Gå till innehåll

mitt första salt, ett clownhotell


freddi36

Rekommenderade inlägg

  • Svar 858
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Får se vad som händer med mina, idag var första gången dom var helt öppna sen jag bytte till LED :)

Idag har jag haft båda slingorna (fullt ljus) på hela dagen bara för att se hur korallerna reagerade. Och alla, eller de flesta såg ut till att vara gladare än med bara en slinga på :)

Imorse limmade jag även upp fraggarna som stått på sanden ett tag, Montipora digitatan, hystrixen, och tricolorn jag köpte igrå kom upp på revets topp. Digitatan blev väldigt nöjd, slog ut polyperna mer än någonsin innan. Hystrixen har blivit lite brun, vet inte om det beror på för mycket näring eller för lite ljus, hursom såg den också gladare ut att få mer ljus :)

Tricolorn är fortfarande sur dock, förståligt kanske. Polyperna är verkligen knallgröna i RB ljuset, tyvärr går det inte att fota, det blir bars en blålila fläck på hela bilden :(

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Byggde klart ramen runt kylflänsen idag. Den är gjord i plexi som jag målat svart, 4-5 lager för att ljuset inte ska komma igenom.

post-5907-14468926219355_thumb.jpg

Jag satte två stag för att öka stabiliteten och på dessa ska stänkskyddet ligga.

Jag slipade ner ytan på färgen, tycker det blev bättre för det ser ut som trä.

post-5907-14468926219698_thumb.jpg

Satte in kylflänsen i ramen som är lite bredare än kylflänsen. Då kan den varma luften från fläkten komma ut på sidorna, belysningen ser också maffigare ut över karet ;)

post-5907-14468926218043_thumb.jpg

På slutet gjorde jag en riktig tabbe. När jag skulle limma den sista plastbiten så exploderade limtuben av någon anledning. Vet inte om det var för att jag haft den i solen och den blivit varm?

Hela min tumme blev täckt i cyanoakrylat (som stelnar på några sekunder) och det var inte mycket att göra åt det. Jag torkade av så mycket som jag hann men det blev mycket kvar.

:död:

post-5907-14468926218663_thumb.jpg

post-5907-14468926219072_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En stor fördel med open top är att vattnet håller sig svalt även på sommaren. Nu ligger tempen på 24 grader, innan med lock så låg den konstant på 27 och på sommaren upp mot 28-29 ibland. Då fick man ha locket öppet och isflaskor i karet, inget problem längre :D

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gjorde lite saker i karet idag. Bl.a satte jag upp mina vattenmelon knappar högre så dom får mer ljus och flöde, får se om dom vill öpnna sig mer nu.

Kollade också lite i högen av gröna skivor som ligger i ett hörn, såg att det hade vuxit fram två otroligt gröna skivor, i RB ljus lyser dom som en Caulastrea! Ska fota dom när dom pumpat upp sig lite då dom blev sura när jag tog loss dom och satte fram dom på sanden. Så fina skivor vill man ju se ordentligt! :)

Jimmy; Jag hittade en plugg som jag satte på tillväxt bakom Hoffmeisterin :)

Lite värden:

Ca 445 ppm

Mg 1340 ppm

Kh 7,5-8 (7,5 när jag mätte sen buffrade jag upp det lite)

Nitrat ca 5ppm

Po4 0

Salt 1025

Ser väl bra ut? :)

Jag kan se tillväxt-toppar på hystrix och digitata. Hystrixen blev ner dragen av en eremit i förra veckan, jag ahde den på sanden några dagar och då började den bli brun. Jag limmade upp den igen och den har blivit ljusare igen. Var det pga sämmre ljus på botten?

Nanomagen fungerar bra :)

En sak jag upptäckt dock. På magneten som sitter på utsidan av glaset så är det ett mjukt tyg mot glaset, det polerar glaset när man kör med den. Om man har mycket saltstänk på glaset så sliter det en del på tyget. Därför har jag alltid en trasa blötad i RO vatten mellan magneten och glaset. Då tar man bort allt salt och annan skit. Sen brukar jag köra en andra gång för att polera och få bort skit på insidan om man nu missat något :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tackar! :)

Jag ser både positiva saker och negativa saker med led'sen.

Positivt:

de flesta färgerna blir helt otroliga

mer ljus till korallerna som gillar det

glittert

den lägre tempen i karet. från 27 till 24

snyggare med open top och hängande ramp

mm...

Negativt:

Vissa färger försvann. Den mörkgröngråa färgen på min e glabrescens blev helt grå

Vissa koraller ser ut till att inte trivas

Mer ljud från fläktarna

Men fördelarna väger helt klart upp nackdelarna :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Idag såg alla LPS:er också glada ut. Favian och Caulastrean var mer uppblåsta än någonsin under led. -Tummen upp

Kom med en bild på en eremit som åker snålskjuts.

post-5907-14468926268592_thumb.jpg

De här två polyperna på Favian har vuxit fram sedan jag bytte till led. Dom syns mycket bättre i verkligheten så på bild tycks det kanske inte vara så mycket.

post-5907-14468926268778_thumb.jpg

Hittade ännu en mycket fin skiva i "skivhögen". Den är roströd med gröna florucerande prickar :smiley20:

Jag köpte en sten med gröna randiga skivor, dom där vanligaste, för ca 1/2 år sedan. Dessa "finskivor" har börjat komma upp först nu på senare tid...

post-5907-14468926269231_thumb.jpg

Två bilder på ledrampen. JAg gjorde ramen lite längre än kylflänsen så kan den varma luften från fläkten komma ut.

post-5907-14468926269539_thumb.jpg

post-5907-14468926267949_thumb.jpg

post-5907-14468926268158_thumb.jpg

post-5907-14468926268364_thumb.jpg

post-5907-14468926268992_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ser snyggt ut!=)

Tack.

Jag gör mitt bästa :)

är eremiterna på dina sniglar mycket?=/

Nej, inte alls. Men är det någonstans det finns alger så är det på sniglarnas skal och får eremiterna chansen så gör dom gärna rent skalen. Men det är inte så ofta sniglarna låter eremiterna gå upp på dom. Sniglarna kastar oftast av eremiterna eller kryper upp på glaset.

Jag har aldrig förlorat en snigel i mitt kar, iallafall inte någon turbo/trochus. Jag har även två nassarius men dom brukar vara nergrävda i sanden.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Idag var även en "LPS dag". Alla LPS:er såg glada ut och favian hade tillochmed ute sina tentakler mitt på dagen under fullt ljus :)

Låter det gå såhär någon vecka till och sen ökar jag den blåa slingan med en timme mitt på dagen.

Skulle köpa syrsor och fiskmat idag. Hade tänk köpa en ny mysiskaka.

Jag gick in i affären och kollade på reptilerna och fiskarna och korallerna. Sen gick jag ut igen och åkte hem.

Jag glömmde helt bort varför jag åkte dit!

Nu är väl fiskarna och ödlorna sura på mig antar jag -shark_smiley

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...