Reuben Postat 6 mars 2011 Postat 6 mars 2011 just det ja... Beställde hur som helst precis 10st sånna drivers Citera
Lasse Postat 6 mars 2011 Författare Postat 6 mars 2011 just det ja... Beställde hur som helst precis 10st sånna drivers Rapportera gärna här hur det funkar att beställa från demMVH Lasse Citera
_Manne_ Postat 6 mars 2011 Postat 6 mars 2011 skulle ni träffa på någon dimbar driver som går att dimma 100% så hojta gärna till.mvh manne Citera
Jonas Am Postat 6 mars 2011 Postat 6 mars 2011 (ändrat) Den jag länkade till Wrang är inget att ha, enligt bilden. Säger till om jag hittar något annat.Manne är du ute efter en 1000mA? Ändrat 6 mars 2011 av Jonas Am Citera
Jonas Am Postat 6 mars 2011 Postat 6 mars 2011 Här kanske finns något? inget pris dock, men det är ju bara att dra iväg ett mail.http://sooper.en.alibaba.com/productgrouplist-210721371/LED_0_1_10V_dimming_driver.html#products Citera
Lasse Postat 6 mars 2011 Författare Postat 6 mars 2011 Nu har jag provat lite grand med styrningarna. jag har nu 5 drivers inkopplade. En för 3 stycken 10 watts Royal Blue samt 1 driver 30 watts kallvit på prototypen. På skarp vers 1 har jag en driver till 3 st 10 watts Royal blue, 1 st driver till 3 st 10 watts 10 000 K samt en stycken driver till 3 st 10 watts 16 000 K. Just nu så har jag bara två kanaler för min profilux för dimning. De är kopplade till 1 st GHL EVG-AP-2F EVG-control board PL-0058. De tre vita drivrarna styr av en 0-10 V styrsignal och matas via det ena reläet. De två blå drivrarna styrs via den andra 0-10 V kanalen och är kopplade via det andra reläet. Det går alltså att styra minst 3 st 30 watts drivrar med en 0-10 V signal och ha 90 watts LED drivrar kopplade till ett strömrelä.Jag har beställt ett utbyggnadskort så jag får 4 stycken nya 1-10 V utgångar (GHL PLM-4L PL-0370) samt 2 st extra styrkort för två kanaler. Jag kommer då att få möjlighet till 6 stycken separata dimningskanaler så jag kan simulera ljusets vandring över himlavalvet Har också specialbeställt 2 stycken 900 mA dimbara drivers för 62 watt så att jag kan köra 60 watt vitt på en ballast.Upphägningen är dock inte löst än. Mina 150 watts metallhalogen hänger ca 15 cm över ytan men jag skulle vilja ha dessa LED armaturer närmare vattenytan, ca 5 cm kanske. Då kommer dock problemet med att nå ner i karet om man vill göra någonting. Det skulle också vara väldigt bra om det lätt gick och flytta runt enheterna så att man kunde koncentrera ljuset där det behövs. Funderat på någon typ av glidskenor. vi får se hur det blir.MVH Lasse Citera
johan_f Postat 7 mars 2011 Postat 7 mars 2011 Nu har jag provat lite grand med styrningarna. jag har nu 5 drivers inkopplade. En för 3 stycken 10 watts Royal Blue samt 1 driver 30 watts kallvit på prototypen. På skarp vers 1 har jag en driver till 3 st 10 watts Royal blue, 1 st driver till 3 st 10 watts 10 000 K samt en stycken driver till 3 st 10 watts 16 000 K. Just nu så har jag bara två kanaler för min profilux för dimning. De är kopplade till 1 st GHL EVG-AP-2F EVG-control board PL-0058. De tre vita drivrarna styr av en 0-10 V styrsignal och matas via det ena reläet. De två blå drivrarna styrs via den andra 0-10 V kanalen och är kopplade via det andra reläet. Det går alltså att styra minst 3 st 30 watts drivrar med en 0-10 V signal och ha 90 watts LED drivrar kopplade till ett strömrelä.Jag har beställt ett utbyggnadskort så jag får 4 stycken nya 1-10 V utgångar (GHL PLM-4L PL-0370) samt 2 st extra styrkort för två kanaler. Jag kommer då att få möjlighet till 6 stycken separata dimningskanaler så jag kan simulera ljusets vandring över himlavalvet Har också specialbeställt 2 stycken 900 mA dimbara drivers för 62 watt så att jag kan köra 60 watt vitt på en ballast.Upphägningen är dock inte löst än. Mina 150 watts metallhalogen hänger ca 15 cm över ytan men jag skulle vilja ha dessa LED armaturer närmare vattenytan, ca 5 cm kanske. Då kommer dock problemet med att nå ner i karet om man vill göra någonting. Det skulle också vara väldigt bra om det lätt gick och flytta runt enheterna så att man kunde koncentrera ljuset där det behövs. Funderat på någon typ av glidskenor. vi får se hur det blir.MVH LasseLasse du har inte märkt av något med varma kablar med så många dimmade drivare? Sent from my iPhone using Tapatalk Citera
_Manne_ Postat 7 mars 2011 Postat 7 mars 2011 Den jag länkade till Wrang är inget att ha, enligt bilden. Säger till om jag hittar något annat.Manne är du ute efter en 1000mA?Japp 1000mA , eller något mer.. Mvh manneSent from my iPhone using Tapatalk Citera
Lasse Postat 7 mars 2011 Författare Postat 7 mars 2011 Lasse du har inte märkt av något med varma kablar med så många dimmade drivare? Nej - har iofs inte känt explicit på kablarna - bara på drivrarna och chipen. Skall kolla under dagen. Kommer ju att ha 10 dimmbara drivrar sedan. Dessa skall dimmas från 6 kanaler. MVH Lasse Citera
Lasse Postat 9 mars 2011 Författare Postat 9 mars 2011 Nu har jag gjort en modul till med lite förbättringar. Jag har limmat fast en digital tempgivare och isolerat lödningarna med krympslang. Gjorde inte det på nummer ett vilket jag borde tängt på. Får isolera det med silikon i stället. När jag startade upp 2:an så har jag igen fått problemet med flackande ljus. Det är dock på en ny driver som jag inte kört innan så det återstår att se om det är inkörningsproblem vilket det verkar ha varit på några av de andra drivrarna. Fortsätter flackandet så skall jag byta vilken kedja av chip jag kör på den drivern så jag kan utesluta chip-problem. Den verkar att ge lite låg volt vid fullt ös om jag jämför med de andra. Jag skall i alla fall köra in dem under natten så får vi se om det går jämnare i morgon.Jag gjorde en liten parmätning när bägge ligger bredvid varandra och på en rektangel på ungefär 30 * 20 cm och 20 cm avstånd så fick jag mellan ca 830 och 1028 i PAR. Godkänt tycker jag.MVH LassePS - det går att styra 4 stycken drivrar på en GHL 0-10 Volts kanal. Citera
Lasse Postat 10 mars 2011 Författare Postat 10 mars 2011 Gjort lite mer tester och det verkar som det är chippen som bråkar och att de behöver en "inbränningstid" för att bli stabila. Det märkliga är att framledningsspänningen verkar variera lite vid samma mA nivå på åtminstone ett av chippen. Nu får jag lite flimmer precis innan det släcks så att ha haft igång på fullt lyse under natten har hjälpt till att stabilisera systemet verkar det som. Jag har sett detta också tidigare som jag rapporterat, de modulerna fungerar dock suveränt nu.Det kan också vara så att jag belastar reläet till GHL-styrningen lite väl mycket just nu - att köra 4 drivrar på sammanlgt knappt 200 watt över et relä kan vara lite för mycket. Får dock snart hem två nya, tvåkanaliga styrmoduler samt ett expansionskort så då kan jag koppla mindre drivrar per relä.MVH Lasse Citera
thore kjellberg Postat 10 mars 2011 Postat 10 mars 2011 Lasse-villka dioder (10 och/eller30W) har du använt för att mäta PAR-värderna?-vad menas med "explicit"? Citera
Lasse Postat 10 mars 2011 Författare Postat 10 mars 2011 Det senaste nu så har jag bara använt 10 wattare. Varje modul innehåller 3 st på 10 000K, 3 st på 16 000 K och 3 st royal blue. Jag kommer ha två sådana moduler och sedan tv där de 3 st 10 000 K är utbytta av ett 30 watts chipVad explicit betyder - ja det är ett mångtydigt ord. Jag har använt det i betydelsen uttryckligen En liten hobby jag har att då och då få folk att googla MVH Lasse Citera
thore kjellberg Postat 10 mars 2011 Postat 10 mars 2011 Lasse FJag skulle se fram emot att du testade med några 10 wattare som startade klockan 09 och når sitt maximum kl11 till kl14 för att sedan slockna kl18.Nästa test vore att komplettera med 30 wattarna mellan kl11 och kl14 för att utgöra simulerad zenit.Du kan ju detta med dimmning.-Vad säger du om detta skamliga förslag?-vilka färger har du tänkt använda?P.S. Vilka mått har ditt 450-liters akvarium? Citera
Lasse Postat 10 mars 2011 Författare Postat 10 mars 2011 Min tanke nu är att ha två plattor med bara tio wattare (som på bilderna där jag iofs satt ihop plattorna för test) en platta på varje sida av akvariet (120 cm långt).Mellan dessa två kommer jag att ha två plattor bestående av en 30 wattare och två rader 10 wattare. Tanken är sedan att de blåa chipen (totalt 12 stycken - ca 120 watt) kommer att vara i två grupper som tänds upp via dimringsfunktionen på morgonen - en mycket sakta uppdimning - kanske under tre - fyra timmar. Sedan vid 12 tiden börjar de vita (i detta fall 3 * 10 watt 16 000 K och 3*10 watt 10 000) chippen på modulen längst till höger att dimma upp låt oss säga under två timmar. en halvtimme senare så startar modul 2:s vita (en 30 wattare och 3 st *10 watt 16 000 K) upp (fortfarande under 2 timmar), ytterligare en halvtimme senare modul 3:s (som är samma som modul 2) och ca 13:30 sektion 4:s vita (som är samma som modul 1) 15:30 ( i mitt exempe)l så har man full effekt. dett har man sedan under några timmar och sedan börjar man dimma ner modul 1 och vid 20 tiden är allt vitt släckt. det blåa går dock på ett tag till. sedan har jag en annan LED ramp och två lysrör som jag fortfarande inte vet om jag skall använda i denna uppställning.MVH Lasse Citera
_Manne_ Postat 10 mars 2011 Postat 10 mars 2011 Ser riktigt bra ut Lasse ! Syns verkligen att du har gott om tid!! En annan hinner inte hälften av vad man vill..Mvh manneSent from my iPhone using Tapatalk Citera
Lasse Postat 10 mars 2011 Författare Postat 10 mars 2011 Ser riktigt bra ut Lasse ! Syns verkligen att du har gott om tid!! En annan hinner inte hälften av vad man vill..Mvh manneSent from my iPhone using TapatalkJag tror inte du vill byta med mig den 31/3 ändå Manne - och tiden därefter Hur mycket W kommer du köra totalt Lasse?Det blir installerat 360 watt med dessa moduler. Har 50 watt redan LED samt 2*54 watt lysrör = då teoretiskt ungefär 500 watt. I verkligheten (eftersom jag kör på 900 mA) så blir det (uppmätta Volt) 145 W (18 st 10 wattare vita) plus 108 watt Royal Blue plus 46 watt ("30"-wattarna) = ca 300 watt. det vill säga ungefär som mina två 150 watts metalhalogen jag har nu. Vet inte om jag skall ha kvar lysrören. Min första LED får dock bli kvar tills vidare.MVH Lasse Citera
Jonas Am Postat 10 mars 2011 Postat 10 mars 2011 ......Det kan också vara så att jag belastar reläet till GHL-styrningen lite väl mycket just nu - att köra 4 drivrar på sammanlgt knappt 200 watt över et relä kan vara lite för mycket. Får dock snart hem två nya, tvåkanaliga styrmoduler samt ett expansionskort så då kan jag koppla mindre drivrar per relä.MVH LasseNu förstår jag inte din inkoppling riktigt.Du har väl kopplat en GHL/PWM utgång till 4 PWM ingångar? Vart sitter relät och vad har den för funktion där?.Bild kanske? Citera
_Manne_ Postat 10 mars 2011 Postat 10 mars 2011 Nu förstår jag inte din inkoppling riktigt.Du har väl kopplat en GHL/PWM utgång till 4 PWM ingångar? Vart sitter relät och vad har den för funktion där?.Bild kanske?Ghlen som sådan klarar inte belastningen från fyra drivers på en 1-10v styrning. Så Lasse har ett reläkort från ghl som i sin tur pallar driversen belastning samt att han kan stänga spänningen helt till dom via ett uttag.Mvh manneSent from my iPhone using Tapatalk Citera
Jonas Am Postat 10 mars 2011 Postat 10 mars 2011 Ok då är jag med, annars kanske en transistor skulle funka som ett alternativ.Antar att ni provat att ha flera zenerdioder i serie för att komma under 1V strecket? Citera
_Manne_ Postat 10 mars 2011 Postat 10 mars 2011 Ok då är jag med, annars kanske en transistor skulle funka som ett alternativ.Antar att ni provat att ha flera zenerdioder i serie för att komma under 1V strecket?Att komma under 1volt var lätt visade det sig.. Man ställde det i program varan till ghlen.. Så problemet ligger i driversen , dom klipper helt enkelt dom sista 5-15 % när dimningen är på väg ner.. Dimmar man väldigt snabbt så visst , då kanske man inte brytt sig ,men nu vill man dimma tex över en timme o då blir det inte bra.. När cree dioden är som mörkast så är det väldigt ljust ändå.. Tror du förstår.Mvh manneSent from my iPhone using Tapatalk Citera
Jonas Am Postat 10 mars 2011 Postat 10 mars 2011 Provat zenerdiod efter drivaren?En tråkig variant är ju en effekt resistor i lämplig resistans men då tappar man ju även effekt på högsta läget, samt eldar för kråkorna vilket man inte heller vill.GHL'en har någon provat att mäta Hz/duty cycle med en multimeter. Citera
_Manne_ Postat 10 mars 2011 Postat 10 mars 2011 Provat zenerdiod efter drivaren?En tråkig variant är ju en effekt resistor i lämplig resistans men då tappar man ju även effekt på högsta läget, samt eldar för kråkorna vilket man inte heller vill.Jag har inte provat att mecka på det sättet.. Besitter inte kunskapen om elen, följde bara en enkel ritning.. Mvh manneSent from my iPhone using Tapatalk Citera
_Manne_ Postat 10 mars 2011 Postat 10 mars 2011 Jag själv har bara mätt att den verkligen gick ner till noll volt och inte en volt som alternativet är från början.Mvh manneSent from my iPhone using Tapatalk Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.