Gå till innehåll

Frusen Pohls Coral Vitalizer


Maglofster

Rekommenderade inlägg

Ingen aning, luktar lite som nån form av syra - så aminosyra kanske? Står ju inget på flaskan mer än att det är flytande korallfoder och att det inte höjer Fosfat eller Nitrat.

Hej Magnus.

Jag har råkat ut för det själv och enligt Mr Pohl himself så ska det inte vara några problem. Jag har haft flaskan i ett år nu och det luktar samma som det alltid gjort...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det finns krav på innehållsdeklaration på kemikalier för konsumenter också. Kemikalieinspektionen har bara påbörjat arbetet vad gäller zoobranchen men det har hänt mycket vad gäller hund och katt.

Själv köper jag enbart de produkter som har innehållsdeklaration, jag har nämligen den lilla egenskapen att jag vill veta vad jag stoppar in till mina fiskar.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag anser också att det skall finnas innehållsförteckning på produkter med krav på detta till ens akvarium. Tolkningen av vad som gäller fodermärkning för sällskapsdjur under övergångsperioden är mej veterligen inte helt klar men här är en länk http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=OJ:L:2010:128:0001:0002:SV:PDF. Jag vet att ZOORF arbetar på att få till något med detta och skall givetvis rätta mej efter de regler som gäller. Helt klart är iallafall att de regler som gäller just nu är till för att följa.

http://www.jordbruksverket.se/amnesomraden/djur/foder/markningavfoder/obligatoriskamarkningsuppgifter.4.32b12c7f12940112a7c800019883.html

Eftersom saltvattenshobbyn är så stor i detta land och att vi kanske kan hålla oss till de produkterna som det är ekonomiskt hållbart eller på annat sätt genomförbart att få tag i dessa produkter i våra lokala butiker som valt att hänga upp en skylt över dörren så anser jag att detta verkligen är något som vi kan ställa krav på. Kanske genom att få en utskrift med innehållet vid köp av produkterna.

När man sedan tittar på kemikalier så är det även så att de kemikalier som leveras till folk som använder dem i sitt arbete så skall det följa med ett säkerhetsblad.

Skall se vad jag kan göra för mitt håll då innehållsförteckning faktiskt saknas på en hel del varor som tex Red Slime Remover vilken Lasse kanske inte köper men iallafall använder (eller för att inte trampa på några tår kanske jag skall skriva HAR användt) och Biopellets som jag distribuerar samt många andra varor som vi alla använder till vår akvaristik. Man kan kanske kan tycka att det räcker med att kunna gissa sig till vad produkterna innehåller vilket både KZas och Ultra Life´s produkter har haft en hel del akvarister upptagna med men enligt mitt tycke så borde det finnas en riktig innehållsförteckning.

Ska lyfta frågan om innehållsförteckningar på produkterna som jag importerar med mina leverantörer eftersom jag nämligen har den lilla egenskapen att jag försöker leva som jag lär. :-)

Tack för att ni påpekade detta så att iallafall vi butiker i Sverige kan göra vårt bästa för att kunden skall bli informerad.

Eftersom mitt inlägg är Offtopic så står det moderatorerna fritt att radera ifall det anses vara för långt från trådens ämne.

Ändrat av Tedb
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...