Gå till innehåll

Det går dålig!


Rekommenderade inlägg

Tjenare igen,

skrev tidigare i en tråd om att jag köpt en palett som fick vita prick efter några dagar, tyvär så sluta den äta efter ett par dagar och dog ca 1,5 vecka efter inköp (1vecka efter första pricken)

men tyvärr slutar det inte där heller,

våran gula kirurg som vart inhandlad någon dag efter paletten fick också några vita prickar, men inte alls lika många, den fortsatte och äta och prickarna försvann men lördag morgon var den död:(

nästan samma sak hände med våran mindre clownfisk, den fick lite prickar sen försvann dem och några dagar efter det låg den död på botten.

Nu har även den större clownen fått vita prickar och ser stressad ut,

även våran Stellatus ser väldigt sjuk ut, men ser inte några direkta prickar men däremot är dens ögon väldigt grå aktiga, lite dimmiga, och den beter sig väldigt konstigt inte alls som den gjorde förut.

när palleten fick vita prickar köpte vi en sander ozone 50mg och den är inställd på ca 1/4, luften tas utanför akvariebänken och är inkopplad i min MCE600 skummare.

senaste vattenvärderna var

24/4

Nitrit 0

Nitrat 2

Fosfat 0

Ammonium 0

var hos leasing idag och dubbelkolla värden med dem och fick nitrit och ammonium till 0

akvariet är 450L med en sump på ca 50l

varit igång sedan slutet i november

invånare

4st Chromis viridis

1st Siganus vulpinus

1st Centropyge loricula

2st Amphiprion ocellaris (1st död 25/4)

1st Paracanthurus hepatus (död 20/4)

1st Zebrasoma flavescens (död 23/4)

1st Synchiropus stellatus

2st Amblygobius phalaena

all hjälp är välkommen,

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hade ett liknande utbrott innan jul. slutade med att jag tappade alla mina fiskar. Körde ozon jag också.

Jag misstänker dock att det inte är pricken som gör det utan att det bara är en symptom om fisken är stressad. Jag hade en palett kirurg (som rökte med i sjukan jag hade) som hade ganska mycket prick under flera veckors tid. prick är inget som tar kål på fiskar på ett par dagar utan är något som pågår en längre tid.

Pricken jag pratar om är helt vanlig ich, finns andra med men vad jag förstått så är ingen av dom så dödliga som det jag hade.

Vad har du för salt halt? Du kan testa att dra ner det till 1.020 för att minska stressen för fiskarna.

Clowner är förövrigt ganska tåliga mot prick så att den skulle dö pga det på bara ett par dagar känns inte troligt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

salthalten ligger på 1,024,

ingen Uvc, det stod mellan ozon och uvc och vart ozon för att det blev nästan samma kostnad som uv, och det ska göra nästan samma sak, och även vattnet klarare.

Ph var på 8.

lampan lyser och om man har dörren till sumpen stängd känner man lukten av ozone när man öppnar den. alltså det som kommer ut genom skummar koppen typ, inget från vattnet i visnings tanken.

hade ingen anning om att det måste vara rätt inkopplat men jag tror jag hade listat ut det, jobbar som elektriker så man har lite känn för det med el, :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hade ingen anning om att det måste vara rätt inkopplat men jag tror jag hade listat ut det, jobbar som elektriker så man har lite känn för det med el, :)

Jag var tvungen att köpa en ny trafo till min och då köpte jag en multiadapter med olika kontakter till det var då jag upptäckte det.

Har inte råkat ut för detta och känner att jag inte kan hjälpa dig men tycker att ditt PH ser lite lågt ut (borde vara lite högre) men det borde inte vara någon större fara ännu.

Vill i alla fall ge dig rådet att rikta någon streamer mot ytan så att du får en stor rörelse där och luftar ut ordentligt.

Det kan vara någon typ av förgiftning/Glenn

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

För att en ozonreaktor skall ge det som den är märkt för krävs torr luft. I fuktig luft (som vi ofta har där vi har våra akvarium) så kan det bli så illa att reaktorn bara lämnar ca 40 % av vad den är uppmärkt för, dvs i ditt fall om det är fuktig luft så ger reaktorn med 1/4 rattutslag bara ca 5 mg/l istället för de väntade 12 mg/timme. Du bör åtminstone ligga på 10 mg/h och hundra liter vatten för att ozonet skall ge önskad verkan mot olika pricksjukdommar.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...