Ricke Postat 10 augusti 2011 Dela Postat 10 augusti 2011 De kan flytta sej själv om de känner för det, Men om du vill ha mer skivor på andra ställen är det ju bara o flytta dem. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
freddi36 Postat 10 augusti 2011 Författare Dela Postat 10 augusti 2011 kan dom flytta sig precis som anemoner? det viste jag inte men jag ska nog va lite shysst och hjälpa dom lite, såg en kritvit därunder, den har nog inte fått mycket ljus!det blir en fraggardag imorgon , en euphyllia som ska delas och en handfull skivor som ska omplaceras Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
freddi36 Postat 10 augusti 2011 Författare Dela Postat 10 augusti 2011 googlade lite för att se vad jag kunde hitta för zooanthusar. vill ju försöka artbestämma min oranga och gråa.jag hittade dessa, inte min sort men en väldigt fin. priset är dock liite för dyrt för att man ens ska tänka tanken på att köpa dom. 99$ för 1 polyp!! http://cultivatedreef.com/utter-chaos-palys-palythoa-sp-p-228.html Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Piraterna Postat 10 augusti 2011 Dela Postat 10 augusti 2011 googlade lite för att se vad jag kunde hitta för zooanthusar. vill ju försöka artbestämma min oranga och gråa.jag hittade dessa, inte min sort men en väldigt fin. priset är dock liite för dyrt för att man ens ska tänka tanken på att köpa dom. 99$ för 1 polyp!! http://cultivatedreef.com/utter-chaos-palys-palythoa-sp-p-228.htmlJag hade lätt betalt 700 kronor för en sådan, det blir ju fler av dem och de var vääääldigt vackra. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
alofstrand Postat 10 augusti 2011 Dela Postat 10 augusti 2011 Det kommer inte bli lätt att hålla sps i ett kar som detta utan att det är moddat... ljuset är för svagt och vatten cirkulationen för låg. och acropora är ingen lätt korall.. har själv provat att ha montipora i mitt kar som är likadant och det funkade inte tyvärr...hoppas det löser sig. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
freddi36 Postat 11 augusti 2011 Författare Dela Postat 11 augusti 2011 acron tror jag inte klarar sig i längden. den var mer av ett "test".montiporans vita kant har blivit mindre och jag kan se att den har börjat växa upp på limmet lite, så den ska nog klara sig även om det inte blir supertillväxt på den Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
freddi36 Postat 12 augusti 2011 Författare Dela Postat 12 augusti 2011 jag älskar blåljus på korallerna. det tycker jag är jättefint på kvällen därför komm jag på en blåljusidé till karet. jag vet inte om det funkar men jag tror det. skriv gärna vad ni tycker det går ut på att man sätter in en aquael lågenergilampa 11W actinic. såhär ser locket på clownhotellet ut. jag hade tänkt att en så´n lampa får plats såhär. den är en hel lampa med sladd och allt som man igentligen ska ha i aquaels 54 liters sötvattenskar. (tog denna från mitt som jag föder upp malar i just nu) såhär ser lampans fäste ut som man igentligen ska fästa i aquaels lock/ramp. jag hade tänkt limma/skruva en bit trä eller metall mellan kanten på den befintliga "rampen" och kanten i locket. på den skruvar jag sen två skruvar med samma avstånd mellan som skårorna i fästet på lampan. och låter dom sticka ut en liten bit. sen fäster jag lampan genom att föra på den på skruvarna.detta gör ju att jag både kan få "soluppgång" och "nedgång" vilket korallerna gillar. sen så får jag ju mer ljus (om än lite). och så det coola blåljuset som vissa koraller lyser så coolt i så, tror ni det kan funka?? Edit; glömmde länken till lampan, http://www.pwss.se/product.php?productid=12874&cat=995&page=1 Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
freddi36 Postat 12 augusti 2011 Författare Dela Postat 12 augusti 2011 testade att tända den aqualellampan som jag har nu (varmvit) över karet. det var ganska så mycket ljus i den faktiskt det blev en bra skillnad mot med bara den befintliga belysningen. det såg lite konstigt ut eftersom lampan är varmvit men om min idé funkar och jag då har en actinic lampa så ska det nog bli ganska så bra! Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Esser Postat 12 augusti 2011 Dela Postat 12 augusti 2011 Hadde ett litet aquatic nature kar fick nog plats med 4a sådana rör i huven, kontakterna köptes på Ikea lampan hette global om jag inte minns fel---I am here: http://maps.google.com/maps?ll=58.366855,12.341784 Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
mikoto Postat 12 augusti 2011 Dela Postat 12 augusti 2011 Blåljus på natten är alltid bra :-) Jag använde en diod istället som jag hade över men man tar vad man har. Din lösning ser schysst ut tycker jag. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
freddi36 Postat 14 augusti 2011 Författare Dela Postat 14 augusti 2011 imorgon ska jag börja bygga på det nya fästet för den nya lampan som jag ska beställa från PWSS. plasten som jag ska använda kommer från en isskrapa. jag tyckte plasten i den var perfekt i hårdhet för det här bygget Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Laggeman Postat 14 augusti 2011 Dela Postat 14 augusti 2011 Det kommer säkert bli bra Fredrik.Se ifall du kan byta ut plasten som sitter över de andra rören mot en ny bit som inte är lika sliten, då får du mer ljus ner i karet. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Frasse83 Postat 14 augusti 2011 Dela Postat 14 augusti 2011 dom går aldrig utan skal, så den har dött. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
freddi36 Postat 14 augusti 2011 Författare Dela Postat 14 augusti 2011 Det kommer säkert bli bra Fredrik.Se ifall du kan byta ut plasten som sitter över de andra rören mot en ny bit som inte är lika sliten, då får du mer ljus ner i karet.ja vi får hoppas på det plasten som sitter för de andra rören är inte sliten utan det är bara torkat saltvattensstänk från karet. eftersom jag köpte någon ny korall dagen innan så sjönk vattennivån under innkoppningen och då stänkte det på skyddsplasten ifrån strilröret. jag skulle göra vattenbyte dagen efter så jag tog inte bort det direkt. men nu är det borta och plasten är helt genomskinlig Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
freddi36 Postat 14 augusti 2011 Författare Dela Postat 14 augusti 2011 dom går aldrig utan skal, så den har dött.vad menar du nu?? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
mikoto Postat 14 augusti 2011 Dela Postat 14 augusti 2011 Han syftar nog på ditt gamla inlägg om en eremit :-) Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
freddi36 Postat 14 augusti 2011 Författare Dela Postat 14 augusti 2011 aha, ja, den vet jag har varit död ett tag nu då den inte synts alls. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
freddi36 Postat 15 augusti 2011 Författare Dela Postat 15 augusti 2011 min ena clownfisk jagar den andra lite ibland och sen stannar den framför den och vibrerar framför den andra. vad håller den på med?? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
freddi36 Postat 15 augusti 2011 Författare Dela Postat 15 augusti 2011 ingen som vet vad den gör? en tanke, den är leksugen??blev klar med fästet idag. det tog myycket längre tid än vad jag trodde.. kan ju bero på att jag paja den ena när jag precis blev klar med den så jag fick göra om allt..jaja, ska beställa en aquael 11w actinic lampa från PWSS lite senare. någon som har bra/dåliga erfarenheter av dom? hur lång tid brukar det ta att få prylarna? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
freddi36 Postat 15 augusti 2011 Författare Dela Postat 15 augusti 2011 såg precis en kul liten rackare, ormstjärnan som jag la i för 1 månad sedan kul att den lever M. hoffmeisterin har faktiskt vuxit en del kollade på lite bilder från då jag fick den och kan konstatera att den har vuxit en tredjedel ungefär på min "crying oranges" knappkoloni har det börjat växa fram 3 nya polyper ner på den lilla fraggstenen kul att dom ser ut till att trivas! hoppas bara att dom andra oranga också ska få lite nya polyper. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
freddi36 Postat 16 augusti 2011 Författare Dela Postat 16 augusti 2011 då var en beställning lagt hos pwss. vet inte riktigt hur snabba dom är på att få iväg paketet men det vet kanske någon annan? när jag köpte från triton så fick jag paketet nästa dag! men det föväntar jag mig inte av pwss dock.. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
freddi36 Postat 17 augusti 2011 Författare Dela Postat 17 augusti 2011 pwss hade inte lampan hemma så dom var tvungna att ta hem.. får se när jag får paketet.nu när jag ska skaffa blåljus så får jag ställa in siktet på fluorescerande koraller så man kan få njuta lite av alla lysande färger Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
freddi36 Postat 17 augusti 2011 Författare Dela Postat 17 augusti 2011 såg en myycket liten Ricorda yuma ca 10 cm från den "stora". det kan väl inte va som den har delat sig för då hade väl den lilla suttit precis bredvid den andra?kan det va att en liten bit har lossnat från den stora och sen vuxit till sig? isåfall, kan dessa koraller överleva utan munn?jag har absolut ingen idé om hur den har kommit dit, men dom kan kanske växa till sig om en liten bit har lossnat från den stora? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
svenne819 Postat 17 augusti 2011 Dela Postat 17 augusti 2011 Dom brukar släppa en del av foten när dom flyttar sig, den delen blir en ny anemon. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
freddi36 Postat 18 augusti 2011 Författare Dela Postat 18 augusti 2011 här kommer lite bilder från idag den första är på den lilla nyupptäkta yuman jag tror tyvärr att min montipora är i det stora akvariet i himmlen nu..jag vet inte vad som är fel. värdena ser bra ut. kanske så är den helt enkelt felplacerad? den blev först blek men jag tänkte att det skulle bli bra efter ett större vattenbyte. men nu är den helt vit men det lilla som lever på min M. hoffmeisteri har vuxit en del. den övre bilden är från då jag fick den. dom undre från idag Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.