Gå till innehåll

Köpa begagnat?


Jhofving

Rekommenderade inlägg

Hej! Jag heter Joachim och är helt ny på forumet. Har inget kar ännu, men det ska det ändras på så småningom.

Min fråga är, jag bor i Vimmerby, så det är en bit att åka för att införskaffa framförallt allt levande. Hur gör man då? Kan man ha fiskarna i påse eller behållare en längre tid?

Har även funderat på att köpa ett begagnat kar med allt i, och samma fråga kommer då där vad gäller transport av det levande.

MVH

Joachim

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Joakim och varmt välkommen till SG! :W:

Jag körde från Jönköping till Lund (i 80km/h pga släp) med en anemon i en bytta med vatten, den hade dessutom dygnet innan varit i samma bytta så mer än ett dygn innan det, och den är än i dag fortfarande välmående och fin. :)

Koraller är nog lättare att transportera längre tider (min tro) men fiskar och andra lägre djur ska du nog inte ha i påse mer än 6-8 timmar iaf om de inte är packade med syrgas.

Har du tex en fisk i en påse en längre tid så kan det dessutom vara bättre att lägga fisken direkt i karet utan att "koppa" in den över en tidsperiod. Har med pH-värdet att göra, kan inte den biten helt och hållet.

Nu anser inte jag att det är ett jätteproblem med transporten i ditt fall, du har ca 2h till Ocean Akvarium i Gemla och sen dryga 3h till Stockholm där du har ett flertal butiker.

Vad gäller transport av levande när du köper begagnat så kan det vara bra om du har ett tillfälligt kar uppställt hemma redan innan du kommer hem med levande, då kan du sätta upp det andra karet i lugn och ro och behöver inte stressa igång det, så kan du lägga i sten, koraller och fiskar i det andra karet under tiden.

Lycka till!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fisk och koraller går att transportera upp till 48 timmar om de packas rätt. Det är på så sätt de kommer hit från Stilla Havet :).

De allra flesta affärer kan - om man säger till dem - packa med syrgas och då kan du transportera en hel dag utan några som helst problem.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Läser du meningen igen så ser du att det som står inom parentes kan brytas ut ur meningen, dvs jag hade lika gärna kunnat skriva "Jag körde från Jönköping till Lund med en anemon i en bytta med vatten. Jag höll dessutom 80km/h pga att jag hade släp", men för att behålla flödet i texten gjorde jag inte det. Jag hoppas du förstår.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har ett litet bekymmer med placeringen, har tänkt att införskaffa ett RSM130d.

Och skulle helst ha det på det övre planet i huset (suteräng) eftersom det är där man är mest. Men första självklara platsen gick bort då vindsluckan med stege var placerad där över(kan inte tänka mig att man vill tömma och flytta karet varje gång man ska upp), nästa idé var i vardags rummet i ett hörn mot yttervägg.

MEN, där har vi en liten kamin som det eldas i under kalla året. Platsen är dock en ca 6meter ifrån kaminen. Och vid ett test igår så blir tempen max 24grader där kavariet skulle placeras, och då eldade jag kraftigt och det var 0gradigt ute.

Är det ändå ett "big no no"?

Annars får det väl göra flippret i källaren sällskap, men då skulle övriga i familjen se det så sällan.

En annan sak som verkar vara kluvna svar om är vattnet i akvariet. Ska allt vatten från början vara osmosvatten?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nejdå jag tycker att det borde funka med dina 6meter från värmekällarn och den platsen du kan tänka dig för ditt akvarium.

Ja alla säger olika ang osmosvatten. Att vissa kör från kranen direkt för att deras vatten är rent men jag anser det att även om det är rent så blir det renare med osmosvatten. Men en inkörnings period får man oavsett med kranvatten eller osmosvatten.

Så kör med osmosvatten

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Funderar nu på att köpa ett nytt RSM 130D, men de flesta verkar klaga på oväsen från det, och jag hade tänkt att placera det typ bara nån meter från tv:n, kommer jag(sambon) att bli galen när det tittas på tv? Vad är det som låter? Är det bara dåliga vibrationsdämpningar för pumpar?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

satt och kikade på blocket på ett 130d med innevånare, hur gör man vid ett sådant köp?

Då har jag inget färdigt kar att stoppa ner dom i hemma, och det tar ju ibland upp till ett par veckor för ett kar att stabilisera sig. Och kan bli lite kinkigt att även ta med de 110liter vatten som är i karet nu hem till mig?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Man tömmer karet, och försöker behålla så mycket av vattnet som möjligt, typ 4 25L dunkar, resten kan du blanda själv!

Lägg sten i frigolitlådor, fisk kan man ta i en spann!

Ev får man byta sanden om den är gammal, men relativt ny sand är inga problem att starta upp igen!

Så blanda ihop ca 30-40L vatten som är klart när du kommer hem!

Lägg i stenen, sen sanden om du köper ny, och fyll upp med vatten, låt det gå i några timmar innan du släpper i fisken, har gjort så åtskilliga gånger och inte haft några som helst problem!

Räkna med att det tar ett dygn innan allt har lagt sig i karet, sen är det brar till att njuta!

Lycka till....

satt och kikade på blocket på ett 130d med innevånare, hur gör man vid ett sådant köp?

Då har jag inget färdigt kar att stoppa ner dom i hemma, och det tar ju ibland upp till ett par veckor för ett kar att stabilisera sig. Och kan bli lite kinkigt att även ta med de 110liter vatten som är i karet nu hem till mig?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...