Gå till innehåll

Mitt zeovitsystem 1200l+


Edward

Rekommenderade inlägg

kan du inte köpa något trevligt skåp och gömma osmosen i? mitt står längst bak i ett överskåp.

jag byter sedimentfilter, kolfilter och silikatfiler varjer år. exakt vid denna tidpunkt på året. jag har hört att man skall byta nu, då smältvattnet drar med sig skräp... vet inte om det är sant, men jag tycker det låter klokt.

sedan har jag hört att om man byter sedimentfiltret och kolfiltret så håller membranet längre (kanske bara säljargument! :) )

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 255
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

kan du inte köpa något trevligt skåp och gömma osmosen i? mitt står längst bak i ett överskåp.

jag byter sedimentfilter, kolfilter och silikatfiler varjer år. exakt vid denna tidpunkt på året. jag har hört att man skall byta nu, då smältvattnet drar med sig skräp... vet inte om det är sant, men jag tycker det låter klokt.

sedan har jag hört att om man byter sedimentfiltret och kolfiltret så håller membranet längre (kanske bara säljargument! :) )

ja det blir väl något sånt, har fått tillåtelse av sambon att ställa in en lite större osmostank i badrummet så det löser sig nog :smiley9:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur resonerar du kring jonbytare / silikatfilter? Vad jag förstår så går det 1 liter filtermedia för att rena ca 1400 liter vatten. I ett 10" går det i runt 0,7 liter, vilket ger runt 1000 liter. Jag fyller väl en 80 liter avdunstat vatten i veckan sen gör jag vattenbyten på ungefär lika mycket till. Så ungefär var 6:e vecka får man byta media. Är det värt det?

För mig skulle det bli ännu krångligare eftersom jag antagligen skulle köra den lilla varianten på efterfilter. Då skulle jag få byta MINST var tredje vecka.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur resonerar du kring jonbytare / silikatfilter? Vad jag förstår så går det 1 liter filtermedia för att rena ca 1400 liter vatten. I ett 10" går det i runt 0,7 liter, vilket ger runt 1000 liter. Jag fyller väl en 80 liter avdunstat vatten i veckan sen gör jag vattenbyten på ungefär lika mycket till. Så ungefär var 6:e vecka får man byta media. Är det värt det?

För mig skulle det bli ännu krångligare eftersom jag antagligen skulle köra den lilla varianten på efterfilter. Då skulle jag få byta MINST var tredje vecka.

Då har vi ungefär samma förbrukning av osmos vatten/vecka. Tycker det känns lite väl overkill att byta mediat var 6:e vecka, till min gamla osmos bytte jag mediat ca 2-3 gånger per år det syntes ju tydligt när mediat började bli mättat då det bytte färg mot det svartare hållet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bara en undran, vad är det för motor som sitter på? Gärna om du kan knäppa några bilder på den..

Är det exakt samma mängd vatten den producerar säg efter 100 liter?

Frågar för att min verkar vilja ha en vilopaus på ca. 20 min. efter 70 liter.

Alltså kan man inte köra den hela tiden...

Hoppas det är ok, att jag frågar så mycket, men är lite besvärad av att behöva stänga av ibland.

Det är en boosterpump som sitter på, här har du ett par bilder. Jag kan faktiskt inte svara på om den gör samma mängd efter 100 liter, har inte hunnit göra så mycket vatten än men snart dags för vattenbyte kan återkomma mer om det, helt ok att du frågar är det inte det vi har detta forum till? ;)

post-3690-14468924810638_thumb.jpg

post-3690-14468924810864_thumb.jpg

post-3690-14468924811086_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

En liten uppdatering, har kommit igång ordentligt med mitt nya LED bygge samt byggt mig en automatisk kylskåpsmatare. fått ner ett gäng nya musslor och två st icke fotosyntes gorgonier i burken, samt nyligen hemkommen med två st fina kejsare ifrån Hawaii :smiley20:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det där lät ju jätte intressant så det får du uppdatera mera om :). Kul att du fått tag i några. Själv går det inte så bra med mina azoox. Har inte lyckats få tag i en enda. Verkar vara total stiltje med dom.

Funderar på att bygga ett ledbygge till mina hästar med. Vet du vart man får tag i en kylfläns på 40x40 till 49x49cm. Vart köpte du ledsen ifrån?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det där lät ju jätte intressant så det får du uppdatera mera om :). Kul att du fått tag i några. Själv går det inte så bra med mina azoox. Har inte lyckats få tag i en enda. Verkar vara total stiltje med dom.

Funderar på att bygga ett ledbygge till mina hästar med. Vet du vart man får tag i en kylfläns på 40x40 till 49x49cm. Vart köpte du ledsen ifrån?

du får fortsätta att leta :) kanske kan fixa någon fragg vid senare tillfälle också. kylfläns kan du fåtag på ifrån heatsinkusa.com dom har endel fint att välja på.

Köpte mina leds ifrån rapidled och acrc blir ett ordentligt bygge 5* 100w multichip + 60* 3W lite overkill kanske med tanke på att man nästan bara kommer köra med azoox :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nice. Härliga kejsare. Har aldrig lyckats sett dom i handeln nån gång.

Din morris är riktigt vacker, kul att den ser ut att må bra och frodas. Skulle du tröttna på den nån dag så har jag ett fint hem åt den ;).

Går de bra med gorgonierna då?

Tack, nej det är inte alltför ofta man ser dom i handeln, ännu mer sällan ett par. Gorgonierna går det bra än så länge.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Wow, vilka läckra firrar-Tummen upp Har jag aldrig sett i verkligheten. Är de verkligen kritvita och med ett riktigt svart band? Vad har du lyckats få dem att äta?

Jag tycker färgen på bilderna är väldigt exakta faktiskt, kritvita med ett svart snyggt band. Dom har ätit allt jag matat med, pellets,alger, artemia, mysis och angels formula.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...