Gå till innehåll

Rickes 1125 Liter inwall


Ricke

Rekommenderade inlägg

Halloj! Min senaste Valenciennea strigata var fruktansvärd. spred sand överallt. Greppade sanden och gled 20 cm upp och släppte den sedan. Inte populärt hos varken koraller eller mig. Men innan hade jag en Valencienna puellaris som bara grävde och skitade inte ned någonting. Om det hjälper dig knappast för de är säkert individer som beter sig olika men det är rackarns kul att sitta o se på hur de jobbar för det gör de mest hela tiden. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det lutar år att det blir en kombo av 2st Pholidichthys leucotaenia (Min klara favorit firre sedan förra karet) 1st pullaris och sedan en sjöstjärna o ett gäng eremiter o snäckor.

kanske någon mer sorts sandgoby den gula kommer inte på namnet nu men den lutar det åt får se.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sjöstjärna i arten Astropecten verkar fungera bra gräver inte djupt och reagerar på foder så den verkar inte vara beroende av vad som finns i sanden.

Babylonia lutosa behöver några cm sandbädd vänder sand vid nergrävning och upstigning, OBS kan ta musslor och andra sniglar. Har nog blivit av med några nassarius.

//Danielj

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En skaplig laddning nassarius snäckor och eremiter (dom med ögonen på skaft) hade jag kört på.

Sandvändande stjärna borde funka bra i ett såpas stort kar, jag hade två i min 375:a , den ena tynade bort inom ett år. Den andra klarade sig bra. Dock verkar det som stjärnorna rensar sanden på allt, inklusive poddar och andra småkryp.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

De sandsilande sjögurkorna fungerar bra. De blir dock relativt stora och du bör vänta till du har lite gojs i sanden. Jag har haft sjögurkor i mitt kar som dött utan några problem (filtrerande sjögurkor) - vet inte med de sandsilande. Jag tror påstående kommer från sjöäpple som är en speciell sort av sjögurka. Sjöäpple kan släppa gift vid dödsfall.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tackar Lasse då vet jag det :)

Tack Johan du får komma förbi någon dag senare i höst o kika.

Karet har nu brutigt SPS barrären då jag fick 2 stora fraggar av Muha här på guiden som han inte ville ha.

Börjar bli lite koraller i karet nu trots allt, men tur att karet är stort så lite fraggar gör inte så mycket så länge det inte är acros ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fick med mej 2 nya rör o 2 nya lampor till mh:n men det verkar vara ett problem i rampen för när jag säter igång den så går säkringarna i rampen någon som haft detta problem det är en 250V ramp märke bio pur.

Fick med lite fraggar hem från träffen igår o idag ska jag ner en sväng till skåne får se om nått följer med hem.

Bilder kommer när det hänt lite mer.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fick med mej 2 nya rör o 2 nya lampor till mh:n men det verkar vara ett problem i rampen för när jag säter igång den så går säkringarna i rampen någon som haft detta problem det är en 250V ramp märke bio pur.

Har du testat att stoppa den i ett annat uttag/annan säkring?

Annars är det nog ett drivdon som gett sig, öppna rampen och lukta/titta. Bränd elektronik går sällan att missa med sin fräna lukt ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu har jag bytt säkringar iarmaturen och det var det som var problemet nu måste jag dok hitta trögare säkringar för 2 Amperen är för svaga för mh:n men 1,25 funkade bra till rören o månljuset.

vet någon vart man kan hitta trögare säkringar på kanske 2.5A eller 3 kanske det är glassäkringar.

Ändrat av Ricke
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...