Maglofster Postat 21 februari 2011 Författare Postat 21 februari 2011 Fick ett samtal från en viss källare i Bromma. Så denna vecka bler det leverans av burk + sump! Jippie
Akvarielagret Postat 21 februari 2011 Postat 21 februari 2011 Fick ett samtal från en viss källare i Bromma. Så denna vecka bler det leverans av burk + sump! Jippie Ledsen att vi inte höll tiden:skrattar:
Maglofster Postat 21 februari 2011 Författare Postat 21 februari 2011 Vad ska man säga? Jag bockar och bugar
Maglofster Postat 22 februari 2011 Författare Postat 22 februari 2011 Bänken som jag ritat och min snickarkompis byggt i sin verkstad drämde vi ihop idag!Bänken kom i delar.Benen bultas fast i bottendelen - allt är 120x45 reglar. Benen är konstruerade av skruvade och limmade dubbla 120x45 reglar. Så 120x90 ben helt enkelt.Bottendelen har försänkt golv av målad MDF. Skivan vilar på sex st 45x45 reglar som är skruvade i ramverket i botten.Detaljstudie på ovansidan av benen. Man ser pinnbulten som det totalt finns åtta st av. Dessa gör att man "enkelt" kan montera isär bänken vid flytt. Man ser också en del av en täcksida av vitlackad MDF som sitter ytterst.Ett ben fastbultat i bottendelen. Reglarna ligger "omlott" för att förstärka konstruktionen.Del av botten sett ovanifrån.
Maglofster Postat 22 februari 2011 Författare Postat 22 februari 2011 Ovandelen är nu fastbultad i benen. Förstärkt med 120x45 reglar samt 20mm MDF ovanpå. I bakkant ser man ett hål för rördragning. Hålet är ca 55x10 cm. Rören kommer gå genom akvariets botten.Det är dörrar på de tre sidor man ser akvariet från.Rördragninshålet ovaninfrån. 1 cm frigolit ligger ovanpå MDF:en.En riktigt stor pjäs. En rumsavdelare med vattnet i ögonhöjd, precis som jag ville ha det Klart!
hansson_1985 Postat 22 februari 2011 Postat 22 februari 2011 snyggt!! ser ut som att den kommer att hålla!!!
hansson_1985 Postat 22 februari 2011 Postat 22 februari 2011 hur hög är den föresten? och hur högt var karet?
Maglofster Postat 22 februari 2011 Författare Postat 22 februari 2011 Strax över en meter, karet är 60, med 55 till vattenytan.
hansson_1985 Postat 22 februari 2011 Postat 22 februari 2011 okej. såg ut som bänken var 150 nästan. har du tänkt att bygga nån huv till MH + T5,orna?
Maglofster Postat 22 februari 2011 Författare Postat 22 februari 2011 Hehe, då hade det blivit tufft att få in belysning Vi har iofs 2,60 i tak. Men ändå. Ska inte köra nån huv till att börja med i varje fall, är ganska nöjd med hur spridningen ser ut på mina armaturer.
Edward Postat 22 februari 2011 Postat 22 februari 2011 Pyssel är livets syssel, Damn vilken snygg bänk
Marko Postat 22 februari 2011 Postat 22 februari 2011 Bra Maglofter, nu får du anmäla bänken till civilförsvarsförbundet (08-629 63 60) så att dom vet att det finns ett gediget stridsvagnshinder tillgängligt i Stockholmsområdet ifall Röd Fi skulle komma rullande över gränsen! :-)
blackizzz Postat 22 februari 2011 Postat 22 februari 2011 ^^ Haha, Håller med, det där kan lätt stoppa en stridsvagn. inget fuskbygge här inte
Maglofster Postat 23 februari 2011 Författare Postat 23 februari 2011 Ja, jag bor ju ganska nära Muskö. Så skulle Fi landstiga där så kan detta stridsvagnshinder med lätthet placeras på väg 73 mot Stockholm. Kan ju komplettera med att kasta drakfiskar på dom kanske?
petnym Postat 23 februari 2011 Postat 23 februari 2011 Bra Maglofter, nu får du anmäla bänken till civilförsvarsförbundet (08-629 63 60) så att dom vet att det finns ett gediget stridsvagnshinder tillgängligt i Stockholmsområdet ifall Röd Fi skulle komma rullande över gränsen! :-)Ja, annars kanske de vill använda bänken som skyddsrum. Den ser ju ut att palla vad som helst.
Maglofster Postat 23 februari 2011 Författare Postat 23 februari 2011 Hehe, stabil är den. Nu ska vi dock inte jinxa detta totalt, för då ramlar den väl ihop som en hög med rutten masonit när jag väl fyllt på med vatten i burken. Och, ja, jag får faktiskt plats inuti. Men när mitt hemmasnidade ATS är installerat kan jag glömma det
Maglofster Postat 25 februari 2011 Författare Postat 25 februari 2011 Jahopp, dags att göra armhävningar. Imorrn blir det leverans av burken. Väger en del och det är halt och snöigt ute. När den väl är inne ska den upp, högt..
hansson_1985 Postat 25 februari 2011 Postat 25 februari 2011 Hej! Jag kan lova dig att karet kommer att vara tunkt. det borde väga lika mycket som mitt kar då vi har lika många liter. Jag fick tag på ett par sugkoppar och det är jag glad för. vi var 2 som lyfte mitt.. 4 st hade varit mer lagom..
Maglofster Postat 25 februari 2011 Författare Postat 25 februari 2011 Mmm, vi var två på mitt Elos 120 och det var hur lungt som helst, men detta är lite mer glas. Nu kommer vi vara i varje fall tre personer och med sugkoppar.
Maglofster Postat 26 februari 2011 Författare Postat 26 februari 2011 Sådärja! Sump och burk på plats! Och det innan 9 på morgonen! På bilden ser ni "the usual suspect", Christer från Akvarielagret.Resten av dagen stavas PVC och Tangit. Jag har reefscapen klar. Jag har meckat klart i sumpen och den står nu och puttar med skummare och reaktor med biopellets. Så det som fattas nu är att fylla karet med osmosvatten, typ 550 liter.
Maglofster Postat 26 februari 2011 Författare Postat 26 februari 2011 Svårt att få bra bilder när det är dags att åka iväg på middag NU NU NU! (enligt sambon). Men scapen har en extrem djupkänsla.
blackizzz Postat 26 februari 2011 Postat 26 februari 2011 Vackert, Bra jobbat, ser riktigt naturligt ut =D
Akvarielagret Postat 26 februari 2011 Postat 26 februari 2011 Sådärja! Sump och burk på plats! Och det innan 9 på morgonen! På bilden ser ni "the usual suspect", Christer från Akvarielagret.[ATTACH]54117[/ATTACH]Resten av dagen stavas PVC och Tangit. Jag har reefscapen klar. Jag har meckat klart i sumpen och den står nu och puttar med skummare och reaktor med biopellets. Så det som fattas nu är att fylla karet med osmosvatten, typ 550 liter.Tycker inte mina muskler framhävs på bilden-ciggar-Men det var kul att åka till Dalarna-bil-å grattis till ett kanonhus, bergsklättring för den modigaå inte minst snygga koraller i mörkret
Akvarielagret Postat 26 februari 2011 Postat 26 februari 2011 Sådärja! Sump och burk på plats! Och det innan 9 på morgonen! På bilden ser ni "the usual suspect", Christer från Akvarielagret.[ATTACH]54117[/ATTACH]Resten av dagen stavas PVC och Tangit. Jag har reefscapen klar. Jag har meckat klart i sumpen och den står nu och puttar med skummare och reaktor med biopellets. Så det som fattas nu är att fylla karet med osmosvatten, typ 550 liter.Denna bild är toppen om man vill kolla påvanligtFloatglas och Optivitglastre sidor är Optivit baksidan är Floatglas
Rekommenderade inlägg