Gå till innehåll

Glenns Saltkar


Genne

Rekommenderade inlägg

Har funderingar på ett nytt kar, är ännu bara en tanke då frun är lite skeptisk (men måste få leka med tanken och övertala frun).

Jag vill göra om källarrummet under vardagsrummet till ett kar och lägga glasgolv i vardagsrummet.

Sedan ta upp ena väggen i källaren för att sätta in ett stort glas in till en bar där.

Golvet i vardagsrummet är ca.4x3 meter höjden i källaren är 2,3 meter det blir ugnefär 27,6 kubik.

Finns det en möjlighet att hitta en sponsor för ett sådant projekt då det inte verkar helt omöjligt med frun.

Tänk att kunna gå in i rummet och se alla koraller från ovan och sitta i baren på kvällen och bara njuta.

Jag ska jobba hårt för att kunna göra detta, det är en dröm och jag ska f** i mig uppfylla den inom tio år.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om du ska ha ett glasgolv, vart ska du göra av belysningen så du kan ha koraller i karet? Det är bara till att köra på med dina framtida planer, alla har vi våra drömmar ;)

Har jag redan funderat på, lägga som ett kryss med förstärkninga över karet att fästa belysning i sedan sneställda på sidorna, det finns inbyggda belysningar att köra under vatten och det borde gå att köra led i dom.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lite bilder från kvällen, mycket fisk lite koraller.

Den första bilden ses ett yngel gå i min diadema, den har gått där sedan i torsdags natt och i förgrunden ser man en av föräldrarna.

Hoppas någon är till belåtenhet.

Tyckte det fanns en konstig lukt i vardagsrummet i morse men blev inte klok på vad det var, i kväll när jag var inne vid karet och matade slog det mig!

Tur att jag kört lugnt, slog ju på osonen när jag jagade yngel och och stressade upp alla fiskar.

Nu är fönstren öppna på vid gavel.

post-5412-14468925715862_thumb.jpg

post-5412-14468925713233_thumb.jpg

post-5412-14468925713434_thumb.jpg

post-5412-14468925713618_thumb.jpg

post-5412-1446892571383_thumb.jpg

post-5412-14468925714025_thumb.jpg

post-5412-14468925714208_thumb.jpg

post-5412-14468925714399_thumb.jpg

post-5412-14468925714592_thumb.jpg

post-5412-14468925714792_thumb.jpg

post-5412-14468925715014_thumb.jpg

post-5412-1446892571521_thumb.jpg

post-5412-14468925715422_thumb.jpg

post-5412-14468925715655_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Uppe och förbereder då jag väntar in ett trevligt besök från Skåne.

Ta det nu lugnt på vägen Oscar (Heske) karen står säkert kvar några timmar till.

Du är välkommen när du dyker upp.

MVH/Glenn

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har nu fått tillåtelse att ha hur många akvarie jag vill och hur stort jag vill bara jag har det i källaren, blir att ta ett snack med hyresvärden i morgon.

Kan tala om att jag har börjat att planera för fullt då jag vet att hyresvärden säger ja.

Det blir ett rum med barhörna och ett kar på 4 x 0,5 x 0,8 meter pluss ett antal småkar.

Att få allt färdigt kommer att ta ett par år.

Men nu har jag något att drömma om som är fullt möjligt.

MVH/Glenn

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har nu fått tillåtelse att ha hur många akvarie jag vill och hur stort jag vill bara jag har det i källaren, blir att ta ett snack med hyresvärden i morgon.

Kan tala om att jag har börjat att planera för fullt då jag vet att hyresvärden säger ja.

Det blir ett rum med barhörna och ett kar på 4 x 0,5 x 0,8 meter pluss ett antal småkar.

Att få allt färdigt kommer att ta ett par år.

Men nu har jag något att drömma om som är fullt möjligt.

MVH/Glenn

Ha ha ha, barhörna. Du är ju tom nördigare än vad jag var för 30 år sedan. Då byggde jag ett nytt hus, och garage. Gumman lovade mig att jag fick ha hur många salvattenskar jag ville i garaget, bara jag hade ett inne i huset. Resultatet blev ett extra isolerat förråd i garaget med en ställning innehållande 3 akvarium på ca 100 liter vardera:)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Låter ju som ett helt fantastiskt projekt! Lycka till!

Tack får jobba och rita på det.

Ha ha ha, barhörna. Du är ju tom nördigare än vad jag var för 30 år sedan. Då byggde jag ett nytt hus, och garage. Gumman lovade mig att jag fick ha hur många salvattenskar jag ville i garaget, bara jag hade ett inne i huset. Resultatet blev ett extra isolerat förråd i garaget med en ställning innehållande 3 akvarium på ca 100 liter vardera:)

Jag är helt insaltad men vad gör det.

Får du in en 4 meters ruta ? , absolut coolt projekt!

Med vänlig hälsning, Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Jag måste limma karet på plats, Nej funderar på att göra det i en trästomme och plasta in det med rörstativ det sedan bara göra en stor framruta.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har du tänkt göra karet 80 högt? Jag har sett ett annat kar med liknande profil och idag ångrar ägaren att han inte byggde karet mer på bredden istället och tog ndr höjden.

Men karet du har idag är ganska högt det med om jag minns rätt, så det kanske inte blir så dumt ändå.

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har haft en underbar saltdag, började med att en kille från Jönköping so håller på att starta upp ett 500 liters kar kom hit på besök.

Vi drog vidare till Samuel på ett besök, där efter blev det ett trevligt besök hos Larry i Växjö där Madde mötte upp (Nu har han mer plats i karet) Tack Larry.

Där efter drog vi vidare till Madde och tittade på hennes kar (Hon var lika söt och trevlig som vanligt) det var riktigt snyggt i bubbelpolen.

Vi avslutade med ett besök hos Stig, där träffade vi även Oskar och hans trevliga fru.

Mat stod på inköpslistan (tror fiskarna äter för mer en jag varje månad), tog även met en guleböjfisk och två sniglar hem.

Tack alla som gjort detta till en underbar dag.

MVH/Glenn

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har haft en underbar saltdag, började med att en kille från Jönköping so håller på att starta upp ett 500 liters kar kom hit på besök.

Vi drog vidare till Samuel på ett besök, där efter blev det ett trevligt besök hos Larry i Växjö där Madde mötte upp (Nu har han mer plats i karet) Tack Larry.

Där efter drog vi vidare till Madde och tittade på hennes kar (Hon var lika söt och trevlig som vanligt) det var riktigt snyggt i bubbelpolen.

Vi avslutade med ett besök hos Stig, där träffade vi även Oskar och hans trevliga fru.

Mat stod på inköpslistan (tror fiskarna äter för mer en jag varje månad), tog även met en guleböjfisk och två sniglar hem.

Tack alla som gjort detta till en underbar dag.

MVH/Glenn

Småland är ett riktigt trevligt område:)

Guleböjfisk, är det banangyltan det? En rackare på att hoppa, min hoppad ur burken 3 gånger innan han hoppade till himlen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Småland är ett riktigt trevligt område:)

Guleböjfisk, är det banangyltan det? En rackare på att hoppa, min hoppad ur burken 3 gånger innan han hoppade till himlen.

Fasen jag vill inte ha mer hoppand fisk, Min naso hoppade en dag när jag matade, hela jag blev blöt.

Ja det är en banangylta, jag har även fått ett antal riktigt fina koraller och fraggar dom sista dagarna.

MVH/Glenn

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja banangyltan är en riktig rackare till att hoppa. Det är faktiskt sant att min hoppade ur burken vid flera olika tillfällen, men som tur var så var jag hemma, ända tills sista gången.

Jag har köpt den för att äta småsnäckor så jag hoppas han vill stanna i karet.

Har haft för många dödsfall på grund av hopp dom sista veckorna, det blir ramar med myggnät inom dom närmaste dagarna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...