Gå till innehåll

Större/stora alu kylflänsar


_Manne_

Rekommenderade inlägg

  • Svar 71
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Promoco har jag mailat till.. Hittade flera profiler där i deras sortiment som skulle passa , dock inte fått något gensvar ännu..

Fanns tex 300 bred lagom hög, sen bara beställa en lagom bit på 1800 tex...

Mvh manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ett tips är att kolla på aliexpress.com. Massor av kinaföretag som levererar till privatpersoner.

Lyckades inte hitta något wow där tyvärr.. Fortsätter o leta undertiden man sneglar på färdiga lösningar med..

Mvh manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Manne hur brottom har du, jag ska börja snegla lite på att köpa ett platta och dra upp den i maskinen och fräsa ut flänsarna själv. Vilka mått hade du tänkt på din fläns isf, tänkte att jag kunde kolla upp priset när jag ändå kollade till mig själv.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Manne hur brottom har du, jag ska börja snegla lite på att köpa ett platta och dra upp den i maskinen och fräsa ut flänsarna själv. Vilka mått hade du tänkt på din fläns isf, tänkte att jag kunde kolla upp priset när jag ändå kollade till mig själv.

Gärna i klass med 800 lång. 250-300 bred.. Två sådana bitar.

Sitter Precis o tittar på pasific sun , men får inte ihop deras nya XM serie med kylningen..

Mvh Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hi

Vet att detta inte är någon kylfläns.

Men med ett par Aktiva 120mm fläktar på låg hastighet borde göra susen till att kyla dioderna till lagom temp..

Vi använder dessa till bygga sidolämar till lastbilsflak...

Och det går att bygga hela plank av dem, och när det låser i varandra så går det inte dra isär dem endast skjutas i sedled.....

Jag tänkte bygga nästa protto av dessa och testa..

Priset på dessa skiljer lite på hur tjocka i ämnet de är.

Men ca 300-500kr per meter + moms bör de ligga på.

(Kanske lite billigare om de har lite rester stående och skräpar)

Bör attt gå att köpa på de flesta lastbil påbyggare.

/Nissen

post-1975-14468921685409_thumb.jpg

post-1975-14468921685552_thumb.jpg

post-1975-14468921685691_thumb.jpg

post-1975-14468921685812_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

bra idé!!

Det är kanske inte helt lätt att bli av med värmen även fast man har fläktar i för det är ju inte nån störe yta som man kan kyla.. inga flänsar som leder ut värmen. man skulle kunna ta en vanlig alu plåt i samma tjoklek och få samma kylefekt på.

Tror JAG.. men en mycket bra idé och ja tror att man kan göra en snygg armatur av det där.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

bra idé!!

Det är kanske inte helt lätt att bli av med värmen även fast man har fläktar i för det är ju inte nån störe yta som man kan kyla.. inga flänsar som leder ut värmen. man skulle kunna ta en vanlig alu plåt i samma tjoklek och få samma kylefekt på.

Tror JAG.. men en mycket bra idé och ja tror att man kan göra en snygg armatur av det där.

Inte riktigt.. Det blir mer som en vindtunnel och alla luft måste gå i röret innan går ut. Man kommer att kunna pressa mer luft(=kyla) och det ända luften kommer att göra är att kyla i röret och ingen annanstans..

Om du tar ett u-profil rör och lägger ett lock så bör det bli likadant

/Nissen

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad är det för några du har på bild fyra?

Underkörningskydd..

De sitter på sidan på lastbilar så att ingen ska kunna komma in under bilen..

Tror att de bara är 2mm tjocka... Men det finns andra fabrikat som är tjockare

/Nissen

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror det skulle funka ganska bra med dessa profiler och några fläktar som byter luften. Mina små moduler belastar jag med 90 watt och de består bara av en aluminiumplatta 150*250*12 mm. Inga kylflänsar. sedan har jag iofs en heatpipekonstruktion med två fläktar som är effektiv men jag tror ju att man kan plocka på rätt så mycket på dom där lasbilslämmarna. Ta bara en med ganska tjock material. Hur mycket bygger de i tjocklek?

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kör man med relativt tjockt matrial där chipen i sig sitter så kommer man nog ganska långt..

I mitt testfall så har jag 2mm tjockt matrial , ett fyrkantsrör à 1800 långt 30mm i profil. Den orkar med 23*3w utan att bli i närheten av för varm.

Mvh manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Detta har jag till min testramp. Det funkar att köra utan fläkt ca 1 dag sen blir det för varma. Men med två aktiva fläktar så bara går på 6v så kan man knapp känna att de blir varma, och det gäller dem som sitter längst ut.

Det är inte stora kylflänsar (48st)

/Nissen

100 Kühlkörper 41,5 x 45 x 11,5mm ALU schwarz cooler

Du skulle inte kunna dela med dig av ditt bygge med lite bilder på hur du gjort ditt bygge..

Mvh manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du skulle inte kunna dela med dig av ditt bygge med lite bilder på hur du gjort ditt bygge..

Mvh manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Är på ute resande fot. Men är hemma till helgen.

Kan ta lite bättre bilder + dela den så, du/ni kan se hur den är uppbyggd.

Håller på att sätt ihop det sista på akvariumet. Kommer att lägga ut allt som jag har byggt + utrustning.

/Nissen

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har kollat upp vika tjocklek de finns i (lämmarna).

Ena sida är 4mm tjock andra 2,1mm.. tjocklek 20-35mm. Är inte säker på hela tjockleken!!

De finns som 250, 300, 400mm (bred).

Längd 0-4000mm (längd).

Och den finns raka sidor så man kan få en jämn kant på båda sidor.

/Nissen

Ändrat av maxium
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...