Gå till innehåll

Mitt zeovitsystem 1200l+


Edward

Rekommenderade inlägg

  • Svar 255
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Jodå det går allt stabilt med burken men lite halvtråkiga färger på vissa koraller men det är allt på gång. Men har tagit beslutet att jag kommer att sälja av alla mina koraller..

För att satsa på något helt annat. Denna burken kommer att bli en Azoox + musselburk istället :ler: det är en idé som jag haft i huvudet en längre tid nu och inte kunnat göra mig av med. Så kommer att bygga en fraggtank + en sumpdel under, sedan kommer det även att bli en automatisk matningsenhet eftersom som dom flesta vet så behöver Azoox koraller en heldel matning. Kommer även att byta ut belysningen mot mitt LED projekt jag längre klurat på (runt 700w LED) men kommer ju att dimmra ner belysningen anledningen till den höga effekten är att det är ju faktiskt en engångskostnad att bygga kanske man går tillbaka till spser i framtiden,sen kräver ju musslor mycket ljus. Kommer uppdatera när ljusbygget och fraggtanks bygget drar igång på allvar! :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kommer att följa ditt Azoox äventyr, kommer att skaffa några själv också tillsammans med mina mjukisar?

Vilka arter har du tänkt dig?

Gorgonier och dendroneptha eller har du tänkt att börja lättare? (Tänkte mest att du pratade matnings system)

//Danielj

Tanken är att prova ganska mycket men flertalet gorgonier och dendronephtya lär det ju bli, även lima scabra och ska även försöka mig på en Crinoid.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tanken är att prova ganska mycket men flertalet gorgonier och dendronephtya lär det ju bli, även lima scabra och ska även försöka mig på en Crinoid.

Okey du går på det tyngre delarna direkt. Vi kommer välja lite olika spår då ;).

Jag kommer undvika de småpolypiga gorgonierna och dendroneptheorna. Även om blueberry:n vore intressant att ha, fanns en tysk som hade en väldigt länge med mindre matning och hävdade att den inte krävde extremt med mat men extramt med flöde.

//Danielj

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Okey du går på det tyngre delarna direkt. Vi kommer välja lite olika spår då ;).

Jag kommer undvika de småpolypiga gorgonierna och dendroneptheorna. Även om blueberry:n vore intressant att ha, fanns en tysk som hade en väldigt länge med mindre matning och hävdade att den inte krävde extremt med mat men extramt med flöde.

//Danielj

Javisst! ja blueberryn är otroligt fin faktiskt, vore kul om man fick en sådan att trivas ordentligt! kommer ju mata otroligt mycket så det ska nog kanske inte vara något större bekymmer, och flöde kommer det att finnas :) funderar på att klämma in en MPW60 någonstans.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Idag ramlade det ner en ny osmos i brevlådan, den har varit efterlängtad då den gamla började bli segare och segare för varje dag. Dock var den lite större än väntat, sambon var väl inte lika imponerad av hur mycket plats den kommer ta i badrummet hehe.

post-3690-14468924772078_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Idag ramlade det ner en ny osmos i brevlådan, den har varit efterlängtad då den gamla började bli segare och segare för varje dag. Dock var den lite större än väntat, sambon var väl inte lika imponerad av hur mycket plats den kommer ta i badrummet hehe.

[ATTACH=CONFIG]72965[/ATTACH]

Jag har sneglat på samma system så det vore intressant att höra vad du tycker om den efter att du provat den ett tag.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min nuvarande osmos är 5 år och leverera 100/120 liter per dygn. Jag har bytt kol och sedementfilter 1 gång och silikatmediat minst 1 gång per år. Jag är ändå inne på att köpa en ny under året. Kan bara inte bestämma mig för vilken modell jag vill ha.

Den riktigt goda nyheten är att jag har min osmos hängandes i garaget, så gumman göre sig icke besvär;) Kör upp ett par, tre hundra liter över en helg sedan klarar jag mig i några månader, trots att jag byter väldigt mycket vatten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min nuvarande osmos är 5 år och leverera 100/120 liter per dygn. Jag har bytt kol och sedementfilter 1 gång och silikatmediat minst 1 gång per år. Jag är ändå inne på att köpa en ny under året. Kan bara inte bestämma mig för vilken modell jag vill ha.

Den riktigt goda nyheten är att jag har min osmos hängandes i garaget, så gumman göre sig icke besvär;) Kör upp ett par, tre hundra liter över en helg sedan klarar jag mig i några månader, trots att jag byter väldigt mycket vatten.

Min gamla osmos var ca 4 år, och har bytt kol,sediment och silikat i den men membranet verkar ha blivit rätt så slitet så det var ju lika bra att slå till på en större :smiley9:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det började bli dags att serva upp min lilla osmos som jag har, men eftersom vi har så lågt vattentryck ville jag ha en anläggning med "booster". Min nuvarande lilla rigg levererar ca 100 liter på 36 timmar. Ska bli skönt att få ut hundra liter på ett par timmar! :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

den är låter lite högre än en mp40, kör den just nu på reef mode, kör man den på till ex på short pulse, så låter den betydligt mer när den varvar upp.

/ Chrille

Usch det var inte roligt att höra, kanske får bli en mp40 till istället då. Gillar verkligen pumparna men ljudnivån är inte så trevlig på dom flesta "modes" utan det är "reef mode" som är den mest acceptabla när det kommer till ljudnivå enligt mig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bara en undran, vad är det för motor som sitter på? Gärna om du kan knäppa några bilder på den..

Är det exakt samma mängd vatten den producerar säg efter 100 liter?

Frågar för att min verkar vilja ha en vilopaus på ca. 20 min. efter 70 liter.

Alltså kan man inte köra den hela tiden...

Hoppas det är ok, att jag frågar så mycket, men är lite besvärad av att behöva stänga av ibland.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...