Gå till innehåll

För mycket cirkulation?


redrobjem

Rekommenderade inlägg

Kan det inte bli för mycket cirkulation för fiskarnas skull? Jag menar om dom får tokjobba hela tiden borde dom ju kunna bli utmattade tillslut om dom aldrig får vila. Jag vet att i haven är det större krafter men dom är på ett helt annat sätt där är det inte strålar av vatten som förflyttar sig utan hela ytor eller hur jag ska förklara det.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kan det inte bli för mycket cirkulation för fiskarnas skull? Jag menar om dom får tokjobba hela tiden borde dom ju kunna bli utmattade tillslut om dom aldrig får vila. Jag vet att i haven är det större krafter men dom är på ett helt annat sätt där är det inte strålar av vatten som förflyttar sig utan hela ytor eller hur jag ska förklara det.

Teoretiskt kan det väl bli för strömt men jag tror inte att du behöver oroa dig, det finns väl alltid lugnare områden i ett akvarium. Det bästa är väl att ha pumpar som ger ett bredare flöde utan en stark stråle.

Det man vill uppnå är ju egentligen att all vattenvolym ska röra på sig. Det är ingen mening med att ha kraftig cirkulation på ett håll och stillastående vatten någon annan stans. Har du koraller så kommer du säkert att märka om du har för kraftig cirkulation lokalt.

Generellt sätt så skulle man kunna jämföra en streampump med havets strömmar, de funkar på ungefär samma sätt, och de har (förhållandevis) liknande flöde.

Vill du utveckla hur havet och en streampump fungerar på samma sätt?

Flödet i reven är olika från plats till plats, precis som en pump till en annan. Vissa har kraftig stråle medens andra har bredare, lugnare flöde. Generellt skulle jag vilja påstå att strömmarna i reven är laminära medens de flesta pumparna skapar ett mycket turbulent flöde.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Virse: Det jag menar är att, En streampump har ett brett flöde, som flyttar mycket vatten på en gång, precis som en ström. Men som du säger så varierar flödet från plats till plats, och det ultimata vore att ha en lite starkare pump, och en lite svagare, och ha dem på en controller som varierar flödet, på så sätt så förhindrar man statiskt flöde, och skapar en "naturlig" turbolens i karet...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kan det inte bli för mycket cirkulation för fiskarnas skull? Jag menar om dom får tokjobba hela tiden borde dom ju kunna bli utmattade tillslut om dom aldrig får vila. Jag vet att i haven är det större krafter men dom är på ett helt annat sätt där är det inte strålar av vatten som förflyttar sig utan hela ytor eller hur jag ska förklara det.

Det är inte många saltvattenakvarister som har för mkt. cirkulation, problemet är snarare tvärtom.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror också att ju mer LS man har i karet ju mer cirkulation behöver man för att lyckas förflytta vatten på alla möjliga och omöjliga ställen. Jag föredrar flera stycken pumpar i stället för en eller två kraftigare.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Att föredra är kanske också att kombinera ett par fasta med en styrbar eller 2 styrbara för att få varierande strömmar i akvariet.

Vill man va riktigt overkill så kan man ju ha styrbara på alla pumpar men jag anser detta vara onödigt.

Styrbar är det såna som kan slå på och av för att simulera vågor?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har probelm med för mycket flöde i akvariet. Det är svårt att hitta rätt placering på pumparna då det lätt blir vävnadsdöd på korallerna. Nu kör jag med pumpar som ger ett fast flöde. Hade jag haft pumpar med ett variabelt flöde så hade det nog inte varit något problem.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har probelm med för mycket flöde i akvariet. Det är svårt att hitta rätt placering på pumparna då det lätt blir vävnadsdöd på korallerna. Nu kör jag med pumpar som ger ett fast flöde. Hade jag haft pumpar med ett variabelt flöde så hade det nog inte varit något problem.

Hur stort kar har du och hur mycket cirkulation?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har kört 90x volymen i timmen utan negativ verkan på vare sig koraller eller fisk.

Nu har jag ändrat om och dragit ner då jag fått bättre variation på flödet med mer styrning etc.

Det hela handlar om pumptyp och hur man lagt upp karet/stenen. Sen finns de andra aspekter som påverkar, tex. större koraller dämpar flödet rätt ordentligt.

Rent generellt så tror jag det är få som har för mycket flöde...

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Revet i sig har ju olika flöden.

Cresten (toppen på revet, där vågor bryts mm) har väldigt turbulent flöde.

Slopen (revets yttre sluttning) har tidvis laminärt flöde, på vissa platser kan det bli tvättmaskin däremot, när tidvatten vänder eller är på sin höjd.

Laguner saknar ofta flöde och är beroende av nytt vatten som rör sig i det övre lagret och blandas ner då och då.

Reef flats (grunda platta delar) har oftast laminärt flöde och vid vågor ganska turbulent flöde.

Fiskar håller sig därefter. I regel så kan man se på fiskens form om den är en effektiv simmare eller inte, alla kan ju jämföra en boxfish med en gylta.

Jag har alltid sett fler fiskar i laminära än turbulenta flöden, men turbulenta flöden på revet är ofta j***igt turbulenta!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Revet i sig har ju olika flöden.

Cresten (toppen på revet, där vågor bryts mm) har väldigt turbulent flöde.

Slopen (revets yttre sluttning) har tidvis laminärt flöde, på vissa platser kan det bli tvättmaskin däremot, när tidvatten vänder eller är på sin höjd.

Laguner saknar ofta flöde och är beroende av nytt vatten som rör sig i det övre lagret och blandas ner då och då.

Reef flats (grunda platta delar) har oftast laminärt flöde och vid vågor ganska turbulent flöde.

Fiskar håller sig därefter. I regel så kan man se på fiskens form om den är en effektiv simmare eller inte, alla kan ju jämföra en boxfish med en gylta.

Jag har alltid sett fler fiskar i laminära än turbulenta flöden, men turbulenta flöden på revet är ofta j***igt turbulenta!

Kan mina matvägrande clowner ha för strömt tro?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag är inte rätt person att döma i den frågan. I det vilda har jag sett clowner hänga kvar bättre på revet än någon annan firre, de håller sig i anemonen oavsett hur turbulent vattnet är.

I akvariet kan det nog vara en annan femma... vad har du för flöde? Ser dom ut att konstant kämpa?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag är inte rätt person att döma i den frågan. I det vilda har jag sett clowner hänga kvar bättre på revet än någon annan firre, de håller sig i anemonen oavsett hur turbulent vattnet är.

I akvariet kan det nog vara en annan femma... vad har du för flöde? Ser dom ut att konstant kämpa?

Jag har 8400 liter i timmen fördelat på 2 streamers i ett 350 liters har inga koraller ännu ca 30 kg ls måtten är 100*70*50 så cirkulationen blir kanske annorlunda än i ett långsmalt.

Jag tycker dom kämpar hela tiden dom hänger mest över öppna sanden.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har 8400 liter i timmen fördelat på 2 streamers i ett 350 liters har inga koraller ännu ca 30 kg ls måtten är 100*70*50 så cirkulationen blir kanske annorlunda än i ett långsmalt.

Jag tycker dom kämpar hela tiden dom hänger mest över öppna sanden.

Jag har 14000 liter i timmen i mitt 350 liters fördelat på 2 streamers (2x6500) och ett ytterfilter (1000). Mina fiskar (2 clowner, 2 bangaier) verkar kunna simma var de vill i karet. De kanske inte hänger där det är som mest cirkulation men simmar utan problem.

Ändrat av mattsve
Fel totalsiffra
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har 8400 liter i timmen fördelat på 2 streamers i ett 350 liters har inga koraller ännu ca 30 kg ls måtten är 100*70*50 så cirkulationen blir kanske annorlunda än i ett långsmalt.

Jag tycker dom kämpar hela tiden dom hänger mest över öppna sanden.

Det är min uppfattning att i mer kubiska akvarium behövs mindre flöde för att få samma effekt som i ett långsmalt. I ett mer kubiskt akvarium så uppstår det ett mycket turbulent flöde. Exempelvis i mitt RSM som är på 130 liter och kubiskt så tycker jag det räcker gott och väl med de inbyggda pumparna (sammanlagt 1000 liter) Flödet är rätt så ordentligt runt mitt rev där. Däremot i mitt stora som är ca 120*60*60 i displaydelen har jag först grundcirkulationen på ca 6000 liter plus två stycken streamers som tillsammans lämnar ca 12 000 liter i timmen och där finns mer lugna ställen än i RSM.

Jag tror inte du har för mycket - däremot kan du ha tillräckligt.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur stort kar har du och hur mycket cirkulation?

Akvariet är på 350 liter. En pump på 4500liter och en på 6500. Retur ca 2000 liter ur rören. Det är mycket koraller i akvariet. Nu riktar jag pumparna mot ytan för att få en större spridning på vattnet. Ska byta ut pumparna mot Vortec-pumpar när jag får råd... Tror att jag kommer att kunna blåsa vattnet rakt in i revet med de variabla pumparna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...