Gå till innehåll

Finns det bra LED ramper till stora kar


Tobbe

Rekommenderade inlägg

Hejsan!

Ja som rubriken lyder så undrar jag om det finns bra LED till stora kar, mitt är 70 cm högt 150 cm långt och 90 cm på djupet. an börjr fundera i de här banorna när man har en kylare som tickar och ca 1000 watt MH/T5.

Det kostar ju som sagt en del!

Tack på förhand!

Tobbe

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tjena... tre st 210W är nog det ni får köra på, tyvärr är det långt från billigt :)... Är du lite teknisk kan du ju köra på leds vilket bör bli betydligt mycket billigare.

Betalade totalt (driver + Heatsink + cree leds + linser) 300 dollar för ~130W med led's till som jag bygger nu.

Satte ihop ett litet kit och man kan köra ett 700W Cree led DIY bygge för runt 1000-1100dollar. Blir en hel del arbete (och mer kostnader om du skall göra det riktigt snyggt och inte bara heatsinks skruvade i något simpelt) men tror du får lite av en bild :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det nämndes 3 x 210 w (600 watt) leds eller 700 watt, låter ändå mycket el i mina öron. Plus att kostnaden inte är direkt billig med tanke på att bara en Maxspect 230 watt kostar ca 7000 kr, ska du ha tre sådana blir kostnaden 21 000 SEK.

Jag själv hade nog sneglat på detta alternativ: http://premiumaquatics.com/aquatic-supplies/AI-48B.html för drygt 2 200 US-dollar (plus frakt och moms).

Det är alltså en ramp som består av 4 stycken 70 watts led-armaturer, alltså 280 watt totalt. En sådan 70 wattare motsvarar en 400 w metalhalogen vad gäller ljusstyrkan (PAR) och penetrerar vattnet riktigt bra enligt användarna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

90 cm på djupet mot väggen kräver med all säkerhet minst två armaturer på djupet, än mer om du bygger upp något på det bakre glaset i form av stenröse.

Det blir snabbt sjuka priser , tittar själv på led till ett två meters kar.. Dock bara 50 cm i djup o 60 högt..

Tar man fetaste vertex så landar jag på knappa 40 000 kr.. Men den hade passat.. Bara priset vore...

Mvh manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om jag skulle ha ett så stort kar så tror jag inte att jag skulle täcka hela ytan med ljuskrävande SPS, däremot så skulle jag ha några ytor med 250+ i PAR.

Varför då belysa hela karet med den mängden ljus?

Är det inte logiskt att bara ha så mycket ljus som behövs där man har korallerna?

Det som jag ser som styrkan med dioder i stora system är att man kan fokusera effekt där det behövs och ha svagare ljus där man endast vill ha en visuell effekt.

Jag förstår att det är svårare att uppnå med köpesramper men tror inte det är omöjligt.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag själv hade nog sneglat på detta alternativ: http://premiumaquatics.com/aquatic-supplies/AI-48B.html för drygt 2 200 US-dollar (plus frakt och moms).

Det är alltså en ramp som består av 4 stycken 70 watts led-armaturer, alltså 280 watt totalt. En sådan 70 wattare motsvarar en 400 w metalhalogen vad gäller ljusstyrkan (PAR) och penetrerar vattnet riktigt bra enligt användarna.

En 70W sånn motsvarar verkligen inte en 400W MH, kanske en 150W men absolut inte mer... Visst par värderna kanske är samma på ett litet område MEN en 400W mh har en mycket större spridning....

Kolla bara in alla byggen, är väldigt få som tycker led ger mer än den dubbla effekten per watt...

Sen är problemet med den är att det är en väldigt liten armatur... det kommer inte täcka ens 50% av ytan :)

Sen är det inte elen som är det stället man sparar mest pengar med leds... det är att slippa alla lampbyten + kylare

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om jag skulle ha ett så stort kar så tror jag inte att jag skulle täcka hela ytan med ljuskrävande SPS, däremot så skulle jag ha några ytor med 250+ i PAR.

Varför då belysa hela karet med den mängden ljus?

Är det inte logiskt att bara ha så mycket ljus som behövs där man har korallerna?

Det som jag ser som styrkan med dioder i stora system är att man kan fokusera effekt där det behövs och ha svagare ljus där man endast vill ha en visuell effekt.

Jag förstår att det är svårare att uppnå med köpesramper men tror inte det är omöjligt.

//NiXoN

Håller med Nixon helt och hållet här. Det är också min tanke med att ha 4 lösa moduler av LED. Jag funderar just nu på ett "räls" system så jag skall kunna variera var sätter in ljuset.

Fortfarande så - om man ser till antalet fotoner per watt - så har LED en sämre siffra än både MH och lysrör. Styrkan är däremot att man dels kan ta de våglängder man vill samt att det är en koncentrerad ljuskälla som ytterligare kan fokuseras med hjälp av linser. Man kan alltså komma upp i höga PAR värden på begränsande områden. För koraller tror jag heller inte att PAR-värdet säger hela sanningen. Det blåa ljuset verkar ha stor betydelse för koraller och det blir underrepresenterat i normal PAR mätning.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den PARmätaren du har är linjär även i det blå området. Och tyvärr även i IR så den visar för högt om man mäter MHlampor över vattenytan.

De bästa Royal blue har i dag 50% verkningsgrad ungefär. Det är mer än det dubbla av vad ett blått lysrör klarar. Dessutom är strålningsvinkeln bättre.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad hände med Lumen??

Förr så specades ju allt med hur många lumen man skulle ha för att få tillräckligt med ljus. Då var det lätt all jämföra hur många glödlampor man skulle ha för att motsvara ett lysrör.

Hur ska man jämföra ljuskällor nu för tiden egentligen.

Tidigare i tråden har man en Ledlampa på 70w som påstås motsvara en 400w MH. Maxspect har ledarmaturer på 230w. Men dom är ju inte 4x så kraftiga...

Men det var väll CREE dioder i båda två eller??

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad hände med Lumen??

Förr så specades ju allt med hur många lumen man skulle ha för att få tillräckligt med ljus. Då var det lätt all jämföra hur många glödlampor man skulle ha för att motsvara ett lysrör.

Hur ska man jämföra ljuskällor nu för tiden egentligen.

Tidigare i tråden har man en Ledlampa på 70w som påstås motsvara en 400w MH. Maxspect har ledarmaturer på 230w. Men dom är ju inte 4x så kraftiga...

Men det var väll CREE dioder i båda två eller??

Ang maxen så finns det två varianter , med eller utan cree dioder, den utan har SEMI led istället , helt enkelt en annan tillverkare. Som påstås att kosta ca en tredjedel av en cree och ha ca 15% sämre ljuseffekt.

Det där med 70 vs 400 mh , tror jag inte ett ögonblick på. Med den optik som finns på AI så måste man hänga dom lite högt annars blir det en väldigt liten yta som blir belyst. Det är tvärtom med maxen , 5 cm från ytan funkar utmärkt då den saknar linserna..

Mvh manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lumen är väldigt dåligt mått då det inte ger någon indikation på hur mycket nytta korallerna får av ljuset det är bara den synliga delen av spektrat som mäts(om minnet inte sviker).

Så att ha extrema lumenvärden är som att lyfta in en V8 i baksätet på en nissan micra o säga att det är 400 hästar ibilen;) Låter bra men gör ingen nytta.

PAR används för att det är en mätning av den aktiva eller nyttodelen av spektrumet som påverkar tillväxt hos koraller och växter.

Sen utnytjar koraller den blåa delen(klorofyll B) av ljuset mera medans växter kan i högre grad utnytja det röda spektrat(klorofyll A).

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En 70W sånn motsvarar verkligen inte en 400W MH, kanske en 150W men absolut inte mer... Visst par värderna kanske är samma på ett litet område MEN en 400W mh har en mycket större spridning....

Kolla bara in alla byggen, är väldigt få som tycker led ger mer än den dubbla effekten per watt...

Sen är problemet med den är att det är en väldigt liten armatur... det kommer inte täcka ens 50% av ytan :)

Sen är det inte elen som är det stället man sparar mest pengar med leds... det är att slippa alla lampbyten + kylare

Har du nu eller har du haft en 400 w MH?

När jag körde med en sådan över ett 200 liters kar så kunde jag inte ha belysningen tänd på sommaren alls - då kokar man det levande inom någon timme. Man måste då ha kylare, eller fläktar el.dyl. Värmeutvecklingen är inget skämt med så kraftiga metallhalogen. Hissar man upp lampan högre upp så går syftet med den förlorad - ljuset sprids överallt.

Andra byggen har jag inte sett - har du någon länk där folk gjort annorlunda och verkligen mätt PAR? Det är svårt att gå på annat just nu vad gäller jämförelser mellan styrkan på olika alternativ än PAR för våra ändamål.

Det här med spridningen på MH tror är både dess fördel och dess nackdel. Som jag ser det finns det olika skolor - jag tillhör den som vill ha ljuset in över de koraller jag vill belysa och inte på rutorna (slippa alger), hemmets väggar (slippa få ljuset i ögonen) osv. Då passar en fokuserad lösning som t ex AI har ganska bra.

Dessutom tror jag att spara el är viktigt även med belysningen. Kan man köra med 70 w LED istället för 400 w MH så sparar man 330 watt. Ingen skulle ju ens komma på tanken att installera en streamer som drar 330 watt extra och dessutom värmer karet något ohyggligt? Så varför skulle elkonsumtionen från belysningen vara annorlunda än från andra elprodukter för akvariet? :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lumen är väldigt dåligt mått då det inte ger någon indikation på hur mycket nytta korallerna får av ljuset det är bara den synliga delen av spektrat som mäts(om minnet inte sviker).

Så att ha extrema lumenvärden är som att lyfta in en V8 i baksätet på en nissan micra o säga att det är 400 hästar ibilen;) Låter bra men gör ingen nytta.

PAR används för att det är en mätning av den aktiva eller nyttodelen av spektrumet som påverkar tillväxt hos koraller och växter.

Sen utnytjar koraller den blåa delen(klorofyll B) av ljuset mera medans växter kan i högre grad utnytja det röda spektrat(klorofyll A).

//NiXoN

Både klorifyll A och B har aktiva toppar i det blå området, dock olika våglängder. Vilket av dessa två typer (eller några av de andra som är mindre kända) som är viktigast vet jag inte. Dock har mycket bra tillväxt rapporterats för Royal Blue som ligger i våglängdsområdena 445 - 465 nanometer med toppen på ca 455. På det djup som många av våra koraller växer naturligt så är det en dominans på för de blå våglängderna - de röda är i stort sett bortfiltrerade på mellan 3 till 5 meter. Det är detta som ligger bakom anmodan om att de blå våglängderna är viktiga för fotosyntesen hos många koraller.

Lumen är ett mätvärde som är relaterat till det mänskliga ögat - inte så användbart när man skall försöka skräddasy sina våglängder.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har du nu eller har du haft en 400 w MH?

När jag körde med en sådan över ett 200 liters kar så kunde jag inte ha belysningen tänd på sommaren alls - då kokar man det levande inom någon timme. Man måste då ha kylare, eller fläktar el.dyl. Värmeutvecklingen är inget skämt med så kraftiga metallhalogen. Hissar man upp lampan högre upp så går syftet med den förlorad - ljuset sprids överallt.

Andra byggen har jag inte sett - har du någon länk där folk gjort annorlunda och verkligen mätt PAR? Det är svårt att gå på annat just nu vad gäller jämförelser mellan styrkan på olika alternativ än PAR för våra ändamål.

Det här med spridningen på MH tror är både dess fördel och dess nackdel. Som jag ser det finns det olika skolor - jag tillhör den som vill ha ljuset in över de koraller jag vill belysa och inte på rutorna (slippa alger), hemmets väggar (slippa få ljuset i ögonen) osv. Då passar en fokuserad lösning som t ex AI har ganska bra.

Dessutom tror jag att spara el är viktigt även med belysningen. Kan man köra med 70 w LED istället för 400 w MH så sparar man 330 watt. Ingen skulle ju ens komma på tanken att installera en streamer som drar 330 watt extra och dessutom värmer karet något ohyggligt? Så varför skulle elkonsumtionen från belysningen vara annorlunda än från andra elprodukter för akvariet? :)

Jojo, men nu handlar inte tråden om ett 200literskar utan ett kar på 1000liter. Men så som jag förstodd att du skrev så var det att en 70W led motsvarade ett 400W MH och det är helt enkelt fel. Visst du kan ha lika mycket eller tom med ljus över en liten del av karet men det är lite orelevant (annars kan man ju hävda att en 10W led är mer effektivt än en 250W led under vissa omständigheter...).

Med måtten trådskaparen har är jag inte helt säker om led verkligen blir den bästa lösningen. Spridningen från MH blir nog jättebra på ett 90cm brett kar så det är nog ganska lite som går förlorat.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har haft 400W MH med en LumenArc reflektor modell large. Den spred ljuset i precis hela kuben på 80x80cm då den hängde ca 15cm ovanför ytan. Jag har haft tillfälle att jämföra mitt eget LED-bygge samt en Maxspect 160W med MH'n, och en enkel MS sprider inte ljuset lika bra från samma höjd, och intensiteten ner på botten känns också som något mindre än med MH'n.

Nu i dagsläget då jag har drygt 200W LED med hälften vitt och hälften blått så kan jag säga att i mina ögon så ger LED'sen mer ljus än MH'n, utan tvekan. Men om jag hade vågat säga samma sak med endast 70W igång, nja, tror inte det. Men utan linser så ger det nog mer än dubbelt upp iaf, så att jämföra 70W LED utan linser med en 150W MH är nog inte helt fel, rent ljusmängdsmässigt. Detta är då i mina ögon, men för att få rätt värden så ska man så klart mäta sig till det. :)

För att få en så bred spridning som en stor MH-reflektor ger, endast genom att använda LED's kräver nog ett antal ramper, vare sig de är smala och långe eller små och kompakta, har linser eller ej.

Jag kan tycka att AI'n med sina linser är nog så bra bang-for-the-buck som en annan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Både klorifyll A och B har aktiva toppar i det blå området, dock olika våglängder. Vilket av dessa två typer (eller några av de andra som är mindre kända) som är viktigast vet jag inte.

MVH Lasse

Då lärde jag mig nåt nytt!

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Wow!

Tack för alla svaren, det är utan tvekan en hel del kompetens i era svar. Det jag rent spontant känner är att i dagsläget blir det inte billigare med LED i förhållande till MH/T5 kombinationen pga investeringskostnaden och man kan ju även ifrågasätta verkningsgraden mot MH/T5. Kanske man får acceptera att det är en dyr hobby men riktigt kul!

Jag har 3 st lumenarc small till mina 3 st 250 wattare samt 2 st aquamedic sunbeam 2*54 w och de ger ju riktigt bra ljus så det är nog ett rätt okej alternativ.

Än en gång stort tack för era svar!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Wow!

Tack för alla svaren, det är utan tvekan en hel del kompetens i era svar. Det jag rent spontant känner är att i dagsläget blir det inte billigare med LED i förhållande till MH/T5 kombinationen pga investeringskostnaden och man kan ju även ifrågasätta verkningsgraden mot MH/T5. Kanske man får acceptera att det är en dyr hobby men riktigt kul!

Jag har 3 st lumenarc small till mina 3 st 250 wattare samt 2 st aquamedic sunbeam 2*54 w och de ger ju riktigt bra ljus så det är nog ett rätt okej alternativ.

Än en gång stort tack för era svar!

Där du sparar in mest pengar är att du slipper lampbyten, kör du med kvalitetslampor ( känns inte rättvist att jämnföra ledsen färger och kvalitet mot kina lampor ) så sparar man ~2000kr om året på lampbyten och räkna på kanske 40% mindre energi i ljus och så slipper du ha igång kylaren lika mycket vilket är säkert en 300W konstant under stora delar av året :)

Så det är säkert en 4000kr mna sparar in per år... men ja det tar några år att få igen sin investering.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Att bara slippa all värme i karet på sommarn o dom problem som finns den tiden.

Frågan är lite hur ett inkört korall kar beter sig i den omfattningen som blir vid ett så pass stor förändring som kan skapas vid ett lampbyte från t5 eller mh som sen byts mot LED , siktar man nu på led så vill man ju vara säker på att det blir bra i slutändan.. Dels ljuset som blir annorlunda i intensitet samt hur pass stor yta som blir belyst i förhållande till den gamla belysningen , många faktorer att tänka över förutom priset på inköp.. För min egen del så hade jag mer än gärna provat en rejält stor belysning som hade fått täcka mer belyst yta än befintliga trippel mh och dubbla lysrör.

Mvh manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...