Gå till innehåll

mitt första salt, ett clownhotell


freddi36

Rekommenderade inlägg

Hmmm, hmmm, får ta och spara ihop till en MP10 då kanske, det är ju helt klart väldigt häftigt med vågrörelserna i karet. Först på listan över lite "dyrare" teknik står en Tunze osmolator dock. Är så jädra trött på att fylla på ca 3dl om dagen för hand.

Får nog bli en liten Tunze eller Hydor sålänge, och sen en MP10 :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 858
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Sägs att de är högljuda dick....

Jag har haft en MP10'a själv, så jag behöver inte gå på vad andra säger. I mina öron så kan du så klart höra den ifall du står och lyssnar efter den, och ifall du är i ett rum som i övrigt är helt tyst så är den så klart hörbar. Men det som hörs är när den varvar upp väldigt snabbt tex men vid "normal" drift tycker jag att den försvinner i bakgrunden på något vis.

Fredrik, har du öppet så du kan fästa en nivåsensor i karet?

Jag har lite delar liggandes i min "bra-o-ha-låda". Vi tar detaljerna per pm så kan du nog fortsätta att spara till din MP10'a. ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Knäckte just plomberingen på en ny salthink. Denna gången blev det faktiskt RS coral pro. Tycker batcherna är lite ojämna, men när man får en bra batch så är det som raketbränsle för korallerna så det fick en chans till :)

Plus att jag kan behöva lite högre värden i karet, verkar som att korallerna växer bäst då, iallafall hos mig :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Funderar på att skaffa en solkorall. Vet att den måste matas ett par tre gånger i veckan men dom verkar väldigt häftiga :) Någon med erfarenhet?

Jag skummar ju inte mitt kar alltför hårt heller så den kan nog hitta lite gosaker i vattnet. Hur lång tid brukar det ta för dom att bli "tränade" att vara öppna på dagen?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Funderar på att skaffa en solkorall. Vet att den måste matas ett par tre gånger i veckan men dom verkar väldigt häftiga :) Någon med erfarenhet?

Jag skummar ju inte mitt kar alltför hårt heller så den kan nog hitta lite gosaker i vattnet. Hur lång tid brukar det ta för dom att bli "tränade" att vara öppna på dagen?

Jag tycker inte de är särskilt svåra.

Jag punktmatar min ett par ggr i veckan och den har växt en del sen jag skaffade den.

Den brukar öppna sig när jag matar med flingor på morgonen och sedan brukar den hålla sig öppen några timmar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack! :)

Okej, men då beställer jag nog en "medium-sized" i veckan. Finns en lite mörkare hörna (där euphylla glabrescens står) som den kan få bo i. Korallen som står där nu behöver lite mer ljus så det måste flyttas ändå :)

Har kollat runt och hittat en bra sida med mycket info om solkoraller.

http://www.melevsreef.com/suncoral.html

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har inte testat vattnet och värdena i karet på veckor, men känner att jag känner karet så väl att jag kan se på korallerna ifall något är fel. Hursom så testade jag värdena idag och allt såg bra ut.

Kh, 7,3 (kanske lite lågt)

Mg, 1260 ppm

Ca 440 ppm

No3 3

Kh och Mg ligger lite lågt, dock inte på krisnivåer. Det är inget som korallerna är sura över iallafall, men jag ska göra vattenbyte idag med ett salt med höga värden så det bör rätta till sig. Annars blir det buffer, vill gärna ha lite högre värden så har man lite att spela med :)

Lite förvånad över NO3 värdet. Visserligen har jag maxat skummaren och "trimmat in den" på rätt nivå nu så mer skit kommer i koppen, men jag trodde inte att NO3 skulle gå ner något nämnvärt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fick "kalla fötter" angående solkorallen så det blev ingen beställning =/

Har plats till två koraller till, + något litet på sanden, sen får jag faktiskt inse att det är fullt ;) En av platserna är sparade till en juste (eller hur det nu "ska" stavas) mussla i lämplig storlek :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...