Gå till innehåll

Norbergs


Norberg

Rekommenderade inlägg

Lekte lite med Norbergs bild, i samråd med Tommy.

Photoshop CS5

EV +0,5

Dogde med 2% pensel för att öka detaljkontraster på utvalda delar av bilden.

Unsharp Mask - 300% - 0,2 pxl radius. (blev lite för mycket, bör maskas av)

Originalet överst.

Vilken bild är mest likt verkligheten då? För det är ju det man är ute efter att visa, tycker iaf jag. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 310
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Vilken bild är mest likt verkligheten då? För det är ju det man är ute efter att visa, tycker iaf jag. :)

Bra Jimmy!

Båda skulle jag vilja säga utan att ha sett Tommys kar. Den process jag har gjort är bara en förstärkning av ljus, skuggor och skärpa. Precis samma sak man förr gjorde i ett mörkrum. Bilden är inte förvrängd i form av ökad färgmättnad eller nivåjusteringar. Jag har bara plockat fram det som redan finns i bilden. Se bilderna som om de är tagna under två olika belysningsramper.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det där var lite spännande! Du kan alltså öka skärpan lite vart du vill i bilden och inte hela samtidigt som man gör i Aperture. Det är ju en delikat avvägning det där med skärpan.

Trevligt att man kan välja vart man vill gå på med Dodge.

Så man har mer kontroll möjligheter på ljussättningen i CS5 än i Aperture och Lightroom.

Ja, helt rätt. Man jobbar med lagermasker i PS. Men jag har inte gjort det i din bild, bara ett tvåminuters snabbfix. Dodge & Burn är min bäste vän när jag redigerar mina bilder.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En vacker ancanstrea! Funkar dom fint i ditt kar Norberg ? Tar dom foder nu i samband med anthias matningen...

Jag har dragit ner rejält på matningen och kör ingen direkt matning av dem, men de hugger en och annan bit artemia eller mysis som driver förbi. Min fjäril är lite elak med dem men annars funkar de bra.

Ja i Lightroom kan du ju använda penseln och måla för att skärpa, och använda "Exposure" tex för att åstakomma samma sak, göra dessa ändringar selektivt. Men PS har ju fler funktioner ändå som är oumbärliga, typ att jobba i lager samt att kunna göra markeringar...

Den där penseln har jag varit lite dålig på att använda, ska nog börja mer med det.

Vilken bild är mest likt verkligheten då? För det är ju det man är ute efter att visa, tycker iaf jag. :)

Ja du, det är faktiskt riktigt svårt att se de där detaljerna i verkligheten då polyperna är små på dessa koraller. Skärpan du ser en korall i i akvariet beror mycket på hur bra syn du har. Objektivet förstorar väldigt mycket.

Ja, helt rätt. Man jobbar med lagermasker i PS. Men jag har inte gjort det i din bild, bara ett tvåminuters snabbfix. Dodge & Burn är min bäste vän när jag redigerar mina bilder.

Men det är ju så att de flesta jobb man gör på bilder är ju just sådana snabba 2 minuters justeringar. Och då ska det ju vara lätt att göra dem.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 månader senare...
Kul var det när vi sågs sist i Varberg-- Lever detta kar eller??

Hej på dig du!

Världen är bra liten! Trodde vi skulle slippa Stockholmare där nere! ;-)

Karet går som tåget, nu börjar det likna något efter våren/sommarens lätja!

Tog en bild igår!

post-911-14468922690856_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej på dig du!

Världen är bra liten! Trodde vi skulle slippa Stockholmare där nere! ;-)

Karet går som tåget, nu börjar det likna något efter våren/sommarens lätja!

Tog en bild igår!

Hehe dax för en städpatrull tror inte det räcker med en eremit ;)

Så visa oss nu det andra karet :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Norberg när det finns fraggmöjlighet är jag spekulant på den! :D Sambon bara hoppa upp o ner när ordet rosa syntes och när bilden kom sa hon direkt att en sådan ville hon ha ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...