Gå till innehåll

Teds Juwel Vision 450


Tedd

Rekommenderade inlägg

  • Svar 208
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Tjenare, guiden. Jag sitter och försöker hitta svar på internetet, men det är inte så lätt.

Så här ligger det till:

Mitt lilla 40 liters kar står nu med sina 40 liter vatten och har levande sand och levande sten.

Som ni vet köpte jag ett 100 liters kar för ett tag sen och har nu blandat saltvatten i det. Nu är frågan vad ska jag göra?

Jag har varit och köpt en påse med 4 kg mer levande sand och har då totalt 8kg levande sand och köpte 5 kg sten så har cirka 10 kilo levande sten nu.

Vad kan jag göra? Ska jag göra A eller B

A. Jag tömmer akvariet på vatten så att cirka 60 liter saltvatten är kvar, sen så tar jag och tar ut fiskarna och mina andra djur ur mitt lilla kar och lägger i ett annat kar, sedan lägger jag i påsen med levande sand och sen den levande sanden från mitt lilla akvarium och sedan levande stenen och vattnet.

B. Jag lägger i den påsen med levande sand jag har köpt i akvariet och sedan börjar en ny akvarieprocess från noll.

Vad ska jag göra?! Tacksam för er hjälp.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du ska alltid börja att lägga i stenen. Detta för att inte grävande djur ska kunna få till ett stenras med eventuell sprucken ruta som följd.

Ska du flytta över allt till det stora karet? Jag hänger inte med riktigt på den punkten. Men om jag varit du så hade jag tagit ur lite vatten från det stora, lagt över stenen, sen fyllt på med sand, både ny och "gammal" och sen fyllt upp med det nya vattnet. Jag hade passat på att vaska den "gamla" sanden i det lilla karet, sen hade jag tömt det i avloppet.

Sen är det bara att vänta. Har du fått din nitrit-topp i det lilla karet tror jag inte att du kommer få det i det stora, bara för att du fyller på med mer sten och sand, så länge det är inkörd sten. Är stenen ny från en ny sändning så kan du så klart få en liten spik, men den bör vara avklarad på en vecka ungefär.

Sen efter det så kan du börja planera in mer levande. :)

Ta det lugnt och låt karet ha sin gång, det tjänar du på i längden.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du ska alltid börja att lägga i stenen. Detta för att inte grävande djur ska kunna få till ett stenras med eventuell sprucken ruta som följd.

Ska du flytta över allt till det stora karet? Jag hänger inte med riktigt på den punkten. Men om jag varit du så hade jag tagit ur lite vatten från det stora, lagt över stenen, sen fyllt på med sand, både ny och "gammal" och sen fyllt upp med det nya vattnet. Jag hade passat på att vaska den "gamla" sanden i det lilla karet, sen hade jag tömt det i avloppet.

Sen är det bara att vänta. Har du fått din nitrit-topp i det lilla karet tror jag inte att du kommer få det i det stora, bara för att du fyller på med mer sten och sand, så länge det är inkörd sten. Är stenen ny från en ny sändning så kan du så klart få en liten spik, men den bör vara avklarad på en vecka ungefär.

Sen efter det så kan du börja planera in mer levande. :)

Ta det lugnt och låt karet ha sin gång, det tjänar du på i längden.

Okej, så det är asså rätt lugnt med det nya saltvattnet då? Jag tänker på mina turbosniglar, min lokala handlare sa att de var känsliga för för rent akvarium.

Jo, det är tanken att allt ska hoppa i det stora karet.

Den stenen jag har köpt är mycket väl inkörd, i alla fall i "sump" där mina lokala handlare har sin levande sten och den har legat där i flera månader, om inte år.

Jag har gjort som så nu hittills att jag hällde ut min nya påse med grus i akvarium, väldigt skitigt blev det så jag tänker låta karet gå tills vattnet kanske blir något bättre. La också i nåt kilo levande sten i akvariet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

I morse såg jag att solen gick upp i öster. Varför?

MVH Lasse

Med detta vill jag säga att såsom frågan är ställd så är det omöjligt att svara på den. För det första är den död eller är det bara skalet du ser? Räkorna brukar försvinna några dagar efter skalömsningen medans det nya hårdnar lite.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jaha, R.I.P. till min putsräka...

Det var dumt detta att byta till större kar... Både min putsräka och mina två sniglar har dött...

De enda som mår helt perfekt är mina 2 clownfiskar, de verkar inte ha ett det minsta fel på sig, de bara simmar till en så fort man kommer och tigger mat trots man har precis matat dem.

Var i djuraffären och handlade en märklig pump från Aquarium system med inbyggd ytavrinnare, det är just därför jag köpte den för att satsa på ännu bättre vattenkvalité.

Snyft, min stackars räka, var min favorit i karet...

post-5764-14468921719038_thumb.jpg

post-5764-14468921719328_thumb.jpg

post-5764-14468921719586_thumb.jpg

post-5764-14468921719769_thumb.jpg

post-5764-14468921719955_thumb.jpg

post-5764-14468921720142_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag saknar dock erfarenhet av saltvatten. Men ja får intrycket i din tråd att du har stressat för mycket. En rikt linje jag lärt mig inom mina fnutta år är att skynda _långsamt_. Speciellt inom saltvatten.

Bara att djuren åkt från affären till dig sen hos dig i 3 olika kar på så kort tid utsätter dom för sådan otrolig stress . Så det kan säkerligen ha varit anledningen samt att karet inte riktigt är ingånget.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag saknar dock erfarenhet av saltvatten. Men ja får intrycket i din tråd att du har stressat för mycket. En rikt linje jag lärt mig inom mina fnutta år är att skynda _långsamt_. Speciellt inom saltvatten.

Bara att djuren åkt från affären till dig sen hos dig i 3 olika kar på så kort tid utsätter dom för sådan otrolig stress . Så det kan säkerligen ha varit anledningen samt att karet inte riktigt är ingånget.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Djuren har varit i 2 kar. I mitt 40 liters akvarium, sen 100 liters. Det på 20 liter hann jag aldrig skaffa djur till för det var för litet. Men, jo, måste ha varit stress. Alla värden är bra, vad jag vet inte är skadligt för djuren.

Salthalt: exakt 1.023

Temperatur: 28 grader

Nitrit: 0

PH: 8.1

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Uppdateringsbild av mitt kar.

Saker som har hänt är att jag har skaffat bättre ytavrinnare som man kan koppla till ett ytterfilter eller pumphuvud, i mitt fall pumphuvud.

2 nya invånare är i, en chromis och en blå/gul frökenfisk, men frökenfisken vill inte simma ut ur stenarna utan ligger bara och trycker.

Jag har inte gillat chromis innan, men detta var ett mycket fint exemplar, jag blev chockad när jag såg den.

Vad jag har fått det till nu så är cirkulationen i akvariet 5600l/h.

post-5764-14468921745349_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Frökenfiskar har en tendens att bli aggresiva mot andra fiskar, och brukar gilla att äta koraller :).

Bara menat som en liten heads up :).

Hehe, tack för upplysningen, men jag kör på lugnt nu i början. Jag tar rådet som nybörjare att starta med fiskar och lägre djur innan jag testar nån korall. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har en frökenfisk som i det tidigare 54l karet alltid gömde sig, sen uppgraderade jag till 200l och skaffade mycket ls med mycket håligheter i, så nu är den alltid framme.

Slutsatsen är att finns det bra och mycket gömställen är fisken framme mer:)

Tack vare jag har byggt ett litet berg med min LS så blev det många "tunnlar" till fiskarna så min blå/gul fenade frökenfisk är alltid framme, hehe.

Det är några hungriga fiskar jag har köpt, så fort man närmar sig karet så trycker sig fiskarna mot ytan och simmar som dårar. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vilken art är det?

Vore roligt att veta eftersom frökenfiskar generellt brukar anses som helt revsäkra.

Den jag hade var en Dascyllus albisella, och min lokala handlare har en Neoglyphidodon melas som småtuggar på koraller :).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...