Gå till innehåll

Ersättning från Länsförsäkringar!


Dimorb

Rekommenderade inlägg

Hejsan.

Såg ien delinlägg attdetfinns vissa som hade fått ersättning från länsförsäkringar för skador på fiskar och koraller vid diverse olyckor.

Att länsförsäkringars försäkringar täcker skador på akvariets innehåll vid läckage eller brand framgår tydligt i stadgarna.

Men att de också skulle ersätta vid olyckstillfällen som skulle kunna ha orsakats av storm. Det vill säga ingen belysning eller värme i akvariet framgår inte lika lätt.

Jag har surfat runt och hittat en del inlägg från användare som säger sig ha fått ersättning vid "skador" på akvariets invånare som har orsakats vid andra olyckor än läckage och brand t.ex. elavbrott eller upphakad utrustning som skadar akvariets invånare.

Anledningen till att jag tar upp detta är att jag är i desperat behov av att få kontakt med någon person som kan bevisa att han/hon har fått ersättning för en olycka som kan liknas vid elavbrott eller dylikt.

Ersättningen måste ha kommit ifrån länsförsäkringar då det är det bolag som vägrar att ersätta skadorna i mitt akvarium.

Jag har nämligen, genom elavbrottet, förlorat lägre djur och fiskar för cirka 20000:-

Extremt tacksam för hjälp

mvh Andre

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vet om att folksam inte gör det. Men i länsförsäkringars villkor står det att de ersätter skador på fiskar och växter/koraller i akvariet.

Det är bara det att brist på el inte kan räknas som ett olycksfall. Endast vid läckage eller brand sa kärringen i tlf.

Vilket är lustigt då man ersätter mat som blir dålig p.g.a. elbrist

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lite annat ämne kanske men... hur länge klarar sig ett akvarium utan el? Och vad är främsta orsaken till att djuren dör? Ljuset,cirkulationen eller värmen? Med tanke på att det verkar vara flera drabbade kanske man skulle försöka bygga in nån hjälpkraft som iallafall håller allt vid liv under avbrottet. Det är ju inte bara pengarna det handlar om utan att man även blir av med något man byggt upp under lång tid.

Tycker ändå försäkringbolagen borde ersätta detta, sen kan ju de i sin tur processa mot elbolagen för alla kostnader de åsamkats.

Har du provat att göra jämförelsen med förstörd mat i frysen som någon påpekade. Det bör ju ligga samma resonemang bakom ersättningsrätten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tycker det är för j...a dåligt av dom att inte betala ut ersättning, betalt ska dom ha o fort ska det gå men när dom ska betala ut nåt är det inte lika bråttom. Bilar ersätter dom om det har blåst ner träd på dom om man har vagnskade försäkring, men det är ju ändeå "naturkatastrofen som orsakat det med smiley7.gif.Lider med er alla som blivit drabbade smiley19.gif.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

inte för att detta va ett akvarium men min förra server maskin pajade ihop kapitalt efter att ett träd blåst ner över elledningen när ja bodde i bålsta förra året. då sa kärringen på mitt föräkrinsbolag att min försäkring inte täckte den skadan smiley7.gif. så ja ringde till graninge som va min el leverantör då å krävde att dom skulle ersätta skadan som uppstod när ett träd som stod på deras mark föll över ledningen å pajade min maskin.. blev kopplad ett par varv innan ja hamna hos nån som hade nått att säga till om..

Å förstå hur förvånad ja blev när han utan att försöka slingra sig sa.....

skicka in dina kvitton på vad som har gått sönder PGA vårat slarv att hålla lednings gatan öppen, så ska du få full ersättning.

ja lovar ja letar fortfarande efter min försvunna haka som bör ligga nånstans i bålsta trakten...

så mitt svar e, ge dig aldrig förrns du får prata me nån som sitter högre upp en i telefon växeln...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Såg i gårdagens GT (från 18/1 2005 sidan 25) ang ersättning iomed stormen.

Husdjur.

Döda Akvariefiskar

Ersättning:

Ja

Kommentar:

Akavriefiskar och vissa andra djur kan ha dött vid strömavbrott. Elbolaget kan också vara ersättningsskyldigt.

Hur mycket får jag?

Upp till djurens marknadsvärde. Självrisk 1000-3000:-

Vad skall jag göra?

Kontakta ditt försäkringsbolag eller elbolag

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vet inte riktigt hur man skall tolka det.

Har tagit kontakt med försäkringsbolaget men de gör ingenting eftersom försäkringen inte täcker enligt dem.

Har också kommit förbi sydkrafts massiva försvarsport och lyckats få skadeståndsblanketter hemskickade.

Men det är ju ingen garanti på att man skall få ersättningen utbetald.

Skall i vilket fall som helst driva det vidare så får vi se.

Du har ingen länk till den artiklen förresten?

mvh Andre

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Andreas Lange

Se även http://expressen.se/index.jsp?a=228278

<ul>[*]Ersättningsanspråk för förstörda livsmedel i kyl och frys kan också riktas mot det nätföretag som du anlitar. Det kan även gälla dödade husdjur, typ akvariefiskar, men också extra reskostnader, eller inkomstbortfall på grund av att du tvingats stanna hemma från jobbet och ta hand om huset.

[*]Dessa ersättningar kan enligt ellagen krävas vid sidan av de schablonersättningar, så kallade avbrottsgarantier som nätföretagen infört.

[*]Nätföretagen har särskilda blanketter för detta.

[*]Trixar nätföretag kan du kostnadsfritt vända dig till Allmänna Reklamationsnämnden för att få frågan prövad.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ställer samma fråga som Perk då jag är på väg att starta upp

mitt första saltvattensakvarium.

Ungefär hur länge klarar sig ett 500 liters akvarium utan el?

Funderar på att säkra med ett elagregat samt i så ifall hur

bråttom det är att få igång det vid strömavbrott.

Och då vilka delar som är viktigast att driva.

Billigt litet agregat kostar runt 1500 spänn på Jula så det känns

som en "billig" försäkring.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

De saker som mina djur och fiskar dog av var värme och syrebrist samt att en del inte tålde när cirkulationen kom igång igen eftersom all död materia höjde nitratvärdena snabbt.

Korallerna var väl lite olika. En del, de flesta, verkar ha dött av köld och stress.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Totalt med fiskar och koraller eller menar du med ersättningen?

Sammanfattningsvis betydligt bättre med koraller och fiskar än vad jag först befarade.

Har kvar 4 Zebrazoma kirurger, 1 salaris, 1 "Blå djävul", 1 Clarkii, 1 Lo Vulpinus samt en ormsjöstjärna.

Bland korallerna klarade sig som tur var de flesta LPS och några SPS. Mjukisarna är mestadels kvar. Tappade dock en hel del exempelvis fungian, Gorgonian, 2 Fågelbokoraller med mera.

Ersättningsmässigt så trilskas Sydkraft och även försäkringsbolaget.

Men jag tror mig ha hittat en sak i villkoren som ger mig rätt till ersättning för fiskarna. Bara nu farsan har lösegendom antecknat i sitt försäkringsbrev.

Sydkraft är enligt ellagen ersättningsskyldiga men eftersom det har varit de rådande omständigheterna som har varit så finns det undantag ifall de måste ersätta eller inte. Det beror helt och hållet på deras "Good Will" men har de ingen sådan så kan man ju i vilket fall som helst testa att få det prövat av ARN och då driver de ärendet till sin spets.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...