Gå till innehåll

Norbergs


Norberg

Rekommenderade inlägg

Jag tycker generellt att de flesta matar sina fiskar för lite för att man är rädd om vattenkvaliten. Men nu kanske jag sticker ut hakan när jag skriver så.

Nu är jag tämligen oerfaren när vi kommer till saltvattenfrågor, har däremot en hel del erfarenhet av färskvatten. Trots detta vågar jag mig på att sticka ut hackan genom att hålla med dig.

Jag förutsätter att det samma sak med saltvatten som med färskvatten, att man har rejält med biologisk filtrering. Men ännu viktigare är att man har ett korrekt komponerat ekosystem. Dvs hela kedjan av djur ska jobba med varandra för att hålla karet rent från avfallsprodukter. Köper man ett par snygga fiskar som bara skitar ner måste man öka på hela kedjan för att städa efter dem. Så har jag med stor framgång hållit krävande färskvattenfiskar i hårt belastat kar.

Riktigt snyggt kar du har förresten! :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 310
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Visst är det trevligt med Anthias, de tillför massor till ett akvarium. De jag har heter Pseudanthias tuka. De är några av mina favoritfiskar, men man bör nog ha provat på några olika arter anthias innan man skaffar tuka. De är några av de svåraste fiskar att få att äta och de allra flesta svälter ihjäl i akvarium. Läs gärna på om dem, här är en länk till bra läsning om tuka.

http://www.manhattanreefs.com/forum/reefs-magazine/71849-boldly-colored-beauties-tuka-anthias.html

Det finns en ganska ny tråd om anthias du kan kika i också, jag la in en lista där över svårighetsgrad på olika anthias. Listan ska inte tolkas bokstavligt men ger en fingervisning om utmaningsgraden.

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=37213

Men du har helt rätt i att man ska ha ett stim anhias i ett korallkar! :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Mina Tuka tar tyvärr inte någon form av torrfoder. Nån har smakat på guppygranulat som är pyttesmått men inte mer.

Disparen åt som grisar efter 20 minuter i burken, men jag har inte provat torrfoder på dem än. Tror inte det blir nått problem med dem att ta det.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad fult det var! Tycker din gamla burk var klart mycket snyggare.. Tråkigt att du inte vill hålla på med SPS precis som alla andra. Det enda som var lite okej var bilderna på fiskarna som du har lyckats få till ganska bra. Eller har du gjort som alla andra och kört Photoshop eller vad det nu heter

Stefan Isaksson

I från Upplands Väsby

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Tänkte att det var dags att lägga in några bilder igen.

Börjar få bättre kläm på kameran nu när man använt den ett tag!

Acanstrean bråkade lite med mig i bildbehandlingsprogramet så det röda/oranga ser en aning "glansigare" ut på bild än i verkligheten. Men bilden vart skarp och trevlig förutom det.

Har upptäckt att att ta bilden är betydligt lättare än att få till den i bildbehandlingsprogramet utan att det ser konstgjort/urvattnat ut!

08022011-DSC_0008.jpg

08022011-08022011-DSC_0014.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hjärnkoraller och Acanstreor finns hos de flesta handlare Virse. Gäller nog bara att vara på plats när de är där!

Passar på att lägga in lite brunfärgad korall medans jag har farten uppe! Mellangyllenbrunbeige med blå toppar! :)

Den har tacksama polyper att ta bilder på!

5418966947_23b7aecc60_b.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kul att ni tycker om bilderna!

Själv tycker jag det är lika roligt att fotografera korallerna just nu som att sköta karet så karet blir kanske lite lidande av det!´

Här kommer en zoanthus som var med alldeles i början av tråden då jag körde övningsfoto med Jani!

Nu börjar det likna nått så att man slipper beskära bilden så hårt. :)

05022011-DSC_0015.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kör med en Nikon D90 med Sigma 70mm F2.8 EX DG MACRO.

Är mycket nöjd med det objektivet, klart prisvärt.

Norberg , upplever du objektivet snabbt eller långsamt när du tar bilderna ? Har själv ett 50 resp 105 i samma sigma serie.

Mvh Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kul att ni tycker om bilderna!

Själv tycker jag det är lika roligt att fotografera korallerna just nu som att sköta karet så karet blir kanske lite lidande av det!´

Här kommer en zoanthus som var med alldeles i början av tråden då jag körde övningsfoto med Jani!

Nu börjar det likna nått så att man slipper beskära bilden så hårt. :)

05022011-DSC_0015.jpg

Photoshop 2 eller har du version 3 ??

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...