Ouscazz Postat 8 december 2010 Författare Postat 8 december 2010 Hustrun har varit och köpt mer ls och en städpatrull idag. Två blåbenade eremiter och ett gäng snäckor. Tydligen satt det en liten sjöstjärna på ls som följde med hem. Ska bli kul att komma hem ikväll. Citera
Ouscazz Postat 8 december 2010 Författare Postat 8 december 2010 Första riktiga livet i karet. Två små blåbenade eremiter, fyra turbosnäckor och två sandsnäckor. Plus en ursnygg trekilos ls... lbj4yxXrsGo Citera
Ouscazz Postat 8 december 2010 Författare Postat 8 december 2010 Nitrifikationen är igång.NO2 0,2NO3 5Salt 1.0023pH 8KH 15Temp 26.5 Citera
Tengan Postat 9 december 2010 Postat 9 december 2010 Wow, snabbstart Hoppas allt rullar på väl nu, ser bra ut so far! Citera
Ouscazz Postat 9 december 2010 Författare Postat 9 december 2010 Ja, det kom igång fort. Skönt att avläsa både NO2 och NO3, då vet man att det fungerar i karet. Undrar om det kan vara glasrosen jag dödade som har satt igång det, kan nog vara så.Ni som vet mer, när är det läge att sätta i mjukkoraller? Hur känsliga är de för NO2? Citera
Tengan Postat 9 december 2010 Postat 9 december 2010 Ja, det kom igång fort. Skönt att avläsa både NO2 och NO3, då vet man att det fungerar i karet. Undrar om det kan vara glasrosen jag dödade som har satt igång det, kan nog vara så.Ni som vet mer, när är det läge att sätta i mjukkoraller? Hur känsliga är de för NO2?Detta funderar även jag på, väntar spänt på svar från ngn erfaren. Citera
muha Postat 9 december 2010 Postat 9 december 2010 Tror snarare KH kan vara problem med mjukisar en NO2 i ditt fall. Sänk kh till 9 först Citera
Ouscazz Postat 9 december 2010 Författare Postat 9 december 2010 Tack för svar.Har KH7 ur kranen, måste vara korallsanden som buffrar väldigt mycket.Har sänkt KH i sötvatten med diverse syror men har inte koll på hur man sänker KH i slatvatten. Får läsa på. Citera
stigigemla Postat 9 december 2010 Postat 9 december 2010 Saltet är gjort för att blandas med osmosvatten med kH = 0. Så det är ju naturligt att värdet blir 7 för högt om du använder kranvatten med kH = 7. Citera
Ouscazz Postat 9 december 2010 Författare Postat 9 december 2010 Saltet är gjort för att blandas med osmosvatten med kH = 0. Så det är ju naturligt att värdet blir 7 för högt om du använder kranvatten med kH = 7.Så bra att säljaren på min fråga informerade mig om att det funkar jättebra att blanda saltet jag köpte med kranvatten.. skit också.Tack för info iaf!Vad gör man om man envisas med att använda kranvatten, finns det salt utan buffer? Citera
Tengan Postat 9 december 2010 Postat 9 december 2010 Så bra att säljaren på min fråga informerade mig om att det funkar jättebra att blanda saltet jag köpte med kranvatten.. skit också.Tack för info iaf!Vad gör man om man envisas med att använda kranvatten, finns det salt utan buffer?Surt med ett sådant råd Hoppas du får bukt med det! Citera
Ouscazz Postat 9 december 2010 Författare Postat 9 december 2010 Ja, trist. Men det löser sig, jag har en R/O-anläggning liggande sedan Heckeltiden. Tänkte bara att jag dkulle slippa balta med R/O i saltkaret. Citera
Tengan Postat 9 december 2010 Postat 9 december 2010 Ja, trist. Men det löser sig, jag har en R/O-anläggning liggande sedan Heckeltiden. Tänkte bara att jag dkulle slippa balta med R/O i saltkaret.Bara att släpa fram o starta igång manicken igen Citera
Ouscazz Postat 9 december 2010 Författare Postat 9 december 2010 Argh... Vad sur jag blir. Frågade salthandlaren i Helsingborg om det funkar med kranvatten, inga problem sade han och sålde en hink Red Sea Coral Pro till mig. Nybörjare som man är begrep jag inte att det saltet buffrar eftersom det är avsett för R/O-vatten. Nåväl, ringde Zoogiganten i Lomma som har salt utan buffer så jag får kör ner dit i eftermiddag och köpa en hink. Citera
muha Postat 9 december 2010 Postat 9 december 2010 Red See kan du använda senare när koraller kommer in. Du kommer behöva buffa med antingen vattenbyte eller i pulver form.Satsa på osmos från start. Citera
-=Mr_B=- Postat 9 december 2010 Postat 9 december 2010 Går det med kranvatten här i Helsingborg? Visst. Sämre nu än det gjorde när vi fick vattnet från Bolmen. För vattenbyten osv undrar jag om det inte skulle fungera utan problem. Men för att slippa varierande näringsämnesnivåer osv så är en osmos att rekommendera oavsett.B! Citera
Ouscazz Postat 9 december 2010 Författare Postat 9 december 2010 Ok, tack för tipset. Det blir säkerligen R/O när jag drar igång det större karet om någon månad. Kör enkelt i det här lilla. Citera
Ouscazz Postat 9 december 2010 Författare Postat 9 december 2010 Jag bor inte i Hbg. Bor utanför Höör och har eget vatten från djupborra, rent och fritt från tillsatser. Citera
JohanP Postat 9 december 2010 Postat 9 december 2010 Sån här försäljning tycker jag är två saker: oseriös och oseriös.Hur f.n kan man påstå att det inte några problem att blanda saltvatten utav kranvatten. Är det något det blir så är det just problem Nej, ta du och damma av ditt gamla RO filter, det komemr du absolut inte ångra. Allt blir så mycket bättre och lättare när du kan börja med ett vatten som är helt rent, från allt.Lycka till.Argh... Vad sur jag blir. Frågade salthandlaren i Helsingborg om det funkar med kranvatten, inga problem sade han och sålde en hink Red Sea Coral Pro till mig. Nybörjare som man är begrep jag inte att det saltet buffrar eftersom det är avsett för R/O-vatten. Nåväl, ringde Zoogiganten i Lomma som har salt utan buffer så jag får kör ner dit i eftermiddag och köpa en hink. Citera
Ouscazz Postat 9 december 2010 Författare Postat 9 december 2010 Jag har startat det här mindre karet för att testa om det funkar att köra salt med mitt vatten. Funkar det är det guld värt för mig eftersom vi har max 2.8 bar i hydroforen vilket innebär att det tar en faslig tid att få fram R/O-vatten. Får ut 40 liter per dygn, max. Citera
-=Mr_B=- Postat 9 december 2010 Postat 9 december 2010 Skaffa en boosterpump. Det är väl värt det, och så dyra är de inte.B! Citera
Ouscazz Postat 9 december 2010 Författare Postat 9 december 2010 Ja, har sett i Tyskland men inte här hemma. Har du tips på var man kan köpa en? Citera
-=Mr_B=- Postat 9 december 2010 Postat 9 december 2010 PWSS har, men till närmare dubbla priset från Tyskland, vilket kan verka avskräckande.B! Citera
Ouscazz Postat 9 december 2010 Författare Postat 9 december 2010 PWSS har, men till närmare dubbla priset från Tyskland, vilket kan verka avskräckande.B!Hoppla... fast det kostar ju en liten slant att ta hem den från DE också.Har köpt nytt salt idag och bytt ca 20-25% vatten. KH =12Mätte innan VCNO2 ökat liteNO3 samma som igårNågon som kan berätta vad det är för sjöstjärna som följde med ls?Vad heter skivanemonen? Citera
macke_fisk Postat 10 december 2010 Postat 10 december 2010 Tycker att skivanemonen ser ut som de jag har i mitt kar, grönhårig skivanemon. De blir riktigt snygga när de vecklar ut sig . Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.