Gå till innehåll

mitt första salt, ett clownhotell


freddi36

Rekommenderade inlägg

  • Svar 858
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

  • 2 veckor senare...

varit borta i en vecka nu. jag hade väl 3 problem med karet under semestern.

nr1: min Emblemaria hoppade ner i ett filterfack. som tur var hoppade den tillbaka själv efter 2 dagar i filterfacket. jag sa till fiskvakten att så länge han matade den. men det löste sig ju genom att den hoppade tillbaka själv.

nr2: jag tror jag fått cyano. @mikoto, det bruna ligger som en tjock slemmig matta över sanden. mörkare där den är tjock och ljusare där den precis kommit. jag suger upp så mycket jag kan va vecka vid vattenbytena och denna vecka fick jag bort riktigt mycket. det har inte kommit något sedan igår.

nr3: ett lysrör gick sönder. det vita. därför har några skivanemoner som satt i skugga redan innan släppt från sin sten för att flyta iväg till mer ljus. ska lägga en beställning hos guldfisken idag på ett nytt 10000K rör.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

har inte fått mina saker än så ljuset får korallerna stå ut med.

hur växer cyano fram? kommer det krypande eller lägger det sig som en matta direkt? skiten jag fått kommer krypande och färgar först dom enskillda sandkornen ljusbruna. sen blir det tjockare och tjockare tills det blir som slemmiga "mattor" eller små "högar" där det blivit som tjockast.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Trist att det var cyano. Jag vet inte hur den växer fram men den växer redigt fort här hos mig. Jag har inte vunnit mitt krig ännu så jag har inget bra tips. Jag verkar ha överflöd av fosfat så dosering av nitrat göder bort min cyano temporärt... Fast algerna suger upp nitraten så fort så cyanon dyker snabbt upp igen om man inte doserar regelbundet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ja, jag får försöka suga upp så mycket som möjligt. en sak jag märkt är att denna veckan har det inte vuxit fram lika snabbt som förra vecka. min nitrat ligger på 3-5 ppm och fosfaten är 0.

jag fick det nya lysröret idag. satte i det och allt funkar bra :) får se om jag kan se någon skillnad i tillväxt. tror det knappt..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

flyttade några koraller idag pga att vissa snart skulle brännas. skulle flytta en R. yuma skivanemon och det var inte trevligt. det blev mycket slamsor och slemm. får hoppas att den tillfrisknar. har den nu i ett glas med sand så den kan fästa sig.

en av korallerna som fick flytta högre upp mot ljuset var en caulastrea. tills nu har den legat på sanden men så fort den fick komma högre upp blev den gladare :) tyvärr fick även den en liten skada. råkade punktera den när jag skulle limma fast den :(

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

den ena Yuman som jag flyttade har nu delat sig till två så nu har jag totalt tre st. kul :D

alla koraller som blev flyttade mår bra. en annan rolig sak är att cyanon ger upp. denna veckan har det knappt varit 1/4 så mycket som förra. tror att det försvinner helt snart. kan det bero på att jag bytte lysrör? men då får det ju mer ljus?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

igårkväll så kom emblemarian fram ur sitt hål. den ahde blivit skrämmd och när jag då skulle vända på en turbosnigel som låg precis bredvid den blev den väldigt sur. jag filmade den när den försöker hota mig.

kvalitén blev inte bra för kameran tåler inte det blå ljuset men jag tycker det var en häftig filmsnutt :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

nu har jag haft mitt saltvattensakvarium i ett år! :D det hade aldrig gått så bra som det ändå har gjort utan SG, så, Tack alla som hjälpt mig på vägen!!

jag tänkte "fira" lite med att visa en film från idag :) inte den bästa men det får duga.

index=1&feature=plpp_video
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...