Gå till innehåll

96-LED Cree 288W DIY Bygge!


hansson_1985

Rekommenderade inlägg

Nu ska jag också försöka bygga mig en egen Led ramp som kommer att bestå av 96 Leds med 8 drivare.

Har just beställt det här http://www.rapidled.com/servlet/the-50/48-Ultra-Premium-LED/Detail från rapidled.com

Kommer att svästa ihopp en egen kylplatta som kommer att vara 50x70x3cm

kommer att göra en låda där drivarna ska sitta i som kommer att hänga på väggen bakom karet.

Vad för fläktar jag ska andvända har jag inte bestämt än.. kom med förslag om ni har några bra. Dom ska iallafall vara 12x12 cm och tänker andvända mig av 4 st.

Lägger upp en liten klad på hur det ska se ut. självklart ska det på täksidor på allt sen som luften ska ledas i.

Lägger upp en bild på min lilla LED DIY som jag ska ha till fragkaret.. var tvungen att pröva på liten skala först och det gick ju bra.. :)

post-4122-14468921936892_thumb.jpg

post-4122-14468921937054_thumb.jpg

post-4122-14468921937201_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 83
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Det är inget kitt igentligen. har samlat ihopp lite vad jag ville ha för nått.. men om du köpter det här http://www.rapidled.com/servlet/the-35/12-Premium-LED-Do-dsh-It-dsh-Yourself/Detail kitet + en kylplatta så får du samma sak. sen får du välja linser efter behov. jag kommer att köra på en blandning på 60 och 40 graderslinser..

Lycka till och kom ihåg att lägga upp bilder på hur det går. alltid kul att få se hur andra gör!!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Praktiskt att ha tillgång till alu svets .... :)

Det är en bekant till mig som jobbar som svetsare och har allt man behöver och lika mycket till. han kommer att hjälpa mig med svätsandet. har själv ingen erfarenhet av att svätsa i alu men MIG sväts är ja som ett med. hoppas på att det är nått liknande.. he he..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är en bekant till mig som jobbar som svetsare och har allt man behöver och lika mycket till. han kommer att hjälpa mig med svätsandet. har själv ingen erfarenhet av att svätsa i alu men MIG sväts är ja som ett med. hoppas på att det är nått liknande.. he he..

Om du är en fena på MIG så kan du ju svetsa alu med den, rätt tillsats så är det bara att köra på :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

288W total effekt på dioderna då... vad har du för mått på karet?

Ingick det linser i priset på det kitet?

Japp linser ingick i kitet.

karer är 100x70x80 B-D-H med vinklade framkanter. 600 liter ungefär.

jag har provat med min lilla ramp på 36 w och det är nästan så att det skulle räcka med den så tror att 288 w kommer att bli hur bra som hälst.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det hade ju inte varit fel att friktionssvetsa med CNC :skrattar:

Har ingen erfarenhet av CNC maskiner mer det är säkert smidigt..

Man kanske ska göra nått helt nytt och göra en vattenkyld platta som man leder vattnet igenom sen till en gammal bilkylare som man sätter en fläkt på.. det måste ju vara det bästa.. mycket bök med slangar och allt men det måste ju funkar hur bra som hälst.

Om du är en fena på MIG så kan du ju svetsa alu med den, rätt tillsats så är det bara att köra på :)

Det blir upp till bevis hur bra ja är på svätsa alu alltså!! smiley1.gif

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu har jag byggt klart min lilla 36w!

La inte ner så mycket tid på att få den så snygg men den är nog rätt så stryktålig..

Hittade lite 5mm plexi som jag kapade till lite bitar av och skruvade fast så man kan ta lös allt om nån led måste bytas eller för rengöring.

post-4122-14468921985091_thumb.jpg

post-4122-14468921985238_thumb.jpg

post-4122-14468921985365_thumb.jpg

post-4122-144689219855_thumb.jpg

post-4122-14468921985607_thumb.jpg

post-4122-14468921985712_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu finns mitt DIY på posten att hämta.. jäkla Tull och ta mycket betalt bara.. varför får man inte alltid betala tullvagift?

Egentligen skall man det om det går upp till ett visst värde.. Kör man helt enligt lagen så tror jag (någon får gärna rätta mig) att man skall rapportera om man tar in något som inte tullas som bör göra det.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hallå!!

Endrade planer!

Jag har köpt kylflänsar från ebay istället. beställde dom den 12/5 och fick hem dom nu den 16/5.. kan inte gå så mycket fortare tycker ja.

Va i väg och lämnade dom till en bekant som får svästa ihopp dom så om ja har tur så är det klart på onsdag och då har jag hela helgen klar.. löda löda och sen löda lite till..

Nån som har nått bra förslag på fläktar? har tänkt mig 4 st 120x120mm fläktar. och nån drivare till dom. kom med förslag tack!

post-4122-144689221133_thumb.jpg

post-4122-14468922113435_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Stora fläkrar är bra då de ofta kan flytta mycket luft samtidigt som de är tysta... Ett tips är att installera nån fläktkontroller till dom så du kan hålla nere varvtalet om de inte skulle bli så varma. Har du tänkt lägga nån plexi-skiva eller liknande på för att styra luftflödet?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...