Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Featured Replies

Postat

Hej! Jag undrar över vad ni använder för färg eller plastfilm till era bakgrunder i akvariet och var ni fått tag i den? Gärna något som är lätt att ta bort utan att repa karet.

Tack!

Postat

Det finns på rulle i de flesta akvariebutiker, både enfärgad blå i olika nyanser och en som går från ljusblå till mörkblå, nästan svart.

Postat

Jag har tagit vanlig svart plastfärg på mitt akvarium och rollat på med en fin filt roller

Sent from my iPhone 3gs using Tapatalk

Postat

Jag köpte solfilm på biltema väldigt billigt och smidigt ger inga skador när du tar bort den/Glenn

Postat

Köpte en halvliter svart färg och sa till hon i butiken att jag skulle måla på glas, fungerar klockrent.

Postat
  • Författare

Tack för alla tips! Ska börja med att köpa hem en planch men vardera färg och jämföra för att se vad jag gillar bäst, sen blir det nog antingen solfilm lr bakgrundsfolie ;)

Postat

Köpte en Akrylfilm från Cainby.com är ett åländskt företag, världens bästa service måste jag säga!, Billig är plasten oxå, köpte 150*60*60 vart drygt 380;- med frakt. Finns massa olika färger, jag tog en ljusblå variant :)

Postat

Lite kuriosa. Jag läste en artikel för ett tag sen om att man förlorar en del ljus om man målar direkt på rutan. Det hade man upptäckt av en slump då man skulle utföra ljustester. Det var tydligen så att ljuset reflekteras i bägge sidorna av glaset och har man målat ena sidan så sker inte reflektion av ljuset där så man får mindre ljusmängd i akvariet. Sätter man en plastbakgrund bakom med samma färg så kunde man mäta fram högre ljusvärden i akvariet.

Postat

intressant, jag satte bakgrund istället för att måla och har just funderat på om det reflekterar mer. Har fått för mig det av nån anledning.

Postat
  • Författare

Har också tänkt på det, tycker alltid att målade kar ser matta ut baktill, men när man har plansch/film så blänker det mkt snyggare

Postat

Här skall du få ett ännu billigare alternativ. Jag hade en enfärgad blå rumstapet över. Tog en vård på tvären och prövade. Perfekt! Den kan man bara slänga och byta till en annan när andan faller på. Bara att fästa med lite tejp. Billigt sätt att pröva sig fram på.

Postat

Jag skulle rekomendera plastfilmen med klister som dom har på dom flesta färgaffärerna. Man sätter den på samma sätt som solfilm. Blommspruta med lite vatten och några droppar såpa i. spraya på rutan och sen stryka ut filmen. Blir ett helsike med färg om man ändrar sig. Inte farligt dyr heller.

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.