn i Sverige just nu växer tack vare utländska handlare.. Inte Svenska.. och det är ju synd.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

som affärsman jag har drivet egna företag 40% la jag ut till antreprenader 20% av den i asen men min företagslogga stå på produkten som dom tillverka titta på Volvo eller saab dom gör samma sak är ni säkra att tyskarna inte gör samma sak ni bör ta en funderare tillverkningen är billigare i asen med venliga hälsningar en som för står sig på affärer den enes bröd är den andres död

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad tycker ni är ett rimmligt påslag på en produkt? Vad är rimmligt på levande?

Jag brukar alltid tänka runt 30%, något mer om det är en fysisk butik o inte en webshop.

30%en täcker tullen o allt annat våra svenska butiker plågas med vid import och vinsten får dom in från prisskillnaden mellan konsumentpriset och priset de köper in mängder för.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Um.... Påslaget är väll just den delen man lägger på inköpspriset, så om 30% täcker tull och allt annat (?) så är ju vinsten 0?

Nu är det väll sällsynt att butiker får betala tull, eftersom de handlar av en grossist som redan tagit hand om den biten. Det är ju först vid import utanför EU som de åker på den kostnaden.

Jag har ingen aning om vad det normala påslaget inom akvarie / levande sektorn är, men jag vet att exempelvis cykelhandeln körde med 100% rakt av tidigare. Det ska täcka löner, moms, inköp, hyra, försäkring, el osv.

Jag har faktiskt ingen åsikt om vad som är ett "rimligt påslag". Däremot har min plånbok en kraftig inverkan när jag ska betala, om det är på nätet eller i en fysisk butik spelar inte någon roll. Är priset rimligt till vad jag får för pengarna, betalar jag. Annars går jag tomhänt därifrån. När det kommer till tekniska hjälpmedel är det ju en fråga om att väga dess nytta och effektivitet mot priset, när det kommer till levande rör det sig snarare om tillgänglighet och den personliga estetiska uppfattningen / förhoppningen.

Att jag sen är den där snåljävlen som håller stenhårt i guldet och vänder på slantarna flera gånger innan han bestämmer sig för att köpa något spelar säkert oxå in. Jag åker aldrig till en handel utan en fast uppfattning om vad jag ska ha, och impulsköp är ett okänt koncept. Jag är antagligen den sämsta sortens kund om man vill tjäna pengar. Hyfsat lätt att ha med och göra med dock, eftersom antingen finns det jag vill ha, eller inte.

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

det kalas inte för att vara snål det är ekonomisk bedriver man handel utanför EU så finns det bidrag att få från staten import sen för det andra alla ut gifter är avdragsgiltiga det är kanske dags att börja starta upp mitt gamla import bolag

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det gjorde jag med. Och det är ju bara till att inse fakta. 30% täcker inte de kostnaderna handlaren har, om du har rätt i att det täcker avgifter och tull för import. Handlaren ska fortfarande betala löner, och allt det där jag listade tidigare. Det är möjligt att man kunde motivera lägre vinst / enhet vid högre volymförsäljning, men... Finns underlaget för den volymförsäljningen för handeln i Sverige?

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kinaprylar kommer precis som produkter från andra delar av världen i en rad olika kvaliteér - det handlar oftast om hur väl beställaren specificerat toleranser och hur hårt priserna pressats - kan inte "Mr chongs" fabrik tillverka till det överenskomna priset har han en släkting längre utan för civilisationen som kan......det är ofta här kvaliteén börjar svaja.

Att vi som importerar inte riktigt kan matcha hongkongpriser beror på främst 2 saker:

Vi kan inte beställa en 40fots container med billiga pumpar för att få bästa priser - den svenska marknaden är för liten.

Det andra är som Hans påpekar, vi kan inte fuska med moms och tullar - skulle vi bedriva en sådan verksamhet skulle vi tvingas till mobil försäljning på "plattan" i Sthlm :)

Det vi kan erbjuda i gengäld är support och smidigare hantering vid garantiärenden - att skicka tillbaka en reklamation till Hongkong utan fraktavtal, kostar ofta mer än innehållet gjorde från början....

Mvh

Leffe-Tritonakvarium AB

Ändrat av greger
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nä, att priset inte blir det samma som att handla den själv via nätet är väll i det närmaste en självklarhet. Det man får på köpet är ju det som triton säljer sina kinesplastbitar på, att man slipper göra de besvärliga bitarna själv, om det blir aktuellt. Och självklart, fördelen av att kunna hålla grejen i handen innan man betalar. Tysk, eller Kinesisk plast, det spelar ingen roll, men det gör stor skillnad att kunna klämma på grejerna innan man handlar, och det är värt en slant. Det kommer alltid finnas folk som åker och tittar, klämmer och låter handlaren "sälja" sin produkt, för att när han bestämt sig åka hem och handla den på nätet i alla fall. Fult, och antagligen vanligare i bil och elektronikhandeln än i akvariebranschen, men trots allt.

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Och just därför är det inte intressant att sälja prylarna i sverige.

Sedan är det ju allt som oftast så att tillverkare i europa som tar komponenter från kina ställer lite högre krav på tillverkningsprocessen(inkl arbetsvilkor, miljöaspekter...) iaf högre än om kineserna tillverkar själva. Notera att jag säger oftast. Sen har vi copycat aspekten också...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Givetvis är det väl ingen som förväntar sig att se en SunSun pump för 80kr i en svensk butik.. Men om vi tar 100% påslag så kostar den 160kr.. Säg 200 så finns det ytterligare marginaler... De flesta betalar nog 160 - 200 spänn i en handvändning när de ändå är inne i butiken utan att ens orka åka hem o beställa den på nätet från Hong Kong.

Den här diskussionen blossar ju upp titt som tätt här på guiden och jag brukar bita mig i tungan o hålla mig utanför.. Men faktum är att det är marknaden som styr, vill kunderna hellre ha en SunSun pump än en Tunze oavsett om ”man får vad man betalar för” så är det den som säljer SunSun pumpar som får kunderna..

Som det ser ut nu så är det bara en (seriös) butik i Sverige som ens försöker möta marknaden. Där Bubble Magus skummarna (när de finns inne) står bredvid skummar rolls-roycarna BK i hyllorna.

Jag struntar egentligen i hur butiker och handlare väljer att göra, men det är tröttsamt att se butikernas "anhängare" här på forumet ständigt tjata om att "stötta era stackars lokala handlare"

I min värld med normalinkomst och fru o barn så är lojaliteten mot sin egen familj och plånbok större än mot en handlare man träffar lite då och då. Allrahelst om sagda handlare inte ens försöker möta efterfrågan på marknaden.. Tycker man sig däremot ha råd att både köpa tysk plast istället för kinesisk samtidigt som familjen får det den vill ha och behöver så fine, stötta på.

Mina två ören.

Ändrat av adddo
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Givetvis är det väl ingen som förväntar sig att se en SunSun pump för 80kr i en svensk butik.. Men om vi tar 100% påslag så kostar den 160kr.. Säg 200 så finns det ytterligare marginaler... De flesta betalar nog 160 - 200 spänn i en handvändning när de ändå är inne i butiken utan att ens orka åka hem o beställa den på nätet från Hong Kong.

Den här diskussionen blossar ju upp titt som tätt här på guiden och jag brukar bita mig i tungan o hålla mig utanför.. Men faktum är att det är marknaden som styr, vill kunderna hellre ha en SunSun pump än en Tunze oavsett om ”man får vad man betalar för” så är det den som säljer SunSun pumpar som får kunderna..

Som det ser ut nu så är det bara en (seriös) butik i Sverige som ens försöker möta marknaden. Där Bubble Magus skummarna (när de finns inne) står bredvid skummar rolls-roycarna BK i hyllorna.

Jag struntar egentligen i hur butiker och handlare väljer att göra, men det är tröttsamt att se butikernas "anhängare" här på forumet ständigt tjata om att "stötta era stackars lokala handlare"

I min värld med normalinkomst och fru o barn så är lojaliteten mot sin egen familj och plånbok större än mot en handlare man träffar lite då och då. Allrahelst om sagda handlare inte ens försöker möta efterfrågan på marknaden.. Tycker man sig däremot ha råd att både köpa tysk plast istället för kinesisk samtidigt som familjen får det den vill ha och behöver så fine, stötta på.

Mina två ören.

;);) Helt rätt Bjarne! Men den tyska plasten skummar dock lite bättre eller??? Jag menar att det är ju ändå tysk plast...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Plast är plast...men det är skillnad på plast å plast... det är skillnad på slang å slang...det är skillnad på skarv och skarv...det är skillnad på bubblor å bubblor...det är skillnad på prestanda å prestanda...

Har inte själv gjort jämförelser mellan t.ex Bubble Magus och RE BubbleKing, Deltec mf...men har hört folk som gjort det. Dvs detaljer, byggkvalité, prestranda osv....å har hört att man inte skall jämföra äpplen å päron.

Tror inte man betalar för tysk alt kinesisk plast, utan lite annat...

Ingen kan påstått att bl.a Bubble Magus inte är prisvärda, men jag väljer att tro på de som säger att till viss del får man vad man betalar för...

Sen är det klart att två skummare för samma volym inte kan skilja 10.000kr i kvalité, prestanda och material...men jag har svårt att tro att en skummare som är 5-10.000kr billigare i alla avseenden kan mäta sig med den dyrare...men nöjer man sig med vad den billigare har att erbjuda så har man ju tjänat in en slant!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag gillar betygsättningen här på Produktguiden. Kan inte dom som har köpt "Kina-prylar" skriva det där och sätta betyg på dom?

Det är en sak jag skulle tro på då alla har olika åsikt om det ska vara "kina-prylar" eller "tysk-prylar" .

Bubbel Magus är väl ett mycket gott betyg på "kina-prylarnas" Rolls Rolls? Eller?

Jag är en av dom som letar Made in China .

Gillar priserna samt kvaliten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Inköp, tull, frakt, påslag och moms... Det äter fort upp privat inköpt från asien. Så hur man än vänder och vrider på det så kommer du aldrig köpa en kinapump i sverige för samma pris som i asien vi internet.

Men handlarna får ju också tull, frakt, moms (+ momsen på frakten)+ att dom självklart vill ha lite för allt jobb med hanteringen av prylarna.

Priset ser väldigt lockande ut där borta (i kina) men när dom blir prissatta i sverige så blir dom naturligtvis billigare men absolut inte samma pris som man ser på kina-siten.

Jag kan tänka mig att svensken känner sig lurad av svenska prislapparna han/hon sett priset på i kina.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Men handlarna får ju också tull, frakt, moms (+ momsen på frakten)+ att dom självklart vill ha lite för allt jobb med hanteringen av prylarna.

Priset ser väldigt lockande ut där borta (i kina) men när dom blir prissatta i sverige så blir dom naturligtvis billigare men absolut inte samma pris som man ser på kina-siten.

Jag kan tänka mig att svensken känner sig lurad av svenska prislapparna han/hon sett priset på i kina.

Det var precis vad jag menade. Men kan man tänka sig att bortse från sånt som jag och andra i tråden nämnt, sämre kvalitet, sämre arbetsförhållanden, miljöaspekt, sämre service, sämre produkt och tycker det är helt okej att garantiåtagandet inte funkar så why the hell not? kan ju bara köpa en ny plast pryl när den gamla gått sönder... moms å skatt kan man ju betala när myndigheterna märker det... å fisk går ju utmärkt att köpa på postorder... Och till er handlare - klart ni ska sälja skräp ni inte tror på! - annars förlorar ni alla bra kunder. I morgon skall jag börja parallelimportera kinesisk olja till jobbet.

Det är mina två cent.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag finner det hela hyfsat enkelt nuförtiden, jag har provat lite kinaprylar och visst man får vad man betalar för.

Lite läckande fogar obalanserade pumpar taskiga fästen etc, men visst är de billigt.

Sen tänker jag vad det skulle kosta om ett haveri sabbade mitt kar, plötsligt känns besparingen idiotsnål.

Sen börjar jag tänka på om nåt skulle hända mig eller ännu värre sambon för att jag sparat 200 på en pump och då börjar jag tycka att det är bättre att lägga ner hobbyn än ta den risken, har man inte dom stålarna så finns de annat man kan pyssla med.

Man vet ju att vissa länder(bla Kanada) har varnat för att importera vissa pumpar av den typen som diskuterats då elsäkerheten varit såpass taskig.

Det är upp till var och en att välja sin väg, mitt tipps är att inte låta plånboken gå före allt annat ni värderar, det är ett bittert sätt att leva.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag finner det hela hyfsat enkelt nuförtiden, jag har provat lite kinaprylar och visst man får vad man betalar för.

Lite läckande fogar obalanserade pumpar taskiga fästen etc, men visst är de billigt.

Sen tänker jag vad det skulle kosta om ett haveri sabbade mitt kar, plötsligt känns besparingen idiotsnål.

Sen börjar jag tänka på om nåt skulle hända mig eller ännu värre sambon för att jag sparat 200 på en pump och då börjar jag tycka att det är bättre att lägga ner hobbyn än ta den risken, har man inte dom stålarna så finns de annat man kan pyssla med.

Man vet ju att vissa länder(bla Kanada) har varnat för att importera vissa pumpar av den typen som diskuterats då elsäkerheten varit såpass taskig.

Det är upp till var och en att välja sin väg, mitt tipps är att inte låta plånboken gå före allt annat ni värderar, det är ett bittert sätt att leva.

//NiXoN

Håller med till fullo.MAn måste lyfta näsan från sin egen plånbok och se det i lite större perspektiv.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag finner det hela hyfsat enkelt nuförtiden, jag har provat lite kinaprylar och visst man får vad man betalar för.

Lite läckande fogar obalanserade pumpar taskiga fästen etc, men visst är de billigt.

Sen tänker jag vad det skulle kosta om ett haveri sabbade mitt kar, plötsligt känns besparingen idiotsnål.

Sen börjar jag tänka på om nåt skulle hända mig eller ännu värre sambon för att jag sparat 200 på en pump och då börjar jag tycka att det är bättre att lägga ner hobbyn än ta den risken, har man inte dom stålarna så finns de annat man kan pyssla med.

Man vet ju att vissa länder(bla Kanada) har varnat för att importera vissa pumpar av den typen som diskuterats då elsäkerheten varit såpass taskig.

Det är upp till var och en att välja sin väg, mitt tipps är att inte låta plånboken gå före allt annat ni värderar, det är ett bittert sätt att leva.

//NiXoN

Du har en poäng, man ska ju inte utsätta sig för onödiga risker för att spara pengar. Iofs är jag hyffsat säker på att resun o sunsun pumpar är byggda enligt EU standard.. (CE.. heter det så?)

Men Sunsun är bara en produkt bland flera kinaprylar, Bubble Magus skummarna använder sig i många fall av tyska pumpar om man tar BM som exempel istället för SunSun..

Låter som man är anställd av SunSun eller BM.. Vad jag reagerar mot är att folk här ser ner och moraliserar sig över folk som väljer att köpa annat än tyskt i sin lokala butik.

har man inte dom stålarna så finns de annat man kan pyssla med.

Usch, vad illa detta låter...

Med den logiken så bör man hålla sig från Svenska vägar om man inte har råd med en Mercedes/BMW/AUDI/Volvo....

Jag kan tycka att man är en egoist om man inte försöker se ekonomiska vinningar i en Hobby.. Det är ju trots allt en hobby.. Varken era fruar eller era barn bryr sig egentligen ett skvatt om era kar när det kommer till kritan.. Att då motivera en skummare för 7.000 när det finns motsvarande men med kinesik plast ist för tysk för 2-3000 skulle få det att vända sig i magen på mig.. MEN som sagt.. tycker man sig ha råd.. Så kör på.

Men moralisera inte på de andra som väljer skummaren för 3 papp då..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...