Gå till innehåll

Rickes 1125 Liter inwall


Ricke

Rekommenderade inlägg

tänkte köra en avfuktare och en fläkt sedan sätta små fläkt ventiler i väggen ut till "kontoret" och sedan en ventil med fläkt ut den ena väggen är yttervägg så där blir en liten ventil med fläkt för eventuellt kylning på vintern.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

attachment.php?attachmentid=57304&stc=1&thumb=1&d=1305490494

Fusk Ricke det där är ju mitt inspirationskar, men då får jag väll ha ditt kar som min inspirationskälla. The apprentice becomes the teacher.

hehe vet det men karet är för jäkla snyggt och jag haft en bra lärare så kan det inte gå fel. Hoppas vi kan ses till sommaren om du har tid o jag har vägarna upp.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu har jag nog bestämt mej för att köra 3st 250W mh och sedan 4-6st 54w t5 rör.

Nu håller jag på o funderar på skummare som kan tänkas duga till denna storleken. Någon som har någon idé på en bra någorlunda billig köper gärna fungerande beg oxå.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Får se vad det bllir för skummare. Nu har jag tagit bort det gamla silikonet och tänkte limma karet på onsdag kväll. En fråga bara hur länge borde jag vänta tills jag kan testfylla det? Det är V Fogen som ska göras och den blir väl 1cm tjock ungefär, Ni med lite större kar vet ju hur tjock fog ni har ungefär. Någon som kan tipsa?

Mycket planering runt karet och byggande av revet :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Danasilikon härdar förvånansvärt fort. Hos mig 25 grader i mindre än 24 timmar.

Men du gör kanske lite grövre fogar så det tar längre tid. För att kolla kan du göra en klump av samma storlek mot ett hörn av plast och snitta och snitta upp den efter t.ex 36 timmar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sumpen på plats under karet oxå nylimmad, har dock inga fack i det utan bara ett stort skulle det funkar eller borde jag försöka fixa det? Eftersom jag aldrig kört sump är detta en ny grej för mej :) tar gärna emot tips.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kör med två fack i mina sumpar. Ett skummarfack som vattnet från karet kommer till. Sedan en mellanvägg som är 22 cm hög för att få konstant vattennivå hos skummaren.

Sist det stora facket för returpump och ev. fosfatfilter och annat. Där är påfyllningen av osmosvatten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så man skulle kunna ha mellan 25-30 cm vattendjup i sumpen då så det finns några liters marginal i karet om det skulle bli strömavbrott osv. Det innäbär att det finnns 60-70L och spela på i karet över. alltså 110-120 liter vatten i sumpen.

Skulle det bli problem med begränsningar av skummare med 25cm vattennivå?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har inte skummare än och inte bestämt vilken jag ska ha än, ville bara kolla hur många skummare som typ går bort av de som är nått o ha som inte klarar så låg nivå.

Kollade nivån nu i sumpen och jag tycker 25cm är precis lagom djupt i karet.

Det kommer möjligen bli reaktorer i det andra facket sen hur är de med vattennivå osv?

det beror viken skomare du har vilket vatten djup den ska ha
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu har jag lagt upp ett lysrör och satt i en pump för o testköra karet o för att laka ur stenen. Hade 3 pumpar till liggandes fast hade inga sugproppar eller upphängning till dem.

Nu ser man bättre hur stort karet är då revpelarn är på ca 10kg sten och pumpen är en eheim 2252.

post-2373-14468922198024_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...