Gå till innehåll

Glenns Saltkar


Genne

Rekommenderade inlägg

Vad blev det för fosfatfilter?Hur ofta kör du med ozon?Väldigt vackert kar du har.

Tack, det blev en Deltec FR-509 samt en sicce 2.5 pump.

Jag kör bara ozon när jag röjt runt i karet eller tillsätter något nytt, finns ingen anledning att bekämpa något i ett friskt och fungerande kar.

MVH/Glenn

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu är fosatfiltret hemkommet ett Deltec FR-509, nu till min fråga.

Har fått med aktiv kol, ultra phos absorber granulat, ultra silicates absorber granulat och järnsulfat, hur mycket ska jag ha av varje i filtret och hur stor genomströmning ska jag ha?

Tacksam för hjälp.

MVH/Glenn

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

[TABLE=width: 587]

[TR]

[TD=width: 782, bgcolor: transparent]Gör här en uppgradering av den tekniska utrustningen till karet består av i dag då en del ändrats sedan inköp.

Visningskar: Ca 1000 liter och yngelkar ca. 70 liter på samma system[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=bgcolor: transparent]Sump: 80 liter[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=class: xl63, bgcolor: transparent]Cirkulationspump: New- jet 6000 6000l/h[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=class: xl63, bgcolor: transparent]Streamer: 1st Tunze 6095 2000-9500l/h, 1st Tunze 6105 3000-1300l/h styrda av en [/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=bgcolor: transparent]Tunze 7095 Multicontroller och en Koralia streampump 6500 L/h[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=class: xl63, bgcolor: transparent]Belysning: 3st Maxspekt Led G2-400-160W och 8st 24 lysrör[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=class: xl63, bgcolor: transparent]160W x 3 + 24W x 8 = 672W[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=class: xl63, bgcolor: transparent]Skummare: Deltec AP 851[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=class: xl63, bgcolor: transparent]Skummarpump: Eheim 1060 2280l/h[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=class: xl63, bgcolor: transparent]Fosfatfilter: Deltec FR-509[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=class: xl63, bgcolor: transparent]Pump Fosfatfilter: Sicce Syncra Silent 2.5 2400l/h[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=class: xl63, bgcolor: transparent]Doppvärmare: 2st Jäger 300 w[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=class: xl63, bgcolor: transparent]Ozon: M.spa 200-300mg/h och en Certizon 50 mg/h[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=class: xl63, bgcolor: transparent]Styrenhet AuguaStar redox[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=class: xl63, bgcolor: transparent]Balling: Tec 3 NG (Kör efter Stigs recept)[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=class: xl64, bgcolor: transparent]Osmos: Ca. 100l/dygn[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=class: xl63, bgcolor: transparent]Påfyllning osmosvatten: Deltec Aquastat 1001 type A Nivågivare, Pump Eheim Compact 600 150-600l/h[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=class: xl63, bgcolor: transparent]Osmostank: 100 liter (blandar även saltvatten i sumpen inför vattenbyten och har därför en Cirkulationspump där)[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=bgcolor: transparent]New- jet 2300 900- 2300l/h[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=class: xl63, bgcolor: transparent]Belysning Yngelkar: Ca. 60w lysrör[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=class: xl63, bgcolor: transparent]Cirkulationspump Yngelkar: Sicce Syncra Silent 1.5 1350l/h[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=bgcolor: transparent][/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=class: xl63, bgcolor: transparent]All el utom Maxspektbelysningen styrs genom ett eget elskåp med möjlighet att bryta var enhet sepparat.[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=class: xl63, bgcolor: transparent]I väggen ovanför karet är det monterat en badrumsfläkt som är tidsstyrd för att ventilera ut fukt och överskottsvärme

MVH/Glenn[/TD]

[/TR]

[/TABLE]

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...
Är det någon som vet en fisk som äter små sjöstjärnor, har så mycket av dom så jag knappt ser in i karet.

Jag kan rekommendera harlequin räka . dessa trivs bäst i par men en ensam funkar också bra. jag har en sådan och han håller nere mitt antal på en bra nivå. är på gränsen att jag skulle behöva ett par hundra stjärnor extra så han inte riskerar att bli utan om ett tag. jag har haft min i ett par år och vid inköps tillfället hade jag masssssa små sjöstjärnor men nu kan man bara se ett tio tal runt skugga partiet dagtid. Tänk på bara att dessa äter alla sjö stjärnor förutom orm varianten.

attachment.php?attachmentid=60412&stc=1&thumb=1&d=1312141869

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kan rekommendera harlequin räka . dessa trivs bäst i par men en ensam funkar också bra. jag har en sådan och han håller nere mitt antal på en bra nivå. är på gränsen att jag skulle behöva ett par hundra stjärnor extra så han inte riskerar att bli utan om ett tag. jag har haft min i ett par år och vid inköps tillfället hade jag masssssa små sjöstjärnor men nu kan man bara se ett tio tal runt skugga partiet dagtid. Tänk på bara att dessa äter alla sjö stjärnor förutom orm varianten.

attachment.php?attachmentid=60412&stc=1&thumb=1&d=1312141869

Tack för svaret du kan komma hit och hämta lovar att jag kan ge dig tusental utan anstränga mig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu har karet varit igång strax över två år och jag är rätt nöjd med utveklingen som skett, men varje dag lär man sig något nytt och är en glad amatör:ler:

Skickar upp en filmsnutt från i dag, syns nog att mitt största intresse är fisk gemfört med alla som tycker att koraller är viktigast.

Jag njuter av vad jag har kanske någon annan gillar det med

MVH/Glenn

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...