Gå till innehåll

LED ljusrör farligt?


Mrbw

Rekommenderade inlägg

Någon här på forumet som använder LED ljusrör till sitt kar?

Har du märkt av detta?

"I LED-ljusrör som ersätter lysrör har upptäckts en mycket allvarlig brist som äventyrar säkerheten för den som byter lampan. Vid byte av ett LED-ljusrör är det möjligt att få en elstöt från den ena ändan av röret medan den andra ändan är fast vid lamphållaren."

källa: Tykes.fi/sv

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Finns det folk som inte drar ut strömmen när de byter lampor? Tycker nästan man får skylla sig själv...

Det är nog många som bara vrider på ledröret vid byte som vid ett byte av ett vanligt rör då kontakten mot "blecken" bryts.

Tycker det verkar märkligt att det ska vara möjligt att få en stöt om det nu inte finns något inbyggt i ledrören som kan ge av en svagare "laddning".

Helt klart tycker jag att en varning kan vara på plats utan att idiotförklara folk.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En del ledrör leder ström från ände till ände. Det betyder att det kan vara livsfarligt att stoppa ena änden av röret i hållaren när man håller i den andra änden. De har försäljningsförbud i Sverige men det finns privatimport. Det är nya ofarliga typer på gång (kanske kan gå att få tag i redan).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En del ledrör leder ström från ände till ände. Det betyder att det kan vara livsfarligt att stoppa ena änden av röret i hållaren när man håller i den andra änden. De har försäljningsförbud i Sverige men det finns privatimport. Det är nya ofarliga typer på gång (kanske kan gå att få tag i redan).

Jo de finns

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vart skulle man kunna få tag på dessa nya LED-ljusrören?

Off topic: Jag ska antagligen sätta upp mitt 110L och ha salt. Men behöver byta ut lysrör, då jag inte kan speciellt mycket om just ljusrör etc, passar jag på att fråga er här på forumet. Vilka LED ljusrör skulle ni rekommendera till mig att skaffa och hur starka behöver dom vara? Jag ska endast ha mjukisar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

https://www.saltvattensguiden.se/annonser/showproduct.php?product=8086

https://www.saltvattensguiden.se/annonser/showproduct.php?product=10335&cat=6

om de finns kvar. Annars borde de kunna gå att beställa från affärer som handlar med Akvarieteknik .

Du bär ha två 500 i ditt akvarium (minst) - gärna då ett blått och ett reefwhite.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...