Gå till innehåll

Mitt första. RSM130


Piraterna

Rekommenderade inlägg

Efter en hel dels läsande och terroriserande av skötarna till naturhistoriska museets akvarium var det dags för ett eget. Eftersom mitt boende bara tillåter ett litet kar la jag upp en annons och fick snabbt ett svar. Detta ledde till att jag nu har ett RSM 130liters som var igång vid köpet med allt inkl vatten som ingick (ja, jag har gjort små byten). Mina invånare är;

Två Clowner som håller till och håller av sin bubbelanemon.

En Palett Kirurg som är precis så virrig som Doris.

En Lawnmower Blenny, äter bös från LSen som bara den

En Putsarfisk som är den som är mest framåt/framme

Två mandariner som äter fryst som komplement

En pepparmintsräka som inte syns så mycket men ömsade skal alldeles nyss.

En sjöborre som skalet från räkan har fastnat i.

En Ormsjöstjärna, eventuellt en pytteliten till som håller till i en stor LS

Två Mitrax krabbor som jag skymtar fram mellan stenarna då och då

Och några stora turbosniglar som hela tiden försöker ta sig in i skummarbalkongen.

Och lite blandade koraller både hårda och mjuka bland annat kenyaträd och knappar.

Min teknik är;

RSM 130 D

Aqua medic, Ocean Light 150w MH 2xT5

I skrivande stund har jag bara haft det några dagar så det är lite tidigt att säga hur det går. Men inget har gått och dött för mig ännu bortsett från min Fox Face som begick självmord första natten genom att hoppa ur akvariet. Hittade den på morgonen stendöd och hårdbevakad av mina katter.

Ser med andra ord med tillförsikt på framtiden som akvarist.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tackar, dessvärre visade den sig ha en baksida.

Min anemon hade under natten klättrat upp och kilat fast sig i skummarkoppen. Han lever dessvärre inte längre, någon som har några bra tips på hur man skall undvika detta?

(jag betackar mig från alla pekpinnar och liknande kommentarer, vill bara ha råd)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Anemoner har en förmåga att leta sig uppåt, hade en som precis som din letade sig rakt in i en pump och avled. Tips är att bygga scapen i en pyramidform från sidorna in mot mitten, "revpelare" om du vill ha anemon i alltså så den ej kan nå pumpar etc som sitter i hörnen på rsm karet visst kan anemoner gå upp på glaset nerifrån botten men tror den nöjer sig med att sitta och mysa i mitten

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Köp akvarie epoxy. både deltec och D-D gör sånt, den ena är grå den andra är rosa (eller "coralline color"), men det är samma sak. Lätt att knåda ihop och arbeta med just för att fästa stora stenar. Lim kan bli svårt när du har stora och ojämna ytor.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur kom din anemon till skummarkoppen i ett RSM130?

Precis min undran.

Tror hon hade staplat upp sten till toppen av akvariet
Men sitter inte skummaren på baksidan, i sumpen?
...både deltec och D-D gör sånt...

D&D och Deltec är samma företag.

Det finns också en variant av "lim" som är som cement, man blandar det med vatten och sen arbetar man in det så det får samma form och struktur som stenen, ser väldigt naturligt ut. Finns en variant från KZ som heter Speed-glue jag själv testat som funkat kanon. Blir lite dimmigt i vattnet en stund efter bara, men det försvinner i skummaren efter ett tag.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Precis min undran.

Men sitter inte skummaren på baksidan, i sumpen?

D&D och Deltec är samma företag.

Det finns också en variant av "lim" som är som cement, man blandar det med vatten och sen arbetar man in det så det får samma form och struktur som stenen, ser väldigt naturligt ut. Finns en variant från KZ som heter Speed-glue jag själv testat som funkat kanon. Blir lite dimmigt i vattnet en stund efter bara, men det försvinner i skummaren efter ett tag.

my bad, skummarbalkongen såklart.

Cement låter bra, jag vet inte om min sjöborre är för stor men den välter ner det mesta som inte är fastkilat.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är nackdelen med sjöborrar. Jag har själv en som har för vana att dra ner allt som inte sitter fast, därför limmar jag numera det mesta som ska sitta på stenen, på gott och ont. (Det blir ju svårt att flytta om man nu skulle vilja det.)

Har du någon pump i karet så är det ofta en bra idé att "anemonsäkra" dessa med en rund filtersvamp som man kan ta loss och rengöra en gång i veckan tex. Då kan inte anemonen sätta sig på insuget och fastna. Man kan då också göra sin scape hur man vill.

Här har du ett exempel på vad man kan göra med Speedglue:

http://www.ultimatereef.net/forums/showthread.php?t=309538

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Fin scape och gott om utrymme för att slätta ner färgklickar.

Har du tänkt dig att du skall plocka i och byta ut koraller tills du får det helt fullt med de färger och arter du vill ha eller skall du låta dem växa in i ytan som du har skapat med pelarna?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har en helt annan scape nu för jag hat lagt i en massa mer LS. Jag kommer sälja av allt jag inte vill ha nu på onsdag(träffen). Fyllt på med LS sand och två nya anemoner har flyttat in så jag flyttar runt saker så de skall passa dem. Det blir nog en stor beställning senare i vår med det jag vill ha.

Bilder kommer bara jag får lite tid över från skolan :D

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Taget en timme innan MH tänds så allt håller fortfarande på att vakna. Ber om ursäkt för den dåliga kvalitén, min Ifån är efterbliven.

Min Rose BTA sväller till ca 3-4ggr så stor och det skall bli väldigt intressant att se hur den andra vita BTA'n som flyttat sig dit under natten reagerar när den märker att den får konkurrens om ljuset. (den sitter inne i grottan ca 12cm ovanför min rose)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...