Gå till innehåll

mitt första salt, ett clownhotell


freddi36

Rekommenderade inlägg

  • Svar 858
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Tack!

Denna kommer från ZG, dom har två kvar ifall du vill ha en ;)

Jag tror jag köpt ca 80% av alla mina koraller från privatpersoner, mest pga att det blir billigare (har ju ingen stor inkomst) och dels pga att man hittar många fina koraller som man inte ser i butik.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Haha, man kan lätt se att favian är en ny korall om man bara ser till CUC:n. Alla eremiter, sniglar och räkan har suttit på den sen den kom i karet, antagligen finns det mycket mumma på den som inte redan finns i karet :)

Jag tyckte jag skrapade den ganska rejält men det mesta har redan slutit sig och korallen är mycket mer uppblåst än på filmen. Längtar till att se den om en vecka i sin fulla prakt!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gjorde rent stänkskyddet på rampen och passade då på att sätta en 60° lins på den 420nm diod som sitter precis ovanför den nya Favian, så nu är den ännu snyggare :D

Det syns dock ingen skillnad på film, det blir bara helt blått med lite gröna pluppar här och var (koraller).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Blev en ny korall idag, en briarium eller hur det nu stavas.

Har alltid velat ha en egen liten gräsmatta i karet så när jag såg denna (billigt) på mässan i Köge, så var det inget att diskutera om :)

Blev faktiskt lite förvånad att det fanns en liten liten höra salt på denna mässa som ju egentligen var en sötvatten-mässa.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Efter en smärre chock av LED-belysningen så är dom på uppgång igen :D

Dom sitter just nu på en av revets ljusaste delar med god cirkulation. Dom är öppna hela tiden och jag kan se småttingar lite här och var på kolonin, så det verkar lovande! Å andra sidan förlorade jag ett par pga ljuschocken, men det får man väl ta.

En annan sak jag är bekymmrad över är min Caulastrea. Min ena eremit envisades med att sitta typ på den i tre-fyra dagar så nu har ett huvud dött och det närliggande ser riktigt risigt ut. I övrigt är kolonin sur och jag vet inte varför. Gjorde VB idag så får se ifall det gör skillnad. Har även börjat med ABC+ igen då jag ser en markant skillnad i färg och tillväxt sen jag slutade med det. Min hoffmeisteri växer kanske hälften så långsamt nu som när jag doserade. En rolig sak är dock att såret efter att jag fraggade den (hoppas mottagarens bit ser bra ut :)) läkte på en-två dagar och en kort tid senare var det nya polyper på kanten av den :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kul! Det får du visa bilder på :)

I mitt förra inlägg blev det lite knas. Såklart menar jag att jag hade bättre färger och tillväxt MED ABC+ så därför har jag börjar dosera ca 1g/dag.

Caulastrean ser bättre ut igen, och det "döda" huvudet är bara halvdött, man ser skelett på ena halvan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Upptäckte för någon vecka sedan hur bra stjärnpolyper reagerar på matning. Min nya koloni, Briarium sp, har vuxit på riktigt bra de senaste dagarna (!) och jag ser tillväxt var varannan dag :) Jag blandar DD reefpaste + artemia + mysis med saltvatten och sen sprutar jag ut det över kolonin var/varannan kväll. Kolonin stänger genast sina polyper och greppar efter maten. Sen är kolonin stängd i 10-20 min innan polyperna kommer fram igen. Faviorna och Fungian verkar också gilla denna blandningen av mat :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu var det länge sedan det hände något här och det tråkiga är att jag har inget nytt att göra heller :( Får väl bli till att köpa någon ny korall när tillfälle ges nästa gång :)

Har ökat belysningstiden på den blåa slingan med ca 45 min mitt på dagen, tanken är att öka det successivt tills det ligger på full belysning hela dagen. Får kanske höja rampen lite då, får se hur korallerna reagerar.

Ska även köpa en streamer att ha i en hörna bakom stenen för att få mer cirkulation inne i revet. Inte för att det är speciellt stort, men hela mitt rev är i princip ihåligt. Det man ser på bilderna är bara "skalet" runt grottan. Hade tänkt sätta streamern där inne så den trycker ut gammalt vatten som kanske blir stillastående där inne.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Med en MP10 får du möjlighet att ställa in så mycket mer än bara flödet från pumpen och ut i karet.

Riktning av denna pump är helt ointressant då den flyttar hela vattenvolymen och kan få till vågor med rätt puls på pumpen.

Det är en bra investering ifall du ska byta upp dig längre fram, men annars kan en liten Tunze funka precis lika bra i ditt kar och dessutom så kan du montera den med magneten in mot sumpen ifall du vill gömma undan den.

Oavsett vilken pump du väljer så kommer strålen att brytas av mot sten, fisk och glas så den kommer att se till så att vattnet virvlar om ordentligt i karet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...