Gå till innehåll

Sniglar till attack mot eremiter?


Notna

Rekommenderade inlägg

Tjenare,

Jag starta för ca 4 veckor sen ett 450l+100l sump

och i tisdags(21/12) la jag i en städ patrull på 15 eremiter och 5 sniglar

redan på onsdagen såg jag att det låg en död eremit i mitten på sanden och hade en snigel som låg på den och vad man kan tro mumsade.

Nu när jag kom hem så ser jag hur en eremit utan skal flyr från 2 st sniglar som jagar den runt i akvariet.

och den stackarn har bara 1 klo och 2 ben kvar så han har lite bekymmer med dessa två sniglar som jagar honom

är detta en vanligt betende?

Nu vet jag inte vilken typ av sniglar och eremiter det är

köpte dom på triton och fick hjälp av leffe så de känns som det inte borde vara några som inte går ihop

nån som vet vad som händer och hur man ska lösa det?

man vill inte att alla eremiter blir dödade av sniglarna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

det var lite olika eremiter som kom med, men dom som är berörda är de som stannat kvar i sanden.

här är en bild

post-4792-1446892090801_thumb.jpg

(va lite knepigt att få en bild då det var så sent o hade inge ljus;)

kunde inte få nån bild på sniglarna då de nu är nergrävda o de enda som syns är antennen.

tempen är 25c

saltet är 1,025

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nassarius, som du har köpt, är duktiga på att käka upp matrester. Som du säkert sett nu så är de bland annat köttätare.

Min tanke var att de sandvändande eremiterna, som kan vara rätt känsliga, kanske var döda eller nära döden varpå Nassarius får vift på dessa och tänker äta upp dem. Jag har svårt att tro att en fullt frisk eremit inte skulle kunna försvara sig mig en Nassarius.

Anledningen till att jag frågade om temperaturen är att de sandvändande eremiterna är känsliga för höga temperaturer. 25 grader C ska inte vara något problem dock. Kan ju vara något annat som bråkar med eremiterna...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jo det låter som en trolig anledning, det kan juh blivit nåt fel under inkopplingen med dom eller nåt liknande så dom inte var i helt bra skick.

och efter som jag inte har några fiskar i ännu kan dom juh på brist av annat gå på dem.

hade tänkt o försöka få i första fisken efter jul nångång som man alltid läst stressa inte ha tålamod:P

ska jag köpa nå mat till sniglarna? eller ska man hoppas på att de som är kvar är starka nog att inte få en snigel gangbang på sig?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nassarius är sandlevande snäckor som är bra att ha i karet. Men i sanden i naturen finns också rovlevande snäckor som kan slinka med i exporterna. Jag skulle kolla noga om någon av snäckorna inte liknar bilden.

Du kan ju kolla bilder på nätet. Sök t.ex på Strombus eller Conus. Även de största snäckorna börjar som små men enligt vad jag vet ser de ut som miniatyrer av de vuxna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

men jag vet med ganska stor säkerhet att det var dom sniglarna jag köpte som var på i alla fall en eremit då jag stod o tittade när 2 av dom jagade eremiten,

men det är nog som virse sa att eremiterna inte mådde så bra så sniglarna såg dom som en lätt mumsbit.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Som sagt, antagligen var eremiten redan döende, och Nassarius är en asätare, så sannolikt hade de känt doften av döende djur och följde efter den...

Nassarius är en familjen Whelks som är en stor familj av primärt rovsnäckor, men dessa är primärt snäckätare, de sätter sig på andra snäckor och borrar ett hål i skalet och suger ut innehållet. Dessa kan dock vara väldigt lika Nassarius. Men skulle som sagt tro på det första, att eremiten redan var döende, vad den var döende av är svårt att säga men skulle inte skylla det på Nassarius:arna i.a.f.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har också två av dessa Nassarius, som jag nästan aldrig ser. Vid två tillfällen har jag köpt 5st sandvändande eremiter och när dom kom ner i karet så kom dessa Nassarius efter nån minut, och dom kan röra sig rätt snabbt :)

Och dom var på dessa sandvändande eremiter direkt (försökte komma in i skalet) och efter några dagar hade jag inte några eremiter kvar. Nu vet jag då inte om dessa var döende när jag köpte dom men jag tycker också Nassarius verkar lite "rov" aktiga.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...