Gå till innehåll

mitt första salt, ett clownhotell


freddi36

Rekommenderade inlägg

  • Svar 858
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Det är en vanlig digitalkamera, ingen dyr, fin systemkamera. Märket är Olympus.

Jag ställer in den på macro och ganska högt ISO tal för att motverka sudd. Ingen blixt.

Hälften av bilderna blir ganska suddiga och åker i papperskorgen, det är ganska svårt att fokusera på väldigt nära håll så man får ta några extra bilder så är där alltid någon som blir ok :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den nya gobien är sjukt kameraskygg men jag ska få den på bild! :)

Tyvärr har ett huvud på euphyllia glabrescensen dött utan ( vad jag kan förstå) anledning, mycket tråkigt då huvudena är riktigt stora och fina. Tentaklerna är 10-12 cm långa. Två kvar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Väldigt fint Fredrik! :) Gillar verkligen dina röda discosoma med blå prickar!

Medas du väntar på att fånga gobien på bild, kan du väl passa på att ta en helbild oxå? :)

Tack, dom röda börjar bli några stycken nu, kanske snart dax att fragga lite? :)

Dom verkar vara ovanliga, och det roligaste är att jag fick med dom med begagnad, helt algbevuxen sten. Då var moderskivan (den största i mitten) som en blek liten ärta :)

Helbild och gobiebild kommer snart!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Och nu vågar jag säga att det är definitivt att gobien äter "med mening". Jag sprutade ut mat på det vanliga stället i sanden till gobien och lite i andra sidan av karet till räkan. Efter att ha gömt sig nästan hela dagen kommer gobien fram och äter från maten jag la till räkan! Så nu vet den nog att pippetten betyder mat :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack, dom röda börjar bli några stycken nu, kanske snart dax att fragga lite? :)

Dom verkar vara ovanliga, och det roligaste är att jag fick med dom med begagnad, helt algbevuxen sten. Då var moderskivan (den största i mitten) som en blek liten ärta :)

Det va en fin fripassagerare du fick med! Om du fraggar den så är jag helt klart intresserad! :)

Synd att gobien är så skygg när den är så vacker! Fina bilder och fina färger i karet för övrigt. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har köpt mer sand nu. Det blev torkad för jag har ingen nytta av 4kg levande sand när jag bara kommer använda ca 1kg. Och den döda sanden kommer ju bli levande efter ett tag :)

Stjärnpolyperna har också börjat visa sig nu. Dom hade en "spejare" ute hela dagen igår för att se så läget var ok, och idag vågar dom andra komma ut ;)

Jag ska börja dosera magnesiumdelen av balling också. Blandade ihop det idag och ska börja dosera i nästa vecka. Först måste jag få upp värdet till det jag vill ha det och sen se vad förbrukningen är under 4 dagar eller så, sen kan jag börja dosera dagligen :)

I och med detta så kommer jag bara köra halv eller tredjedels dos av redsea reef foundation ABC+, för Kh och Ca ligger bra nu och förbrukas inte lika mycket som Mg. Det jag gillar med ABC+ är att det även finns andra tillsatser i den som jod, barium, strontium, kalium, bor, och brom. Dessa ämnen bidrar till rosa och röda färgpigment och jag tror det är därför tillväxtområdena på min röda flakväxande montipora är så röda jämfört med det som fanns av den innan jag började dosera ABC+. Knapparna, xenian och sarcophytonen har också börjat växa mer under doseringen av ABC+ och dom gillar väl jod?, så det är nog därför :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Idag rensade jag lite alger. Jag har någon sorts röd bubbel-macroalg som växer lite här och där. Nu hade det börjat växa under den röda flakväxande montiporan och jag vill inte att det ska vara alger ivägen då den precis börjat fästa sig i stenen. Då kommer clownhanen och biter mig som vanligt, och jag rycker till (den biter för att "döda" känns det som) och knäcker montiporan mitt av....Grrrrrrrr..... clown-jä...

Den här montiporan har jag lyckats med ganska bra för att vara under mitt kassa ljus. Den har precis börjat växa på i bra takt och börjat närma sig innåt mer och mer på stenen. Men nu blev den knäckt rakt av. Jag limmade ihop den igen så bra det gick. Den ser dock ganska ledsen ut, slemmig och med reef-scape lite här och där. Kommer den avta i tillväxt pga det här? Eller kommer de två bitarna fortsätta växa tills dom växer ihop igen?

Väldigt tråkigt iallafall... =(

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur bra bilder som helst Fredrik!

När jag fått igång mitt kar igen får du gärna komma förbi med de där korallerna vi pratade om, ifall de fortfarande lever, så löser vi en deal som du blir nöjd med.

Dina gula knappar är bra fina de också. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack.

Superman skivan har blivit många nu så jag har några såna. Tyvärr har den rosa montiporan nästan dött och blivit övervuxen av hoffmeisteri, både kul och lite trist. Jag ska se hur många dom gula blivit sen så finns det kanske fragg på dom med :)

Nu ska jag bara låta karet vara förutom vanlig skötsel då det mesta trivs och växer. Ska se om jag kan hitta något kul hos bioted, en såndär halloween eremit är ett måste dock! :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, min bror spelar i Gothiacup då och föräldrarna är där och kollar på. Sista dagen ( som lämpligt nog var en lördag) åker jag upp med tåg till Kungsbacka, kollar hos bioted, och sen åker vi alla ner igen med bil :)

Ville du ha något?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, min bror spelar i Gothiacup då och föräldrarna är där och kollar på. Sista dagen ( som lämpligt nog var en lördag) åker jag upp med tåg till Kungsbacka, kollar hos bioted, och sen åker vi alla ner igen med bil :)

Ville du ha något?

Var mest nyfiken på ifall det hade funnits en ledig plats för att ta en flukt på Teds senaste koraller, men det kan vänta, fler leveranser lär ju ske. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det med att bara låta karet va gick ju sådär :P Jag har en galet irriterande discosomia som satt precis bredvid montipra hoffmeisterin och som jag bara var tvungen att få bort nu då den bränner montin så den inte växer. För att få bort den var jag tvungen att lyfta bort en av de största stenarna i karet och dra loss skivan och sen fylla på med epoxy så den inte kommer igen. Sagt och gjort :)

Som tur var var det den stenen med mest cirkulation mellan, över, och under sig så det fanns i princip inget skit där som kom ut i karet, alltså blev det ingen större förändring :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...