hansson_1985 Postat 1 maj 2011 Postat 1 maj 2011 Nu ska jag ocksÄ försöka bygga mig en egen Led ramp som kommer att bestÄ av 96 Leds med 8 drivare. Har just bestÀllt det hÀr http://www.rapidled.com/servlet/the-50/48-Ultra-Premium-LED/Detail frÄn rapidled.comKommer att svÀsta ihopp en egen kylplatta som kommer att vara 50x70x3cmkommer att göra en lÄda dÀr drivarna ska sitta i som kommer att hÀnga pÄ vÀggen bakom karet. Vad för flÀktar jag ska andvÀnda har jag inte bestÀmt Àn.. kom med förslag om ni har nÄgra bra. Dom ska iallafall vara 12x12 cm och tÀnker andvÀnda mig av 4 st. LÀgger upp en liten klad pÄ hur det ska se ut. sjÀlvklart ska det pÄ tÀksidor pÄ allt sen som luften ska ledas i. LÀgger upp en bild pÄ min lilla LED DIY som jag ska ha till fragkaret.. var tvungen att pröva pÄ liten skala först och det gick ju bra.. Citera
Majki01 Postat 1 maj 2011 Postat 1 maj 2011 ahhh förlÄt för ot men nu blev jag bannemig ocksÄ sjukt sugen pÄ att bygga LED!! Fà r man frÄga vad för "kit" du köpte till ditt frag kar? Citera
hansson_1985 Postat 1 maj 2011 Författare Postat 1 maj 2011 Det Àr inget kitt igentligen. har samlat ihopp lite vad jag ville ha för nÄtt.. men om du köpter det hÀr http://www.rapidled.com/servlet/the-35/12-Premium-LED-Do-dsh-It-dsh-Yourself/Detail kitet + en kylplatta sÄ fÄr du samma sak. sen fÄr du vÀlja linser efter behov. jag kommer att köra pÄ en blandning pÄ 60 och 40 graderslinser..Lycka till och kom ihÄg att lÀgga upp bilder pÄ hur det gÄr. alltid kul att fÄ se hur andra gör!! Citera
hansson_1985 Postat 2 maj 2011 Författare Postat 2 maj 2011 hej, vad e det för kylflÀnsar du kör pÄ?Det ska bli hemmagjorde kylflÀnsar som jag svÀtsar sjÀlv.sÄ ser planen ut nu iallafall.. Citera
Laggeman Postat 2 maj 2011 Postat 2 maj 2011 Vad ska du svetsa ihop dem av för delar?Köper du mindre flÀnsar och sen svetsar ihop dem sen? Citera
hansson_1985 Postat 2 maj 2011 Författare Postat 2 maj 2011 det Àr bara rena aluplÄtar som ja kommer att skÀra ut flÀnsarna av och svÀtsa dit. kommer nog att ta sin tid.. 50 flÀnsar som Àr 20x700x2mm.. har att göra om man sÀger sÄ.. Citera
Laggeman Postat 2 maj 2011 Postat 2 maj 2011 Ok. FlÀnsen i första inlÀgget, Àr den frÄn Rapidled? Citera
hansson_1985 Postat 2 maj 2011 Författare Postat 2 maj 2011 ja den lilla test LED rampen Àr frÄn rapidled. tanken Àr att kopiera den fast störe.. Citera
hansson_1985 Postat 2 maj 2011 Författare Postat 2 maj 2011 Vad Àr det för effekt pÄ varje diod?Det Àr 3w pÄ varje led. Citera
hansson_1985 Postat 2 maj 2011 Författare Postat 2 maj 2011 Praktiskt att ha tillgÄng till alu svets .... Det Àr en bekant till mig som jobbar som svetsare och har allt man behöver och lika mycket till. han kommer att hjÀlpa mig med svÀtsandet. har sjÀlv ingen erfarenhet av att svÀtsa i alu men MIG svÀts Àr ja som ett med. hoppas pÄ att det Àr nÄtt liknande.. he he.. Citera
knabbuziak Postat 2 maj 2011 Postat 2 maj 2011 288W total effekt pÄ dioderna dÄ... vad har du för mÄtt pÄ karet?Ingick det linser i priset pÄ det kitet? Citera
Virse Postat 2 maj 2011 Postat 2 maj 2011 Det hade ju inte varit fel att friktionssvetsa med CNC Citera
johan_f Postat 2 maj 2011 Postat 2 maj 2011 Det Àr en bekant till mig som jobbar som svetsare och har allt man behöver och lika mycket till. han kommer att hjÀlpa mig med svÀtsandet. har sjÀlv ingen erfarenhet av att svÀtsa i alu men MIG svÀts Àr ja som ett med. hoppas pÄ att det Àr nÄtt liknande.. he he..Om du Àr en fena pÄ MIG sÄ kan du ju svetsa alu med den, rÀtt tillsats sÄ Àr det bara att köra pÄ Citera
hansson_1985 Postat 3 maj 2011 Författare Postat 3 maj 2011 288W total effekt pÄ dioderna dÄ... vad har du för mÄtt pÄ karet?Ingick det linser i priset pÄ det kitet?Japp linser ingick i kitet. karer Àr 100x70x80 B-D-H med vinklade framkanter. 600 liter ungefÀr. jag har provat med min lilla ramp pÄ 36 w och det Àr nÀstan sÄ att det skulle rÀcka med den sÄ tror att 288 w kommer att bli hur bra som hÀlst. Citera
hansson_1985 Postat 3 maj 2011 Författare Postat 3 maj 2011 Det hade ju inte varit fel att friktionssvetsa med CNC Har ingen erfarenhet av CNC maskiner mer det Àr sÀkert smidigt.. Man kanske ska göra nÄtt helt nytt och göra en vattenkyld platta som man leder vattnet igenom sen till en gammal bilkylare som man sÀtter en flÀkt pÄ.. det mÄste ju vara det bÀsta.. mycket bök med slangar och allt men det mÄste ju funkar hur bra som hÀlst. Om du Àr en fena pÄ MIG sÄ kan du ju svetsa alu med den, rÀtt tillsats sÄ Àr det bara att köra pÄ Det blir upp till bevis hur bra ja Àr pÄ svÀtsa alu alltsÄ!! Citera
hansson_1985 Postat 7 maj 2011 Författare Postat 7 maj 2011 Nu har jag byggt klart min lilla 36w!La inte ner sÄ mycket tid pÄ att fÄ den sÄ snygg men den Àr nog rÀtt sÄ stryktÄlig.. Hittade lite 5mm plexi som jag kapade till lite bitar av och skruvade fast sÄ man kan ta lös allt om nÄn led mÄste bytas eller för rengöring. Citera
hansson_1985 Postat 7 maj 2011 Författare Postat 7 maj 2011 lite fler bilder med linser pÄ. saknar nÄgra linser men ja kommer ej att andvÀnda linser pÄ den hÀr rampen sen. den ska sitta i ett fraggkar och dÀr behövs inga linser. ska lösa nÄtt annat skydd för leden dÄ.. Citera
blackizzz Postat 7 maj 2011 Postat 7 maj 2011 Ser bra ut! Bra med krÀm i det ljuset! =D (för att vara 36w =P) Citera
hansson_1985 Postat 10 maj 2011 Författare Postat 10 maj 2011 Nu finns mitt DIY pÄ posten att hÀmta.. jÀkla Tull och ta mycket betalt bara.. varför fÄr man inte alltid betala tullvagift? Citera
Reuben Postat 10 maj 2011 Postat 10 maj 2011 Nu finns mitt DIY pÄ posten att hÀmta.. jÀkla Tull och ta mycket betalt bara.. varför fÄr man inte alltid betala tullvagift?Egentligen skall man det om det gÄr upp till ett visst vÀrde.. Kör man helt enligt lagen sÄ tror jag (nÄgon fÄr gÀrna rÀtta mig) att man skall rapportera om man tar in nÄgot som inte tullas som bör göra det. Citera
hansson_1985 Postat 16 maj 2011 Författare Postat 16 maj 2011 HallÄ!!Endrade planer!Jag har köpt kylflÀnsar frÄn ebay istÀllet. bestÀllde dom den 12/5 och fick hem dom nu den 16/5.. kan inte gÄ sÄ mycket fortare tycker ja. Va i vÀg och lÀmnade dom till en bekant som fÄr svÀsta ihopp dom sÄ om ja har tur sÄ Àr det klart pÄ onsdag och dÄ har jag hela helgen klar.. löda löda och sen löda lite till..NÄn som har nÄtt bra förslag pÄ flÀktar? har tÀnkt mig 4 st 120x120mm flÀktar. och nÄn drivare till dom. kom med förslag tack! Citera
knabbuziak Postat 17 maj 2011 Postat 17 maj 2011 Stora flÀkrar Àr bra dÄ de ofta kan flytta mycket luft samtidigt som de Àr tysta... Ett tips Àr att installera nÄn flÀktkontroller till dom sÄ du kan hÄlla nere varvtalet om de inte skulle bli sÄ varma. Har du tÀnkt lÀgga nÄn plexi-skiva eller liknande pÄ för att styra luftflödet? Citera
Rekommenderade inlÀgg
GĂ„ med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.