Christer T Postat 10 februari 2011 Postat 10 februari 2011 Höll på att meka runt i burken då jag drog ner ett rakblad modell stort som i lungt mak singlade runt en stund för att sedan försvinna rätt in i revet. Är det någon som har en aning om hur skadligt det kan vara att låta det ligga kvar? Har försökt med fingrar, tänger och magneter men jag får inte tag i det. Får riva en god del av inredningen för att få upp det. Citera
Reuben Postat 10 februari 2011 Postat 10 februari 2011 tyvärr måste den ut, den kommer rosta vilket är skadligt för alla koraller... I ett mindre akvarium är det dödligt men i 700liter... hmmm vågar inte säga, skulle absolut inte lämna kvar iaf. Citera
-=Mr_B=- Postat 10 februari 2011 Postat 10 februari 2011 Det är ju ingen järnbeslagen kista / tunna, som man ser i en del större akvarier, så även om det inte är optimalt tror jag inte det är dödligt farligt. Däremot tror jag att det kan vara en källa till järn för en del mindre roliga alger. Med andra ord, farligt, nej, olämpligt, visst.Men det är en personlig åsikt...B! Citera
Wiking Postat 10 februari 2011 Postat 10 februari 2011 Bra jobbat Christer, nu kan du sova lugnt;) Citera
Lasse Postat 10 februari 2011 Postat 10 februari 2011 Är det vanligt bondjärn så är det ingen fara - testade du inte ett par gamla hederliga muttrar Ingemar?MVH Lasse Citera
Marko Postat 10 februari 2011 Postat 10 februari 2011 Bättre att köra med vattentät trimmer med senilsnöre om du ska ge dig på att raka fiskarna :-D Citera
Wiking Postat 10 februari 2011 Postat 10 februari 2011 Är det vanligt bondjärn så är det ingen fara - testade du inte ett par gamla hederliga muttrar Ingemar?MVH LasseDet stämmer att jag för något/några år sedan testade ett par gamla rostiga engelska muttrar från min MGB i avsikt att tillföra lite järn, och det var inget i karet som klagade på det Citera
Christer T Postat 10 februari 2011 Författare Postat 10 februari 2011 Det stämmer att jag för något/några år sedan testade ett par gamla rostiga engelska muttrar från min MGB i avsikt att tillföra lite järn, och det var inget i karet som klagade på detSå motorolja var inte heller ngt problem? Citera
greger Postat 11 februari 2011 Postat 11 februari 2011 Som jag ser det , så är nog raklöddret mycket farligare än rakbladen! Citera
Luddox Postat 11 februari 2011 Postat 11 februari 2011 Om det är ett "seriöst" rakblad så kan man utgå från att det innehåller järn, lite kol, en bit över 10% krom och en hel del nickel. Detta är en ungefärlig sammansättning för de rostfria stål som används till bl a rakblad.. Citera
Laggeman Postat 11 februari 2011 Postat 11 februari 2011 Och trots det så rostar de. Skamligt att kalla något för rostfritt när det ändå rostar, är min åsikt. Citera
Wiking Postat 11 februari 2011 Postat 11 februari 2011 Så motorolja var inte heller ngt problem? Christer, det högg i hjärtat. Detta påhopp skall jag minnas länge och använda mot dig den dag jag finner lämplig;)Ha en bra helg! Citera
Luddox Postat 12 februari 2011 Postat 12 februari 2011 "Rostfritt stål" är en ungefär lika exakt benämning som "flygplansaluminium", vilket de flesta minificklampor tydligen är gjorda i enligt reklamen Går man upp i högre procent krom o nickel mm blir det så kallat syrafast rostfritt stål, och då rostar det faktiskt rätt lite.. Å andra sidan blir då rakbladen väl dyra.. Citera
Laggeman Postat 13 februari 2011 Postat 13 februari 2011 Ja, rent prismässigt så är väl syrafast rostfritt ca dubbelt upp mot vanlig rostfritt. Vill minnas inköparen på jobb sa det, iofs så finns det ju en massa varianter och kvalitéer där med. Citera
Hirez Postat 13 februari 2011 Postat 13 februari 2011 Fast något som inte rostar och håller länge skulle ju vara en fin fördel, även fast priset skulle vara högre? Citera
Luddox Postat 13 februari 2011 Postat 13 februari 2011 I rakbladens värld är det väl dock skärpan det som gör att man byter, inte att det börjat rosta Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.