Gå till innehåll

Rickes 1125 Liter inwall


Ricke

Rekommenderade inlägg

Ja läste faktiskt ditt inlägg.. jag undrade bara om DSB hade något övrigt att tillägga. Förslåt om du såg det som trådkapning eller så.

Men när någon säger att det går att lösa på andra sätt, blir man nyfiken.. typ säg a så säg b :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

snyggt när kommer bak grunden

Den kommer när jag byggt klart revet är lite svårt o se hur jag bygger annars ;)

Ja läste faktiskt ditt inlägg.. jag undrade bara om DSB hade något övrigt att tillägga. Förslåt om du såg det som trådkapning eller så.

Men när någon säger att det går att lösa på andra sätt, blir man nyfiken.. typ säg a så säg b :)

Finns ju även vodka och kolkälla att tillgå zeolit osv finns många sätt, men jag tycker nitratfilter känns säkrast.

Ingen trådkapning jag tyckte bara att du fått svaret på din fråga ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hirez:

Ursäkta men jag såg inte ditt inlägg förräns nu, men jag håller med dig att jag kunde utvecklat påståendet lite, vilket Rickard gjort :ler:.

Kan tillägga att ytterligare en variant är dsb, något omdiskuterad. Men jag tror personligen att det fungerar och har haft ett system som fungerade utmärkt i 5 år.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hehe, tack för förklaringen Ricke och DSB, jag är kanske lite blind.

Det är fortfarande svårt med att veta vad som "gäller" ibland.

Jag har fått höra att nitratfilter är det bara att skippa, då de inte fungerar (tydligen inte för honom, men när man börjar är det lite svårt att veta bättre.)

Jag kör för övrigt med pellets, och kan inte säga att det gick helt smärtfritt... därför kollar jag runt som alltid på nya metoder. Skall följa vidare på det fina bygget ..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hehe, tack för förklaringen Ricke och DSB, jag är kanske lite blind.

Det är fortfarande svårt med att veta vad som "gäller" ibland.

Jag har fått höra att nitratfilter är det bara att skippa, då de inte fungerar (tydligen inte för honom, men när man börjar är det lite svårt att veta bättre.)

Jag kör för övrigt med pellets, och kan inte säga att det gick helt smärtfritt... därför kollar jag runt som alltid på nya metoder. Skall följa vidare på det fina bygget ..

Kör med ett svavelfilter själv och det är väldigt mycket pillande för att få dem att fungera korrekt, flödet genom reaktorn är enormt viktigt att det är rätt, flödet måste jag justera varje dag.

Kör med biopellets också och vissa koraller tålde inte denna variant av filter tex Sarcopfyton.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hmm, det är det han menade kanske, att det är svårt med filtret?

Hur mycket pellets körde du med per liter ? Jag har märkt att det är nästan bättre när jag endast har 50% av det jag borde..

alltså 1,5 dl på 300 liter verkar vettigt.. skall mäta snart igen.. men nu mår allt bättre iaf.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hmm, det är det han menade kanske, att det är svårt med filtret?

Hur mycket pellets körde du med per liter ? Jag har märkt att det är nästan bättre när jag endast har 50% av det jag borde..

alltså 1,5 dl på 300 liter verkar vettigt.. skall mäta snart igen.. men nu mår allt bättre iaf.

Nej svavelfiltret är inte svårt köra, men man måste vara nogrann och följa mannualen till punkt och pricka.

Jag kör 0,75 dl till 100 liter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Tack Larry kul o träffas :)

Nytt i burken är att jag har fått tag i lite t5 belysning o en styrbar pump resun 15000L/H får duga sålänge.

Har även fått lite koraller som fick hoppa i karet i dag sedan de gått en tid i fraggkaret pga semester.

I slutet på Augusti kommer 25 kg LS direkt i låda så det ska bli spännande o kul att ha all sten sen :)

post-2373-14468922520517_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nytt i karet är att jag fick hem en 2x54W ramp till idag som ska komplettera MH senare när den införskaffas. Har även skaffat en städpatrull för test av vattnet i karet. Kunde inte motstå en ny Lps korall när man ändå var iväg på inköpsresa... hoppas den klarar sig bara.

Sitter o funderar på skummare o såg denna skummare på Fishstreet vad tror ni om den Aqua Excel AE1002 Protein Skimmer

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tjena Ricke, longe time no speaky!

Jasså du =)

Här graderar vi upp oss ;)

Verkar bli väldigt tjusigt det där Ricke. Tumbs up!

Kommer bli jäkligt roligt att följa.

Får höras av någon dag så man får komma förbi och se lite IRL.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja tyckte det var lika bra när man ändå skulle göra hål i väggen :)

börjar hända grejer i karet nu så det är kul :)

Alla som vill komma o kolla är välkommna tycker bara det är roligt med besök, slå en pling innan eller skicka ett mail.

Hittade 2st bilder på när vi bar in karet + en helbild från i veckan :)

post-2373-14468922641133_thumb.jpg

post-2373-14468922641333_thumb.jpg

post-2373-1446892264156_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Uppdatering är väl kul :)

Har skaffat mej en ramp till nu som är på 2x250W Mh och 2x54 W t5 + månljus.

Har totalt 825W nu att tillgå ska införskaffa en 250W mh till sen är det bra :)

Har även skaffat 2st små occelaris clowner för det var så tomt i karet ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sitter o funderar på sandvändare till karet, då jag funderar på o ha mycket sandyta och där kommer det stå mycket LPS koraller som inte vill ha sand översig...

Då går fisk bort som kommer begrava dem direkt, sedan funderar jag på eremiter o de kommer kanske kliva upp i korallerna o då blir de oxå sura, bara en tanke jag hade om det...

Men hur är det med sjöstjärnor de stora som ligger i sanden är det någorlunda lätta och effektiva?

Sen tänkte jag på sjögurka eller en dolksvans, sjögurkan är giftig om den dör har jag hört, ingen egen erfarenhet om det är de lätta djur ingen aning aldrig sett en hemma hos någon bara i butik en gång. Dolksvansen vet jag ej om den är revsäker eller nått bra på att vända sand.

Om någon läser tråden o kan svara på någon fråga eller reflektera med egna erfarenheter om sandvändare, är det tacksamt.

hade man kört bb hade livet varit enklare, men inte lika snyggt ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Eremiter och sniglar finns ju som stannar i sanden.

Sandvändande sjöstjärnor är kända för att inte klara sig väldigt länge. Stora ytor hade kanske krävt flera stjärnor som då ändå kommer äta upp mikrofaunan i sanden så de hade inte klarat sig längre för det.

Kanske om du kör med ett mindre antal och en 3-4cm med sand.

Dolksvans kan ju vara ett intressant djur då du har gott om öppen yta så du lär nog se den en del. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...