Gå till innehåll

Större/stora alu kylflänsar


_Manne_

Rekommenderade inlägg

  • Svar 71
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

rapidled har både borrade och oborrade i en del storlekar, 4,25x23" är störst tror jag.

Jag har ingen större koll men varför borrar man flänsarna? Limmar man inte ledstjärnorna på flänsen, eller skruvas de dit?

Jag är sugen på att komplettera t5 belysningen i mitt kommande kar med lite led, är inne på ett kit med 48leds och 2st flänsar för 24 vardera men får se vad det blir....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vill ha större än den flänsen..

Köper du den förborrade och gängad varianten så får du skruvar med i priset , då väljer man att bara lägga en värmeledande goja mellan stjärnan o flänsen och skruvar fast den.. Resultatet är att du enkelt kan byta en trasig eller byta platser på stjärnorna..

Mvh manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

... tyvärr blir det så dyrt när 30% av biten blir spill.

...som du sopar upp och säljer till en skrothandlare så får du tillbaks lite grand iaf. Om det nu blir lite spån vill säga, det ska ju löna sig så klart. :)

Men jag tänker mig att en stor bit alu som fräses lämnar ifrån sig några kilo spån iaf. Återvinning, vet du! ;)

Du vet vad jag sa Manne, när vi snackade om detta hos mig, ett gäng som du monterar ihop, antingen av den typen jag har, alternativt de från Rapidled.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vet vad du sa.. Men skulle gärna ha en självbärande lösning.. Kollade ebay o där är en variant på 250 200 40 som känns så pass "stor" att fläkt kanske inte behövs alls, givetvis beroende på mängden w man trycker dit..

Mvh manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vet vad du sa.. Men skulle gärna ha en självbärande lösning.. Kollade ebay o där är en variant på 250 200 40 som känns så pass "stor" att fläkt kanske inte behövs alls, givetvis beroende på mängden w man trycker dit..

Mvh manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Tjena Manne.

Prova att snacka med tex Stanby som tillverkar Diodblixtljus till ambulanser osv. Handlar en del av dem på jobb då vi servar en hel del ambulanser.

De kanske har möjlighet att sälja kylflänsar i den storlek du vill ha.

Men om de har den typen du söker vet jag inte

www.standbyab.se

MVH

Micke

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om du inte har något emot frakt, kolla på heatsinkusa.com, där kan du specialbeställa kylflänsar, om ingenting i shopen passar dina behov =)

Hat kollat där.. Hade säkert kunnat plocka ihop en trevlig lösning där. Frågan är vad tex något som är 180cm långt hade kostat i frakt till mig.. Det svaret är nog värre än flänsarna i sig..

Mvh manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Då kanske det blir billigare att låta dem kapa upp i tre delar... Och sedan bulta ihop den? Funkar inte det?

Kanske i två delar åtminstone , priset landar på ca 200 dollar för flänsarna , verkar inte som man kan kolla upp frakten sådär smidigt..

Mvh manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ingen som funderat på att använda skalet till en bilstereoförstärkare? Går säkert få tag i brända slutsteg mer eller mindre gratis. En del har t.o.m. inbyggda fläktar redan från början.

Ett exempel: http://dls.se/sv/car/prod.html?produkt=sv_107

Kollade måtten.. På tok förlitet..

Mvh manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kollade måtten.. På tok förlitet..

Mvh manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Hehe, det beror väl på hur stor burk det ska lysa över? Och det finns slutsteg som är bra mycket större än just det jag länkade till.

"-Bara ett exempel, Helge!" :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Elfa har ju ganska stora kylelement 1000X300

https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/init.do?item=75-641-64&toc=0

Jag hade gärna plockat två sådana , men 9 papp är jag inte berädd o pröjsa tyvärr.. Påstår att det är löjligt dyrt egentligen..

En bit på 1000*250 ligger på 116 dollar på heatsink

Två sådana hade varit en bra start.. Dock hade två det räckt med 800*250 skulle jag gissa för mitt projekt.. 800*300 hade funkat också

Mvh manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

@ Rickard - jag har varit inne på den tanken men inte hittat några bra länkar till DIY lösningar. Jag är övertygad om att det finns bra siter för detta - har du några tips?

MVH Lasse

Hittar ingen annan Rickard i den här tråden så jag antar att din fråga är ställd till mig?

Nä, har inte sätt några DIY-lösningar på nätet med bilstereoslutsteg. Det var bara en ljus idé jag fick en dag det regnade :)

Insåg först förra veckan vem du är, Lasse. Vi har träffats vid ett flertal tillfällen på Ciklidstämmor genom åren, senast när GCG var arrangör på Universeum. Definitivt en av de bättre Ciklidstämmorna jag varit på!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hittar ingen annan Rickard i den här tråden så jag antar att din fråga är ställd till mig?

Nä, har inte sätt några DIY-lösningar på nätet med bilstereoslutsteg. Det var bara en ljus idé jag fick en dag det regnade :)

Insåg först förra veckan vem du är, Lasse. Vi har träffats vid ett flertal tillfällen på Ciklidstämmor genom åren, senast när GCG var arrangör på Universeum. Definitivt en av de bättre Ciklidstämmorna jag varit på!

Jo det var dig jag menade - brukar använda "riktiga" namnet om det finns tillgängligt.

Trevligt med ännu en gammal ciklidist på detta forum :)

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo det var dig jag menade - brukar använda "riktiga" namnet om det finns tillgängligt.

Trevligt med ännu en gammal ciklidist på detta forum :)

MVH Lasse

Fortfarande i allra högsta grad ciklidiot, ännu inte salt.

Är förövrigt på jakt efter en av dina favoritfirrar (?): Neolamprologus furcifer. Ser man sällan i handeln, varken här eller i Tyskland.

Nog om ciklider i denna tråden, vi återgår till kylflänsar :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Googlade och hittade några:

http://www.promoco.se/product_details.php?pro_id=65&cat_id=54

http://www.birminghamaluminium.com/se/heatsinks_home.php

Den sistnämnda tycker jag mig känna igen från någon annan tråd här på SVG och har bara en svenskspråkig hemsida, hemvist England vilket man kanske borde kunna luska ut.

Den förstnämnda verkar mer lovande, klicka på "Standardsortiment".

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...