Gå till innehåll

Rickes 1125 Liter inwall


Ricke

Rekommenderade inlägg

jag vill också ha den bakgrunden. men den finns inte som 70cm hög. =(... eller jag har inte hittat nån som är 70cm hög iallafall.hur högt är ditt kar?

o heter den nått speciellt? blir ju lite lättare att leta på nätet om man har nått namn eller id lixom.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Uppdate lite nya korallfraggar har kommit i det blev några sps till, men nu får det vara bra med sps.

Fixade en skummare igår lite underdimensionerad, men fick den billigt så. Så nu är snart dax för sumpen o bli klar så allt är ok.

Kvar på listan är UV-c 39W och en box fast boxen har jag på G :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur mkt mer sten skall du köpa? 50kg? det borde du göra tycker iaf jag (Minst)...... Med så mkt öppna ytor så kommer fiskarna bli stirriga och de större fiskarna kommer mest stångas mot rutorna och visa ett nervöst högst onaturligt beteende.....

Jag vet inte vad du tänkt att ha för fisk men jag förstår inte varför man skall ha ett så öppet akvarie med öppna ytor så fiskaran kan sträcka ut...... Det enda du kommer uppleva är ett as jobbigt frenetiskt simmande bort o fram.

detta är min åsikt iaf och ville bara delge dig den.

Väldigt fint akvarie annars med grymm potential att bli något extra.

/andreas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min uppfattning av kar med mycket sten i liten simyta är högre stress, tänkte testa med mer simyta o se vad skillnaden blir.

Mängden sten är ju mest för att få ett bra filter i karet resten får nitratfiltretsköta.

Hoppas kunna ha karet färdig scapat till helgen.

Miriam du får åka till sverige på semester o köpa en på plats här nere i kalmar :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min uppfattning av kar med mycket sten i liten simyta är högre stress, tänkte testa med mer simyta o se vad skillnaden blir.

Mängden sten är ju mest för att få ett bra filter i karet resten får nitratfiltretsköta.

Många gömställen brukar vara det som anses minimera stressen och ge trygghet för de flesta fiskar.

Ett kar helt utan inredning och dessutom starkt ljus ger mest stressade fiskar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Många gömställen brukar vara det som anses minimera stressen och ge trygghet för de flesta fiskar.

Ett kar helt utan inredning och dessutom starkt ljus ger mest stressade fiskar.

Gömställen ger en trygghet för mindre fisk mot rovfiskar osv. Man kan få fiskar mindre stressade och trevliga om man inte har gömställen i hala karet då det lätt blir mer rädda då de vet att de har en trygg tillvaro bakom sten "hela tiden" om man mer tvingar fram dem så kommer de att bli av med stress med tiden om man inte gör det så kommer de alltid vara stressade när de är framme o ska försöka äta.

Så är det med alla djur som har behov av att skydda sej mot rovdjur. problemet med fiskar är att man inte kan ta i dem o klappa dem tama.

Jämför om du har ett kar stående i ett rum där det rör sej mycket eller om det står i ett rum där det bara är några få som kommer å går o kolla på hur stressen ser ut hos fiskar.

Allt handlar om hur mycket man låter fisken kunna få känna sej trygg i karet. Klart det ska finnas en möjlighet för gömställen det vore olagligt "iallafall för butiker" att hålla fisk o andra djur utan skydd/gömställe.

har man bara fiskar som inte äter varann så kommer de att anpassa sej o vara framme ostressade när de vant sej, men om de däremot trängs på liten simyta så kommer aldrig att bli mindre stressade utan antingen stå still bakom en sten eller simma frenetiskt för o undvika nästa firre.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har haft nog med kar för att ha upplevt hur fiskar beter sig i tomma kar. Det är också ett krav från jordbruksverket att akvarier skall ha en inredning som passar arten i fråga. Revfiskar blir mindre stressade med god tillgång på gömställen. De har inte intelligens nog för att värdera olika situationer utan fightas ofta om reträttplatser ifall det inte finns nog.

En annan aspekt är att fiskar generellt är lugnare ju större karet är. Fiskvalet skulle bli väldigt annorlunda om fler fick se hur fiskar beter sig med mer simutrymme. 6 kirurger är för mycket för ett två meters kar.

Men ett tremeters med en meter bredd och möjlighet att gömma sig på flera olika ställen är en annan sak.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Diskutionen är rätt korakad för utrymmet i våra kar är inte propotiunerligt med det ute i naturen, så om man skulle kolla % som är rev/öppen yta så skulle det vara mer öppen yta o simma mellanrev o simyta än det är i de flesta kar.

Fiskar simmar utanpå revet och in i revet och min scape är rätt lik det när den kommer bli klar. om sen fisken kommer simma där eller ej det återstår o se.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Liten uppdatering :) är ofta det nu hehe

Var i affären idag o köpte en Ecsenius bicolor blev även en sten som jag tyckte var fin kommer skaffa mer sten nästa helg. Passade på o förbereda inför den stenen o möblera om lite , har även ett gäng fraggar som har placerats ut där de ska vara senare.

post-2373-14468922999259_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...