Ouscazz Postat 5 januari 2011 Postat 5 januari 2011 Jag tycker generellt att de flesta matar sina fiskar för lite för att man är rädd om vattenkvaliten. Men nu kanske jag sticker ut hakan när jag skriver så.Nu är jag tämligen oerfaren när vi kommer till saltvattenfrågor, har däremot en hel del erfarenhet av färskvatten. Trots detta vågar jag mig på att sticka ut hackan genom att hålla med dig.Jag förutsätter att det samma sak med saltvatten som med färskvatten, att man har rejält med biologisk filtrering. Men ännu viktigare är att man har ett korrekt komponerat ekosystem. Dvs hela kedjan av djur ska jobba med varandra för att hålla karet rent från avfallsprodukter. Köper man ett par snygga fiskar som bara skitar ner måste man öka på hela kedjan för att städa efter dem. Så har jag med stor framgång hållit krävande färskvattenfiskar i hårt belastat kar.Riktigt snyggt kar du har förresten! Citera
totto Postat 5 januari 2011 Postat 5 januari 2011 Väldigt vackert kar och fiskar! Ska nog skaffa mig en grupp med anthias framöver, vad heter dem som du har? Citera
Norberg Postat 5 januari 2011 Författare Postat 5 januari 2011 Visst är det trevligt med Anthias, de tillför massor till ett akvarium. De jag har heter Pseudanthias tuka. De är några av mina favoritfiskar, men man bör nog ha provat på några olika arter anthias innan man skaffar tuka. De är några av de svåraste fiskar att få att äta och de allra flesta svälter ihjäl i akvarium. Läs gärna på om dem, här är en länk till bra läsning om tuka.http://www.manhattanreefs.com/forum/reefs-magazine/71849-boldly-colored-beauties-tuka-anthias.htmlDet finns en ganska ny tråd om anthias du kan kika i också, jag la in en lista där över svårighetsgrad på olika anthias. Listan ska inte tolkas bokstavligt men ger en fingervisning om utmaningsgraden.https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=37213Men du har helt rätt i att man ska ha ett stim anhias i ett korallkar! Citera
totto Postat 8 januari 2011 Postat 8 januari 2011 Tack för länkarna! Jag hade tänkt mig ett gäng med squamipinnis i karet, tycker att dem är väldigt vackra och verkar tillhöra dem lite lättare. Citera
Fredrik1 Postat 8 januari 2011 Postat 8 januari 2011 Snyggt Nordberg!Sälla mig till skaran som matar mkt - det ska va runda bukar! / F Citera
Norberg Postat 17 januari 2011 Författare Postat 17 januari 2011 P.dispar är ju trevliga så varför inte stoppa i några sånna i karet!Kanske inte de skarpaste bilderna, men jag tyckte de var trevliga. Citera
ballsam Postat 17 januari 2011 Postat 17 januari 2011 har du lyckats få dina anthias (dispar & tuka) att ta torrfoder? /Samuel Citera
Norberg Postat 17 januari 2011 Författare Postat 17 januari 2011 Mina Tuka tar tyvärr inte någon form av torrfoder. Nån har smakat på guppygranulat som är pyttesmått men inte mer.Disparen åt som grisar efter 20 minuter i burken, men jag har inte provat torrfoder på dem än. Tror inte det blir nått problem med dem att ta det. Citera
petnym Postat 22 januari 2011 Postat 22 januari 2011 Tack för att jag fick se ditt akvarium "live" idag! Gillar verkligen den minimalistiska looken det har med den enkla möbeln och tekniken gömd i ett annat rum... Citera
BroderIsak Postat 23 januari 2011 Postat 23 januari 2011 Vad fult det var! Tycker din gamla burk var klart mycket snyggare.. Tråkigt att du inte vill hålla på med SPS precis som alla andra. Det enda som var lite okej var bilderna på fiskarna som du har lyckats få till ganska bra. Eller har du gjort som alla andra och kört Photoshop eller vad det nu heterStefan IsakssonI från Upplands Väsby Citera
Norberg Postat 23 januari 2011 Författare Postat 23 januari 2011 Hörrududu drygpelle, har du fått stryk hemma nu igen! Citera
BroderIsak Postat 23 januari 2011 Postat 23 januari 2011 Hörrududu drygpelle, har du fått stryk hemma nu igen!Älskar dig också Gubben! ! ! !;) Du vet ju att jag är ju bara lite avundsjuk på dig, för att min burk inte är lika snygg än som din... Citera
Norberg Postat 10 februari 2011 Författare Postat 10 februari 2011 Tänkte att det var dags att lägga in några bilder igen. Börjar få bättre kläm på kameran nu när man använt den ett tag!Acanstrean bråkade lite med mig i bildbehandlingsprogramet så det röda/oranga ser en aning "glansigare" ut på bild än i verkligheten. Men bilden vart skarp och trevlig förutom det.Har upptäckt att att ta bilden är betydligt lättare än att få till den i bildbehandlingsprogramet utan att det ser konstgjort/urvattnat ut! Citera
Virse Postat 10 februari 2011 Postat 10 februari 2011 Wow. Vart fick du tag i dessa Tommy och vad kostade dem på ett ungefär? Citera
Norberg Postat 10 februari 2011 Författare Postat 10 februari 2011 Hjärnkoraller och Acanstreor finns hos de flesta handlare Virse. Gäller nog bara att vara på plats när de är där!Passar på att lägga in lite brunfärgad korall medans jag har farten uppe! Mellangyllenbrunbeige med blå toppar! Den har tacksama polyper att ta bilder på! Citera
Trollsvans Postat 10 februari 2011 Postat 10 februari 2011 Läckert!Wellsophyllian (?) på första bilden ser riktigt mumsig ut! Citera
Freddi Postat 10 februari 2011 Postat 10 februari 2011 Mycket snygga bilder och fina koraller. Citera
Norberg Postat 11 februari 2011 Författare Postat 11 februari 2011 Kul att ni tycker om bilderna!Själv tycker jag det är lika roligt att fotografera korallerna just nu som att sköta karet så karet blir kanske lite lidande av det!´Här kommer en zoanthus som var med alldeles i början av tråden då jag körde övningsfoto med Jani! Nu börjar det likna nått så att man slipper beskära bilden så hårt. Citera
ballsam Postat 11 februari 2011 Postat 11 februari 2011 Vilken fin färg och skärpa. Kanske varit uppe innan, men vad har du för objektiv? /SamuelSent from my iPhone using Tapatalk Citera
Norberg Postat 11 februari 2011 Författare Postat 11 februari 2011 Jag kör med en Nikon D90 med Sigma 70mm F2.8 EX DG MACRO. Är mycket nöjd med det objektivet, klart prisvärt. Citera
_Manne_ Postat 11 februari 2011 Postat 11 februari 2011 Jag kör med en Nikon D90 med Sigma 70mm F2.8 EX DG MACRO. Är mycket nöjd med det objektivet, klart prisvärt.Norberg , upplever du objektivet snabbt eller långsamt när du tar bilderna ? Har själv ett 50 resp 105 i samma sigma serie.Mvh Manne Sent from my iPhone using Tapatalk Citera
BroderIsak Postat 11 februari 2011 Postat 11 februari 2011 Kul att ni tycker om bilderna!Själv tycker jag det är lika roligt att fotografera korallerna just nu som att sköta karet så karet blir kanske lite lidande av det!´Här kommer en zoanthus som var med alldeles i början av tråden då jag körde övningsfoto med Jani! Nu börjar det likna nått så att man slipper beskära bilden så hårt. Photoshop 2 eller har du version 3 ?? Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.